یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
ایجاد توازن میان حوزه های علم و فناوری و فرهنگ یک ضرورت است

محمد‌مهدی اسماعیلی در دیدار با دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اعضای این شورا که در محل وزارتخانه برگزار شد، بر ضرورت ایجاد توازن حوزه های علم و فناوری و حوزه فرهنگ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر این مطلب افزود: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی را به‌عنوان شورای بالادستی  و خود را موظف به اجرایی کردن مصوبات آن می‌داند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دبیرخانه‌ای ایجاد شده تا همه قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را احصا کند.
 
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر قرارگاه فرهنگی کشور، تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره در موضوعات اقتصادی فرموده‌اند که خود را تابع نظرات و جمع‌بندی‌های کارشناسان این حوزه می‌دانم، ولی در حوزه فرهنگ ایشان همواره صاحب‌نظر هستند و این نشان از اهمیت این حوزه است.
 
اسماعیلی در ادامه با اشاره به اهمیت شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: یکی از کارهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش شورای فرهنگ عمومی است و این شورا دارای ظرفیت‌های بسیاری است و در دیدار اخیر با برخی علما در شهر قم بر توجه بر نظرات این بزرگواران تاکید شد. در این دوره به حوزه علمیه با نگاه نظریه‌پردازی نظام می‌نگریم و از آن بهره خواهیم برد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بودجه فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: برای اصلاح ساختار بودجه، شورایی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دادیم و در این شورا آسیب‌شناسی صورت می‌گیرد و امیدواریم مساله بودجه حل شود.
 
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: من با این نگاه مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی را قبول کردم که با کمک و همکاری صاحبان فکر می‌توانم کاری انجام دهم و برای خود برای مدت ۴ سال سه برنامه کوتاه‌مدت در ۶ ماه، میان‌مدت در دو سال و بلند‌مدت در طول ۴ سال در نظر گرفته‌ام و تلاش می‌کنم این برنامه‌ها را به برنامه اقدام روشن و مشخص با نتایج معلوم تبدیل کنم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: ریل‌گذاری‌ها در این حوزه باید تغییر کند و حتما از ظرفیت جریان‌های مومن انقلابی استفاده خواهیم کرد.
 
اسماعیلی با اشاره به نقش و جایگاه شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این شورا مجموعه‌ای طیب برای انقلاب اسلامی است و دستاوردهای مهمی در طول سال‌ها داشته است.
 
وی در عین حال تصریح کرد: علم و فناوری و فرهنگ دو بال این شورا به شمار می‌آید. در حوزه فناوری اقدامات خوبی را شاهد بوده‌ایم و بخش فرهنگ آن باید تقویت شود و باید شورا بتواند بین این دو حوزه توازن ایجاد کند.
 
اسماعیلی با اشاره به ضرورت وجود پیوست فرهنگی برای ارائه هر طرح در کشور گفت: در هیات دولت تصویب شده که هر طرحی که به دولت ارائه می شود باید دارای پیوست فرهنگی و پیوست عدالت باشد.
 
وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم از ظرفیت‌های شورایعالی انقلاب فرهنگی برای رفع خلاءهای قانونی در حوزه سیاستگذاری و قانونگذاری بهره ببریم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: خود را تابع قوانین مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی می‌دانیم و امیدواریم همکاری‌های خوبی با هم داشته باشیم.
 
باید شاخص‌های تمدن نوین اسلامی را اجرایی کنیم
 
در ابتدای این دیدار سید سعیدرضا، عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری لازم است شاخص‌های تمدن نوین اسلامی را شامل عدالت اجتماعی، رفع تبعیض اجتماعی، ایجاد امنیت و آسایش مردم، تامین نیازهای اساسی جامعه مانند آب، برق، گاز و... اجرایی کنیم که بنیان این کار بر عدالت استوار است.
 
وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارتخانه بنیادی و مهمی از لحاظ سوابق تاریخی و تاثیرگذاری و تنوع موضوعاتی است که پوشش می‌دهد.
 
عاملی ادامه داد: حضور دکتر اسماعیلی به‌عنوان یک شخصیت علمی و فرهنگی در این وزارتخانه می‌تواند باعث تقویت ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شود.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی مصوبات و اسناد این شورا ادامه داد: بنای ما در این شورا احترام به اقدامات و کارهای گذشته است و توجه به تجربه‌ها و ماندگاری آن مهم است.
 
وی افزود: این شورا به‌مثابه یک خط ثبات کشور بوده و در  این سال‌ها همواره ظرفیت ثبات‌آفرین در حوزه علم و فناوری داشته و اهتمام حضرت امام خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری به این شورا جدی بوده و هست؛ بنابراین این شورا ظرفیت خوبی دارد و سرمایه اش اعضای حقیقی و حقوقی آن است.
 
عاملی تصریح کرد: کار و فعالیت در حوزه فناوری سهل‌تر از فعالیت در حوزه فرهنگ است. زیرا حوزه فرهنگ با اراده افراد سر و کار دارد و کار پیچیده‌ای است و کار اشتباهی است اگر در حوزه فرهنگ با انسان ها صنعتی رفتار شود.
 
وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ بیشتر گرفتار کار اجرایی هستیم و باید زمانی را برای کار فکری در این حوزه اختصاص بدهیم.
 
در بخشی از این دیدار برخی از اعضای حاضر نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها