شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
رونمایی از 200 عنوان کتاب در آئین «یادها و نام‌ها»

سردار علی‌محمد نائینی بیان کرد: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تلاش پژوهشگران، راویان و نویسندگان خود در مدت یک سال گذشته توانسته 200 اثر تحقیقاتی و اسنادی تولید و منتشر کند که این آثار در آئین «یادها و نام‌ها» رونمایی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سردار سرتیپ دوم پاسدار علی‌محمد نائینی؛ مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از برگزاری سومین دوره مراسم «یادها و نام‌ها» خبر داد و گفت: امسال مراسم «یادها و نام‌ها» در سی‌ویکم شهریورماه همزمان با شروع چهل و یکمین سالگرد گرامیداشت دفاع مقدس با حضور جمعی از فرماندهان، مسئولان کشوری و لشکری، پیشکسوتان و حماسه‌آفرینان دفاع مقدس در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
 
وی با اشاره به برنامه‌های درنظر گرفته شده برای این آئین، اظهار کرد: سردار سلامی؛ فرمانده کل سپاه پاسداران، به‌عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور دارد و قرار است از 50 فرمانده دوران دفاع مقدس که در ثبت و ضبط تاریخ شفاهی خود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اهتمام داشته‌اند، تجلیل خواهد شد.
 
مشاور فرمانده کل سپاه افزود: متأسفانه طی یک سال گذشته فرماندهان عزیزی را داشته‌ایم که امسال از وجود پربرکت آن‌ها محروم مانده‌ایم، در این مراسم از 10 خانواده محترم سرداران سپاه تجلیل می‌شود.
 
سردار نائینی مهم‌ترین برنامه سومین دوره مراسم «یادها و نام‌ها» را رونمایی از 200 عنوان کتاب جدید دانست و گفت: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با تلاش پژوهشگران، راویان و نویسندگان خود در مدت یک سال گذشته توانسته 200 اثر تحقیقاتی و اسنادی تولید و منتشر کند.
 
وی با اشاره به اینکه در حوزه مطالعات نظامی از 12 اثر جدید رونمایی خواهد شد، بیان کرد: از این تعداد سه اثر اطلس، پنج اثر شناسنامه، 2 اثر موضوعی و یک اثر نبرد یگانی است که با احتساب این آثار تعداد اطلس‌های منتشرشده به 28 عنوان، شناسنامه لشکرها به 15 عنوان، آثار موضوعی به 18 عنوان و نبرد یگانی به 5 عنوان رسیده است.
 
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به روزشمارهای منتشرشده، گفت: تعداد روزشمارهای منتشرشده 10 عنوان هستند که چهار عنوان مربوط به روزشمار جنگ ایران و عراق و 6 عنوان مربوط به دوره بعد از جنگ و تحولات انقلاب اسلامی است. با انتشار این روزشمارهای جدید، تعداد آثار در بخش روزشمار جنگ ایران و عراق به 45 اثر رسیده است.
 
مشاور فرمانده کل سپاه درباره آثار تولیدشده در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز بیان کرد: کتاب‌های جدید در این حوزه 15 اثر هستند که آثار ترجمه، کتاب‌های روایت مستند مردمی شامل خاطرات و زندگینامه شهدا و کتب پژوهشی در سه بخش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.
 
سردار نائینی همچنین از انتشار 11 عنوان کتاب در حوزه تاریخ شفاهی فرماندهان دوران دفاع مقدس خبر داد و افزود: امسال توانسته‌ایم 11 اثر در حوزه تاریخ شفاهی فرماندهان و مدیران ارشد دفاع مقدس منتشر کنیم. این آثار مربوط به تاریخ شفاهی سرداران محسن رضایی، رحیم صفوی، عبدالمحمد رئوفی، احمد فتوحی، علی‌اصغر زارعی، محمدرضا عطارزاده، علیرضا مزینانی، نصرالله فتحیان و حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی است.
 
وی اظهار کرد: در حوزه اسناد نیز 150 عنوان کتاب سندی رونمایی خواهد شد که این آثار مربوط به عملیات‌های بدر، خیبر، بیت‌المقدس، والفجر 8، کربلای 4 و 5، محرم، فتح‌المبین و مسلم هستند.
 
مشاور فرمانده سپاه پاسداران از انتشار کتاب‌های صوتی به‌عنوان اقدامی جدید در فعالیت‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس یاد کرد و گفت: این مرکز با تولید آثار صوتی خود و در اختیار قرار دادن آن به‌صورت رایگان به مردم، توانسته مخاطبان زیادی را در حوزه دفاع مقدس جذب کند. این آثار با همکاری مجموعه‌های گوناگون و فعال در این عرصه ازجمله مجموعه ایران‌صدا در حال تولید هستند و هر هفته یکی از این آثار رونمایی می‌شود. در مراسم «یادها و نام‌ها» قرار است از 20 کتاب صوتی رونمایی و در اختیار مخاطبان قرار داده شود.
 
سردار نائینی با تأکید بر توسعه و تقویت تولید آثار مرجع در حوزه دفاع مقدس، بیان کرد: حدود 200 موضوع و 1740 عنوان پژوهشی در نقشه جامع پژوهشی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس احصا شده است که حاصل این کار تولید 2182 اثر پژوهشی و اسنادی خواهد بود. در این زمینه تاکنون 445 اثر توسط این مرکز اسناد منتشر شده و 476 اثر به‌عنوان قراردادهای پژوهشی جاری در مرکز فعال هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها