شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
سفارشی بودن آثار بد نیست، انتخاب افراد اهمیت دارد

محسن مهرآبادی در برنامه «گفتگوی فرهنگی»، بیان کرد: سفارشی عمل کردن و حمایت دولتی از آثار به خودی خود بد نیست، اما شیوه عملکرد، آدم شناسی، تشخیص و اتاق فکری که روی نویسندگان و مضامین سرمایه گذاری می‌کند، بسیار موثر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محسن مهرآبادی؛ عضو هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، مدیر انتشارات فرهنگ، محقق و مولف مجموعه 120 جلدی «فرهنگ جبهه» در برنامه «گفتگوی فرهنگی» در رادیو گفت‌وگو درباره بازنمایی هویت ملی در ادبیات داستانی دفاع مقدس سخن گفت.
 
مهرآبادی مردم را اصلی‌ترین عنصر مشروعیت دفاع مقدس دانست و گفت: پس از انقلاب کشور آماده هجمه از بیرون کشور را نداشت و رهبری با وحدت نظری که میان آحاد مردم ایجاد کرده بود، دفاع از کشور را در میان آن‌ها به امری واجب مبدل کرده بود و لذا اگر هویت و مشروعیتی شکل می‌گیرد، ناشی از مردمی بودن انقلاب و مردم‌مدار اداره شدن جنگ است.
 
وی ضمن اشاره به سفارشی بودن شاهنامه و هویت یافتن آن، تصریح کرد: سفارشی عمل کردن به نفسه مشکلی ندارد و لذا حمایت دولتی از آثار به خودی خود بد نیست، اما شیوه عملکرد، آدم‌شناسی، تشخیص و اتاق فکری که روی نویسندگان و مضامین سرمایه‌گذاری می‌کند، بسیار موثر است.
 
عضو هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس، افزود: اگر کاری خوش ندرخشیده و به صرف سفارشی بودن بدنام شده، مربوط به همان فردی است که داستان را نوشته است، چراکه هر سفارشی بد نیست، اما به چه کسی و با چه موضوعی سفارش دادن اهمیت دارد.
 
مهرآبادی با بیان اینکه سازمان‌های دولتی تنها به دنبال خرج بودجه خود هستند، گفت: برای خرج این بودجه، فراخوان می‌زنند، اما افراد مناسب را شناسایی نمی‌کنند و همچنین جایی که باید آن‌ها را برای ادامه کار حمایت کنند، به فراموشی می‌سپارند.
 
مدیر انتشارات فرهنگ، دولتی‌ها را رقیب ناشران خصوصی دانست و بیان کرد: دولتی‌ها باید در کنار ناشران باشند و از آن‌ها حمایت کنند.
 
وی در ادامه، با بیان اینکه نهادهای دولتی برای افرادی که در جنگ رشد یافتند، اهمیتی قائل نیستند، ادامه داد: نویسندگان همواره در حال تغییر هستند و برای آنکه روش متنوعی را در عرصه رقابتی با سایر نویسندگان ایجاد کند، از نگاه خود به مناظر می‌نگرد.
 
ناشر مجموعه 120 جلدی «فرهنگ جبهه» با نام‌بردن از نویسندگان دفاع مقدسی که نهادهای دولتی حاضر به همراهی با آن‌ها نبودند، گفت: در حوزه ادبیات دفاع مقدس که عمر چندانی از آن نگذشته است، آثار به شمش‌هایی تبدیل و دوباره استخراج شده و دوباره هویت ملی خود را برای مردم می‌آفرینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها