یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
حمیده چوبک مطالعه کتاب «من هم باستان‌شناس شدم» را پ‍یشنهاد کرد

حمیده چوبک باستان‌شناس و مدیر پایگاه میراث فرهنگی الموت مطالعه کتاب‌هایی با موضوع باستان‌شناسی را در پ‍ویش «کتابخوانی ملی» پیشنهاد کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی جایگاه مهمی در فرهنگ عمومی ایران دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حمیده چوبک باستان‌شناس و مدیر پایگاه میراث فرهنگی الموت با حضور در یکصد و نهمین شماره از پویش «کتابخوانی ملی» آثاری با موضوع باستان‌شناسی را برای مطالعه پیشنهاد کرد و گفت: کتابخوانی یکی از مهمترین بحث‌های فرهنگ عمومی در ایران زمین است که قدمت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی مردم به کتابخوانی کمتر تمایل دارند و بیشتر وقت خود را در شبکه‌های مجازی جای کتابخوانی می گذرانند و ادامه این روند خطری جدی برای آینده فرهنگ میهن را به همراه دارد. 

چوبک تصریح کرد: این در حالی است که کتابخوانی یک حرکت فرهنگی و میراث مهمی است که ویژگی‌های روحی و خاص خود را می‌طلبد. این ویژگی‌ها از بو کردن تا لمس کاغذ و نگاه به کلمات، واژه‌ها و خواندن کتاب و رفتن به گذشته و آمدن به آینده است. بنابراین کتابخوانی جایگاه مهمی در فرهنگ عمومی دارد.

وی افزود: به اعتقاد من احیای فرهنگ کتابخوانی باید از دوران کودکی دست به کار شد و این مهم وظیفه والدین است. زیرا کتاب یعنی دانش و به روز بودن و باید آن را برای رشد و توسعه زیرساخت‌های کشور مورد توجه قرار دهیم.

این باستان‌شناس ادامه داد: من از دوران کودکی کتاب خواندن را آغاز کردم و مجموعه‌های بزرگ ادبی و تاریخی را مطالعه کرده ام و می دانم مطالعه و عجین شدن کودک با کتاب لذت بسیاری دارد. اما در این پویش به دلیل اینکه باستان‌شناس و مسئول میراث فرهنگی الموت هستم، دو کتاب در زمینه باستان‌شناسی را معرفی و مطالعه آنها را توصیه می‌کنم.

وی بیان کرد: «گیسوان هزارساله» نوشته اسماعیل یغمایی یکی از کتاب‌هایی است که مطالعه آن را در پویش «کتابخوانی ملی» پیشنهاد می‌کنم. یغمایی یکی از فرهیختگان باستان‌شناسی ایران است که در محوطه‌های مهم باستان‌شناسی ایران کار کردند. در واقع باستان شناسی ایران مدیون او است. اسماعیل یغمایی پسر حبیب یغمایی است و ذوق نوشتن و قلم شیرینی که دارند ارثی است که از پدر دانشمندش به او رسیده است.

چوبک ادامه داد: این کتاب درباره خاطرات شیرین اسماعیل یغمایی از کاوش‌‌ها و چالش‌هایی است که هنگام کار داشته است. مثلا در این کتاب کاوش‌هایی در گورستان ری باستان که از محوطه‌های مهم ایران است انجام شده و یک دسته مو در آن گور بوده که این دسته مو الهامی برای اسماعیل یغمایی شد تا قصه‌ای همراه با اطلاعات باستان‌شناسی بنویسد و در کتاب «گیسوان هزارساله» در اختیار خواننده قرار دهد.

وی افزود: از دیگر کتاب‌ها می‌توان به کتاب «من هم باستان شناس شدم» نوشته تانيا گيرشمن - همسر رومن گيرشمن، باستان‌شناس سرشناس فرانسوی اشاره کرد که کتاب ارزشمندی در زمینه باستان‌شناسی است. 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی الموت ادامه داد: حدود 20 سال است که در الموت کاوش‌های علمی انجام می‌دهم، الموت یک چهره بسیار مهم جهانی دارد، افسانه‌های زیادی درباره الموت وجود دارد و کتاب‌های زیادی درباره آن نوشته شده، از جمله کتاب «حسن صباح خداوند الموت» اثر پل آمیر است که البته مطالب این کتاب مورد اعتماد و مرجع نیست و نمی‌توان نوشته‌های این کتاب صحه گذاشت.

بنابراین وقتی از من می‌پرسند چه کتابی درباره الموت مطالعه کنیم؟ من کتاب «تاریخ و سنت‌های اسماعیلیه» اثر فرهاد دفتری و ترجمه فریدون بدره‌ای را پیشنهاد می‌کنم که در گذشته انتشارات امیرکبیر آن را چاپ کرده بود و هم اکنون تجدید چاپ آن از طرف انتشارات فرزان انجام داده است.

چوبک افزود: سیمین دانشور استاد بنده بود، وی توصیه می‌کرد که مردم در روزگار کنونی حوصله کتاب‌های پرحجم را ندارند و باید مانند شعر هایکو که کوتاه‌ترین گونه شعری در جهان است، داستان های کوتاه و مختصر بخوانند تا هم مقصود نویسنده را متوجه شوند و هم فرهنگ کتابخوانی ترویج و به خواننده منتقل شود.

وی خاطر نشان کرد: همان‌طور که تغذیه کودکان برای ‌ما مهم است، تغذیه روح آنها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حتما باید آنها را عادت داد تا در کنار هر اسباب بازی یک کتاب نیز به آنها هدیه داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها