شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
بازنشر دو اثر عاشورایی «کتاب نیستان»

دو اثر مناسبتی ایام سوگواری خامس آل عبا با عناوین «آثار و برکات امام حسین (ع) در دنیا» و «نگاه به زن» در انتشارات کتاب نیستان به چاپ پنجم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی انتشارات کتاب نیستان؛ دو اثر مناسبتی ایام تعزیت سیدالشهدا با عناوین «آثار و برکات امام حسین (ع) در دنیا» و «نگاه به زن» در انتشارات کتاب نیستان به چاپ پنجم رسید.

آثار و برکات امام حسین (ع) در دنیا
چاپ پنجم کتاب «آثار و برکات امام حسین (علیه السلام) در دنیا» از آثار سترگ مفسر و اندیشمند بزرگ جهان تشیع، السید الهاشم الناجی الموسوی الجزایری با ترجمه دکتر محمود مهدوی دامغانی در 176 صفحه وزیری توسط انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.

کتاب «آثار و برکات امام حسین (علیه السلام) در دنیا» از آثار سترگ مفسر و اندیشمند بزرگ جهان تشیع، السید الهاشم الناجی الموسوی الجزایری است که در متن خود با استناد به احادیث و روایات متعدد نقل شده از ائمه معصومین(ع) به بررسی برکت‌های وجودی تولد، حیات و شهادت امام حسین (ع) پرداخته است.

این کتاب که نسخه اصلی آن به زبان عربی نگارش یافته است، به کوشش استاد دکتر محمود مهدوی دامغانی، استادیار و دانشیار دانشکده‌های الهیات و ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد به زبان فارسی ترجمه و از سوی انتشارات کتاب نیستان به چاپ رسیده است.

«آثار و برکات امام حسین (علیه السلام) در دنیا» را از چند منظر می‌توان اثری منحصر به فرد به شمار آورد.
نخست این که متن کتاب با وجود سبقه پژوهش‌محوری و تلاش مؤلف برای استخراج محتوای آن بر مبنای تمرکز بر احادیث و روایات، اثری قابل استفاده برای تمامی سطوح مخاطبان و تمامی تفکرات است. نویسنده در این کتاب هرگز به دنبال خلق کتابی برای خواص نبوده است و این مسئله را در زبان و املاء و شیوه نگارشی خود مورد عنایت قرار داده و از سوی دیگر مترجم نیز با درک این مسئله، دقتی بیش از اندازه در انتقال و بازنویسی آن به خرج داده است.

از سوی دیگر در این کتاب تلاش فراوانی شده است تا از حسن‌ظن و نگاه خواننده برای مواجهه با متن سوءاستفاده نشود. بر این مبنا و بنا بر ادعای مترجم، نویسنده تلاش نکرده تا با استفاده از بیانی اغراق‌آمیز مخاطب را به سوی تأثیرپذیری بیشتر از محتوای بی‌بدیل اثر هدایت کند. و از سوی دیگر هرگز این متن اعتنایی به برخی احادیث و روایات بدون سند و یا نامطمئن و ضعیف برای اطمینان خاطر دادن به مخاطب در موضوعی خاص نکرده است.

نکته دیگری نیز که به غنای این اثر می‌افزاید توجه به نقل قول‌های روایت شده از اهل سنت در موضوع مورد توجه کتاب است که این نقل قول‌ها از سوی نویسنده و مترجم به صورت پاورقی در کتاب درج شده است.
این کتاب که در چهارده فصل تدوین شده است و فصل مشترک تمامی فصول آن نیز بررسی برکات وجودی زندگی سید‌الشهداء (ع) است که شامل فصول موضوعی زیر است: آثار و برکات وجودی امام حسین (ع) از تولد تا شهادت، پس از شهادت، زیارت حرم و بارگاه و قتلگاه ایشان، تربت و خاک مقدس ایشان، برکات کربلای مقدس، زیارت کردن و سلام دادن به امام شهید، برپا داشتن سوگواری و خواندن مقتل، سرودن شعر در مرثیه شهادت امام، گریستن و مویه کردن بر امام، لعن فرستادن بر قاتلان شهدای کربلا، دوستی و مهرورزی با حضرت و تسمیه به نام مقدس ایشان…

یکی از نکات قابل توجه در این اثر حذف شدن نویسنده از متن کتاب است. به عبارت دیگر هر نوع حضور و دخالت نویسنده و تفکر و اندیشه شخص او در این اثر حذف شده و نمی‌توان ردی از آن در متن اثر یافت و بر این اساس مخاطب در این کتاب تنها با مجموعه‌ای متصل و به هم پیوسته از احادیث و روایات پیرامون موضوعی خاص روبرو می‌شود.


نگاه به زن
چاپ پنجم کتاب «نگاه به زن» نگارش سید مجتبی حسینی در 112 صفحه نیم وزیری از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. این کتاب حاوی دو نوشتار مجزا با عنوان «نگاه به زن» و «تنها پیامبر زن» است. این دو نوشتار بازنویسی دو سخنرانی از سید مجتبی حسینی، اسلام‌شناس معاصر است . در نوشتار نخست به بهانه میلاد بانوی آفرینش، حضرت زهرا سلام الله علیها، نگاه پیامبر گرامی اسلام و پیشوایان معصوم به زنان مورد بحث قرار می‌گیرد و تجلیل بی‌نظیر رسول مهر و امید که دخت خویش را «ام ابیها» می‌خواند، واکاوی می شود. در ادامه نگاه دو طیف از داعیه‌داران تدین مورد انتقاد قرار گرفته که یکی مبتنی بر «افراط سنتی» است و مبنای توجیه دینی هم ندارد و دیگری «تفریط ضدسنتی» است. آن‌هایی هم که داعیه تدین نداشته‌اند، از زوایای ظاهرفریبانه‌ای با مسأله برخورد کرده‌اند؛ در نتیجه کمتر کسی نگاه مستقل دین به زن را مورد تأمل قرار داده است. در ادامه بحث، زوایای مختلف این نگاه باز شده و به خواننده ارائه می‌شود.

نوشتار دوم بهانه‌ای است تا با ذکر نام حضرت زینب سلام الله علیها، جلوه‌هایی متفاوت از منشور روح علوی و فاطمی آن بزرگوار بر خواننده تابیده شود. در ادامه به این نکته توجه داده شده که چرا خداوند بار سنگین پیام‌رسانی واقعه عاشورا را بر عهده ایشان گذاشته است و این، وجه تسمیه کتاب است. زینب اولین پیامبر زن نامیده شده؛ نه این‌که شریعت جدید آورده باشد، بلکه حضرتش پیام عاشورا را -که خلاصه و روح پیام ادیان است- به مردم رسانده است…

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها