یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
سرانه مطالعه ایرانیان 15 سال به بالا چقدر است؟

سال ١٣٩٩ سرانه مطالعه افراد باسواد ١٥ساله و بیش‌تر، در ماه به‌طور متوسط ٨ ساعت و ١٨ دقیقه، برابر با ١٦ دقیقه و ٣٦ ثانیه در روز برآورد شد.

به گزارش خبرگزاری  کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی مرکز آمار ایران، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار از طرح‌های آماری جدید مركز آمار ایران است كه با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارها و استفاده از آن برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی كشور طراحی شده است.

این آمارگیری در سال ١٣٩٩، برای افراد ١٥ ساله و بیشتر گونه¬ای طراحی شده است که نتایج به تفکیک تمام استان‌ها قابل ارایه است. در این آمارگیری به ٤٣٧٠٠ خانوار شهری و ١٨٨٦٠ خانوار روستایی و در کل به ٦٢٥٦٠ خانوار مراجعه شده و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه¬های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... افراد ١٥ ساله و بیشتر اخذ شده است.

مهمترین یافته‌های طرح در حوزه مطالعه به شرح زیر است:

‏-  در سال ١٣٩٩ سرانه مطالعه افراد ١٥ساله و بیش‌تر با سواد در ماه به طور متوسط  ٨ ساعت و ١٨ دقیقه برآورد شد كه به عبارت دیگر ١٦ دقیقه و ٣٦ ثانیه در روز بوده است.

از این مقدار ٦ ساعت و ٣٢دقیقه سرانه مطالعه كتاب غیردرسی، ١ ساعت و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه روزنامه و ٢٣ دقیقه سرانه مطالعه نشریات بوده است.

‏- به طور کلی ٩‏/٦٢ درصد افراد با سواد ١٥ ساله و بیشتر در سال ١٣٩٩ یک نوع مطالعه غیردرسی اعم از کتاب غیردرسی، روزنامه یا نشریه داشته‌اند.

‏- ٥‏/٥٤ درصد از افراد باسواد ١٥ ساله و بیش‌تر، در یک سال قبل از آمارگیری، مطالعه كتاب غیردرسی اعم از چاپی یا الكترونیكی داشته‌اند.

‏- ٤‏/٢٢ درصد از افراد باسواد ١٥ ساله و بیش‌تر، در ماه قبل از آمارگیری، روزنامه اعم از چاپی یا الكترونیكی مطالعه كرده‌اند.

‏- ٩‏/٨ درصد از افراد باسواد ١٥ ساله و بیش‌تر، در ماه قبل از آمارگیری، نشریه (چاپی یا الكترونیكی)  مطالعه كرده‌اند.

‏- از ٦ ساعت و٣٢دقیقه سرانه مطالعه کتاب غیر درسی در ماه، ٢ ساعت و ٣٢ دقیقه سرانه مطالعه قرآن و ادعیه و ٤ ساعت سرانه مطالعه سایر كتب غیر درسی بوده است.
‏- از افراد ١٥ ساله و بیشتر که در سال ١٣٩٩ مطالعه کتاب غیردرسی داشته اند، ٢‏/٣٣ درصد حداقل یک عنوان کتاب ، ٧‏/٥٢ درصد دو تا چهار عنوان، ٥‏/٧ درصد پنج تا هفت و ٥‏/٦ درصد بیش از هفت عنوان کتاب مطالعه داشته‌اند.

‏- نتایج آمارگیری نشان می دهد اولویت مطالعه افراد به ترتیب مطالعه قرآن و ادعیه ، رمان و داستان های کوتاه بزرگسالان، روانشناسی و تربیتی و موضوعات دینی (بجز ادعیه و قرآن) بوده است.

‏- استان‌های یزد با ١٥ ساعت و ١٦ دقیقه،  قم با ١٥ ساعت و ١٢ دقیقه و قزوین با ١٢ساعت و ٥٨ دقیقه در ماه بیشترین و استان های کرمانشاه با ٣ ساعت و ٤٠ دقیقه، کهگیلویه و بویر احمد با ٣ ساعت و ٢٢ دقیقه و بوشهر با ٢ ساعت و ٤٠ دقیقه در ماه کمترین سرانه مطالعه را در سال ١٣٩٩داشته‌اند.
 
نتایج تفصیلی این طرح به زودی در درگاه ملی آمار ایران به نشانی  www.amar.org.ir قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها