پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
برگزاری همزمان ۷۳ جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور فرمانداران شهرستان‌های خراسان‌رضوی و اعضای ۷۳ انجمن از ۳۱ شهرستان استان شب گذشته برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های‌عمومی خراسان‌رضوی، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی با حضور محمدعلی نبی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی؛ سید حمید موسوی، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ یوسف امینی، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی؛ مرتضی کرباسی، خزانه‌دار مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی؛ 31 فرماندار و رئیس انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های خراسان رضوی و اعضای حقیقی و حقوقی 73 انجمن از 31 شهرستان استان برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست محمدعلی نبی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: انجمن کتابخانه های عمومی در استان و شهرستان‌ها وظیفه الهی را بر دوش دارند، که این وظیفه به دو قسمت سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می‌شود.
 
وی تصریح کرد: قسمت سخت‌افزاری مربوط به احداث، توسعه، تجهیز و تعمیر فضاهای کتابخانه‌ای است که خوشبختانه با روند قابل قبولی در حال اجرا بوده و هست. ما باید در نظر داشته باشیم با توجه به محدودیت‌های منابع مالی باید در این حوزه از ظرفیت خیرین و یا کسانی که تمایل به حضور در این عرصه را دارند،بهره و استفاده لازم را ببریم. مسئولیت انجمن‌ها  و مسئولین متولی کتابخانه‌ها در رابطه با جذب افراد به سمت و سوی کتابخانه جهت سرمایه‌گذاری کمی سنگین‌تر است.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی، افزود: با توجه به محدودیت‌های مناطق دور افتاده و کم‌برخوردار نسبت به شهرها برای بحث تعمیرات، تجهیزات و احداث کتابخانه می‌توان استفاده مفید و موثری از حضور خیرین داشته باشیم. برای این هدف ابتدا باید هزینه لازم برای این مباحث را پیش‌بینی و با توجه به آن اقدام به جذب منابع مالی کرد.
 
نبی‌پور در رابطه با بخش نرم‌افزاری وظایف انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی گفت: بحث نرم‌افزاری مربوط به حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که جز اقدامات و کارهای بسیار مهم و بزرگ می باشد و به همین دلیل نقش و مسئولیت انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی در این بخش سنگین‌تر و مهم‌تر است.
 


وی با اشاره به اینکه وجود کتابخانه دلیلی بر وجود کتابخوان نیست، افزود: دعوت جامعه به سمت مطالعه نیاز به برنامه‌ریزی و راهبردهای اساسی و پایه‌ای دارد. در همین راستا باید از ظرفیت آموزش و پرورش به نحو احسن استفاده کرد چرا که این سازمان بیشترین ارتباط با عظیم‌ترین بخش جامعه که همان دانش‌آموزان و نسل کودک و نوجوان است، را دارد. ما باید فرزندانمان را از صرف مطالعه کتاب‌های درسی به سمت مطالعه آزاد هدایت کنیم.
 
نبی‌پور گفت: برای این هدف باید از روش‌های روز و خلاقانه در کنار همراهی، همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و افراد تاثیرگذار همچون افراد معتمد، امامان‌جمعه و جماعت و شوراهای اسلامی شهر و شهرستان و به ویژه شهرداری‌ها استفاده کرد.
 
وی با اشاره به لزوم پرداخت نیم درصد سهم شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها، افزود: شهرداری‌ها باید بدانند که در واقع پرداخت نیم درصد شهرداری‌ها نه تنها هزینه ای ندارد بکله نوعی سرمایه‌گذاری است چرا که رشد فضاهای کتابخانه‌ای ارتقاء فرهنگ شهروندی، اجتماعی و ... را در بردارد.
 
در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، ضمن تسلیت ایام ماه صفر گفت: رسالت و هدف اصلی مجموعه کتابخانه‌های عمومی برقراری عدالت فرهنگی در تمامی مناطق استان به ویژه مناطق کم برخوردار و دورافتاده است. در جامعه امروز دسترسی به خدمات کتابخانه‌ای یکی از مولفه‌های اصلی و موثر در رشد فرهنگ عمومی، درک و آگاهی اجتماعی است.

وی افزود: در همین راستا این اداره کل با همراهی و همیاری خیرین و برخی از دستگاه‌های اجرایی متولی و فرهنگی اقدام به هفت باب کتابخانه عمومی مستقر در شهرستان‌های مشهد، روستای سربالای تربت‌حیدریه، شادمهر، مه ولات، گلبهار، شهر جدید بینالود و روشناوند گناباد؛ یک باب پیشخان کتابخانه‌ای در منطقه مجیدیه مشهد و یک باب کتابخانه سیار در قالب طرح پیک دانایی در شهرستان چناران کرده است.
 
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی به دلیل شیوع کرونا بصورت مجازی و در بستر سامانه samakpl.ir برای سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال با محوریت سیر و سلوک زندگی حضرت امام رضا(ع) و بخش ویژه حضرت مهدی(عج) برگزار شده است.
 
وی ضمن معرفی منابع جشنواره کتابخوانی رضوی افزود: تا کنون بالغ بر 130 هزار نفر از خراسان رضوی در این جشنواره شرکت کرده‌اند، اما در نظر داشته باشید ما به عنوان خادمان حضرت رضا(ع) و کسانی که افتخار همجواری با این امام همام را داریم باید تلاش و همت ویژه‌ای در برگزاری باشکوه تر جشنواره کتابخوانی رضوی داشته باشیم و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه همراهی، همیاری و هم افزایی سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در این مسیر هم گام با ما شود.
 


سیدمرتضی علوی مقدم، فرماندار شهرستان سبزوار با اشاره به وجود 9 کتابخانه نهادی و 5 کتابخانه مشارکتی در شهرستان،گفت: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و افزایش فضاهای کتابخانه‌ای اقداماتی دیگری مانند احداث کتابخانه عمومی شهدای گمنام توسط خیر در زمینی به مساحت 250 مترمربع، تجهیز و بهره‌برداری کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری در زمینی به مساحت 1200مترمربع، کلنگ زنی کتابخانه عمومی شهر روداب که با همراهی و همیاری شهرداری، خیرین و ستاد بازآفرینی در حال ساخت می باشد، واگذاری حق انتفاع زمینی برای احداث کتابخانه به مدت 30 سال توسط خیر و ... اشاره کرد.
 
وی با بیان اینکه سبزوار شهر علم و ادب است، افزود: به طور قطع با نگاهی به پیشینه شهرستان سبزوار و پرورش ادیبان بزرگ می‌توان کمبود یک کتابخانه مرکزی را در شهرستان  احساس کرد که امیدوارم با عنایت و پیگیری‌های لازم این مهم در آینده ای نزدیک محقق شود.
 
در ادامه ابوالفضل حکیم پور، فرماندار شهرستان فیروزه گفت: به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اقدام به برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی همچون نشست‌های کتابخوانی، معرفی کتاب با حضور نویسندگان بومی، افتتاح محفل ادبی«آسمان فیروزه ای»، نشستهای ادبی با حضور شاعران و ادیبان شهرستان و استان، تامین منابع کتابخانه‌ای با مشارکت ناشران کشوری و ... کرده است.
 
وی استفاده از ظرفیت خیرین و دستگاه‌های اجرایی را در غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ای مهم دانست و گفت: تا کنون بالغ بر 32000 نسخه کتاب به ارزش تقریبی هفت میلیارد ريال توسط خیرین و سایر دستگاه های اجرایی به مجموعه کتابخانه‌های شهرستان اهدا شده است.
 
فرماندار شهرستان فیروزه با اشاره به پیگیری احداث کتابخانه در روستاهای گرماب و همت آباد، گفت: کتابخانه روستای گرماب با بهره‌گیری از ظرفیت منابع غیردولتی توسط بنیاد مسکن به عنوان مجری طرح در حال راه‌اندازی است و در روستای همت آباد نیز با استفاده از ظرفیت روستائیان مجموعه‌ای تحت عنوان خانه فرهنگ و ورزش افتتاح شده است.
 
در ادامه احمد شافعی، فرماندار باخرز با اشاره به پیگیری احداث کتابخانه در روستای ارزنه شهرستان، گفت: انجمن کتابخانه‌های عمومی باخرز با وجود دو کتابخانه نهادی در سه سال متوالی حائز رتبه برتری استان شده که نشان از دغدغه مندی و اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در شهرستان دارد.
 
وی افزود: در خصوص افتتاح کتابخانه سیار باخرز متاسفانه با توجه به محدودیت‌های منابع دولتی نیازمند توجه بیشتر مسئولین برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق محروم شهرستان است.
 

حمیدرضا یزدانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید بینالود گفت: شهرهای تازه تاسیس علاوه بر وظایف ذاتی خود، توجه و اهتمام ویژه‌ای در بحث زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی دارند. در همین راستا شرکت عمران بینالود اقدام به احداث کتابخانه عمومی با زیربنای 225 مترمربع و محوطه سازی 2000 مترمربع دارای سیستم کامل گرمایشی، سرمایشی و ... کرد و پس از تکمیل به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار کرد.

وی در رابطه با افزایش فضاهای کتابخانه‌ای، افزود: در همین راستا برخی از مساجد شهر بینالود نیز اختصاص فضاهایی از مسجد اقدام به افتتاح کتابخانه کرده‌اند که برای تجهیز منابع آنها نیاز به همکاری و همیاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان داریم.
 
در ادامه محمد کلاته، فرماندار شهرستان ششتمد با اشاره به اینکه شهرستان پتانسیل لازم برای افزایش فضاهای کتابخانه‌ای را دارد، گفت: در شهرستان ششتمد یک کتابخانه نهادی و یک کتابخانه مشارکتی وجود دارد که به علت نامناسب بودن فضای آن در حال مذاکره با خیرین برای انتقال این کتابخانه به مکان جدید هستیم.
 
وی کمبود فضاهای کتابخانه ای در شهرستان ششتمد را جدی خواند و افزود:  برای جبران قسمتی از این کمبود ها برخی از اهالی روستای حسین آباد شامگان اقدام به احداث کتابخانه در خانه‌های شخصی خود کرده‌اند که امیدوارم با عنایت و پیگیری لازم بتوانیم کتابخانه ای مناسب در روستا احداث کنیم.
 
در پایان محمود صادقی، فرماندار زاوه با اشاره به ساخت یک کتابخانه توسط وزارت راه و شهرسازی، گفت: در حال حاضر شهرستان زاوه تنها یک کتابخانه عمومی دارد که با توجه به محدودیتهای اختصاص منابع مالی دولت به شهرستان نیازمند توجه بیشتر متولیان کتاب و کتابخوانی است.
 
وی با بیان اینکه احداث کتابخانه در روستای قلعه امام حسن شهرستان صورت گرفته است، افزود: برای تجهیز منابع کتابخانه‌ای و نیروی انسانی این کتابخانه نیازمند حمایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان است.
 
در پایان نیز ضمن تقدیر از مدیران عامل شرکت عمران گلبهار و بینالود در راستای واگذاری کتابخانه‌های عمومی شاهین‌فر در شهر گلبهار و کتابخانه عمومی شهر بینالود، از دو طرح «کتاب نذری» با هدف جمع آوری کتاب‌های مازاد منازل و «کتاب خواندنی است نه تزئینی» مربوط به اهدای کتاب‌های دفاتر مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برای مناطق کم برخوردار و دور افتاده رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها