دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
گزارش مشروح اختتامیه نخستین جایزه کتاب «روایت پیشرفت»/ برگزیدگان معرفی شدند

مراسم اختتامیه نخستین جایزه کتاب «روایت پیشرفت» در پنج موضوع برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ستاد خبری نخستین جایزه کتاب «روایت پیشرفت»، در مراسم پایانی جایزه کتاب روایت پیشرفت با حضور مهندس سیدمحمودرضا سجادی، دبیر راهبردی و محمدمهدی دادمان، رییس حوزه هنری و محمد نمازی، دبیر اجرایی جایزه، از برگزیدگان اولین دوره جایزه، تقدیر به عمل می‌آمد. برگزیدگان این دوره در پنج بخش حکمرانی، دفاعی و امنیتی، فرهنگی و اجتماعی و علم و فناوری بودند. همچنین از راوی و ناشر برتر حوزه پیشرفت تقدیر شد. به نفرات اول تندیس جایزه کتاب به همراه مبلغ 8‌ و نفرات دوم و سوم به ترتیب 5 و 3میلیون تومان اهدا شد.

جایزه کتاب پیشرفت -که به همت انجمن روایت پیشرفت از سال گذشته فعالیت خود را با انتشار فراخوان جایزه کتاب آغاز کرده بود- روز شنبه 20 شهریور در محل حوزه هنری اختتامیه خود را برگزار کرد. دوره‌­های بعدی این جایزه در سال‌­های آینده، همزمان با سالگرد تاسیس جهاد سازندگی برگزار  خواهد شد هدف این جایزه رصد و ارزیابی آثار و ارائه بازخورد به نویسندگان و ناشران برای رشد کمی و کیفی آثار و شبکه­‌سازی بین فعالان حوزه روایت پیشرفت است. شایان ذکر است که اولین رویداد این جایزه به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بدون دعوت عمومی و صرفا با حضور برگزیدگان و مسئولین جایزه و در قالب نشست‌های گفت‌وگوی تفصیلی برگزار شد.

برگزیدگان
برگزیدگان بخش حکمرانی
در حوزه حکمرانی 9 اثر به بخش داوری نهایی راه یافتند. هیئت داوران این بخش آقایان مصطفی زمانیان(کارشناس حوزه سیاستگذاری عمومی و مدیر پژوهشکده آیندگان)، مسعود دیانی(نویسنده، کاشناس حوزه روایت‌نگاری و سردبیر برنامه تلویزیونی سوره) حسین قرایی(نویسنده، فعال برجسته فرهنگی و رسانه و معاون فرهنگی دانشگاه صداوسیما) و خانم زهرا ابوالحسنی(رییس گروه جامعه و پیشرفت پژوهشکده مطالعات فناوری ایران) سه اثر را به عنوان آثار برگزیده انتخاب کردند.

کتاب‌ «زنده باد جهاد» به نویسندگی سیدمجتبی قافله‌باشی، سیدعلیرضا طباطبایی، سعیدحسین رفیعی، سیدحمزه حسنی، حامد حاجی‌پور و سعید امینی به عنوان اثر برتر و به‌ترتیب از کتاب‌های «رسم جهاد» به نویسندگی علی مشایخی و محمدرضا حسینی و کتاب «نماینده تام الاختیار» به نویسندگی سیدحسین حسینی تقدیر به عمل آمد.
 
برگزیدگان بخش فرهنگی اجتماعی
در حوزه فرهنگی- اجتماعی ، 9 اثر به بخش داوری نهایی راه یافتند که هیئت داوران، خانم فائضه غفار حدادی(نویسنده) و آقایان سیدحسن حسینی(عضو هیئت علمی و معاون فرهنگی سابق دانشگاه صنعتی شریف)، میثم رشیدی مهرآبادی(نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال برجسته حوزه کتاب)، سجاد صفار هرندی(جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی) و مهدی فقیهی‌نژاد(فعال فرهنگی برجسته حوزه کتاب و مدیر انتشارات کتاب فردا) سه اثر را به عنوان آثار برتر انتخاب کردند.
کتاب «بچه‌های قرن پانزدهم» به نویسندگی امیر امیری­‌فر به عنوان کتاب برتر انتخاب شد و از کتاب‌های «برخیزید» و «به اضافه مردم» به نویسندگی روح‌الله رشیدی، تقدیر به عمل آمد.



برگزیدگان بخش علم و فناوری
در حوزه علم و فناوری 12 اثر به بخش داوری نهایی راه یافتند که هیئت داوران آقایان نعمت‌الله سعیدی(نویسنده و فعال حوزه کتاب و سینما)، سیاوش عقدایی‌(مستندساز و خبرنگار حوزه علم و فناوری) و مجید صاحبی‌‌نژاد‌(کارشناس مدیریت فناوری و دبیرکارگروه سیاستگذاری ستاد فناوری نانو) به علت تعداد وکیفیت بالای آثار 4 اثر را اتنتخاب کردند.

کتاب‌ «آرزوهای دست‌ساز» به نویسندگی میلاد حبیبی به عنوان اثر برتر انتخاب شد و همچنین از دو کتاب «تندتر از عقربه ها حرکت کن» به نویسندگی بهزاد دانشگر و کتاب «سطح عمیق» به نویسندگی سیدحمزه حسینی به عنوان اثر دوم و کتاب «از سرمای کازان تا شرجی خلیج‌فارس» به نویسندگی حامد حاجی‌پور به عنوان اثر سوم تقدیر به عمل آمد.

برگزیدگان بخش دفاعی امنیتی
در حوزه دفاعی امنیتی 7 اثر به بخش داوری نهایی راه یافتند که هیئت داوران آقایان غلامحسین دربندی(از امرای ارتش و فعال فرهنگی در حوزه تاریخ جنگ)، حسین دلیریان‌(خبرنگار و کارشناس حوزه دفاعی و امنیتی) و آقای پژمان عرب(پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی پیشرفت، مدیر تاریخ شفاهی پیشرفت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی) نهایتا سه اثر را به عنوان آثار برگزیده انتخاب کردند.

کتاب‌ «خط مقدم» به نویسندگی خانم فائضه غفارحدادی به عنوان اثر برتر انتخاب شد و همچنین به‌ترتیب از کتاب‌های «صبح شام» به نویسندگی محمدمحسن مصحفی و کتاب «ملاقات در فکه» به نویسندگی سعید علامیان تقدیر به عمل آمد.



برگزیده ادبیات داستانی
در حوزه ادبیات داستانی 4 کتاب به بخش داوری نهایی راه یافتند که هیئت داوران آقایان مصطفی وثوق‌کیا(فعال برجسته حوزه فرهنگ و رسانه، دبیر سرویس فرهنگ و اندیشه خبرگزاری مهر)، محمدمهدی دادمان(رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی)، مجید آسودگان(فیلمنامه‌نویس و کارگردان)، حامد بامروت‌نژاد(فعال فرهنگی حوزه سینما و تهیه‌کننده) و خانم فاطمه سلیمانی(نویسنده و کارشناس ادبیات)، یک اثر را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند؛ کتاب «اپلای» به نویسندگی نرجس شکوریان‌فرد.
 
راوی برتر؛ پدر علم سلول‌های بنیادی ایران
دکتر حسین بهاروند؛ پدر علم سلول‌های بنیادی ایران، به عنوان «راوی برتر» نخستین جایزه کتاب روایت پیشرفت معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت. خاطرات ایشان سال گذشته در قالب کتابی با عنوان سلول‌های بهاری از طرف نشر راه‌یار منتشر شده بود.

ناشر برتر؛ الگونگار پیشرفت
نشر الگونگار پیشرفت به مدیریت دکتر حسین رفیعی به عنوان ناشر برگزیده اولین جایزه کتاب روایت پیشرفت تقدیر شد. این نشر تا کنون 10 اثر در حوزه روایت و الگونگاری پیشرفت منتشر و روانه بازار نشر کرده است. از این نشر آثاری در همین جایزه کتاب برگزیده و تقدیر شدند.



همچنین آینده جایزه «روایت پیشرفت» در بخش بعدی این مراسم، سیدمحمودرضا سجادی، دبیر راهبردی جایزه کتاب روایت پیشرفت و مدیرعامل انجمن خیرین علم و فناوری، محمدمهدی دادمان، رییس حوزه هنری و محمد نمازی، دبیر اجرایی جایزه کتاب روایت پیشرفت درباره این رویداد و چشم‌انداز آن صحبت و همفکری کردند.
 
محمود رضا سجادی، رئیس مرکز همکاریهای فناوری ریاست جمهوری از سال ۶۰ تا ۸۷ گفت: تجربههای متعدد من در این سالها می‌گوید، بسیاری از شکست‌های ما، شکستهای تحمیلی هستند که در اثر ریلگذاری و سیاستگذاری‌های نابجا و عدم حمایت در زمان لازم از سرمایه‌های انسانی کشور، به جوانان ما تحمیل شده است. او افزود: گرچه باید این پسرفت‌ها روایت شود، ولی باید توجه داشت که عمده شکست‌ها، تحمیلی از طرف سیاستگذاران بر گرده نیروی جوان آماده به کار بوده است.

سیدمحمودرضا سجادی، دبیر راهبردی جایزه کتاب پیشرفت و مدیرعامل انجمن خیرین علم و فناوری، درباره این رویداد گفت: آنچه از حرکت نظام سلطه برداشت می شود، کاشتن تخم یاس در دل مردم و ناامیدکردن جوانان از رسیدن به جایگاه رفیع در علم و تمدن است. آنچه نظام سلطه با ما می‌کند، مثل کاری است که سحره فرعون با حضرت موسی می‌کردند. روایت پیشرفت مانند انداختن عصای حضرت موسی (ع) است. با روایت پیشرفت، ما می توانیم سحر نظام سلطه را خنثی کنیم.
 
جایزه کتاب روایت پیشرفت؛ حرکتی خط شکن
محمدمهدی دادمان، رییس حوزه هنری درباره برنامه‌ریزی برای تداوم این رویداد گفت: کلیدواژه روایت پیشرفت چند سالی است که به میان زبان‌ها افتاده و دوستان حوزه فکر و فرهنگ مشغول تامل و فعالیت در این حیطه هستند. کانون شکل‌گیری این این واژگان گفتمانی در حوزه فرهنگ به یک تقابل فکری برمی‌گردد. ما سال‌ها در کشور با جریانی مواجهیم که می‌خواهد این‌طور القا کند یا به‌طور خوشبینانه به این نتیجه رسیده که ما نمی توانیم. اساسا مسیر پیشرفت برای ما باز نیست و نسخه درون‌زا و درونی برای پیشرفت انقلاب اسلامی وجود ندارد. مهم‌ترین دغدغه روایت پیشرفت نشان‌دادن مسیری است که ما طی کرده‌­ایم.

روایت پیشرفت؛ کلید راهبردی تاملات نظری پیشرفت
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی تاکید کرد: جمع کثیری درگیر تاملات نظری در مورد پیشرفت بوده‌­اند که روایت پیشرفت یک کلید راهبردی در اختیار اهل فکر و اندیشه و علوم انسانی برای تامل نظری حول پیشرفت، قرار می­دهد. واقعیت این است که بسیاری از نظریه‌­پردازی­‌ها از دل تجربه‌اندوزی­‌ها رقم می­‌خورد. تجربه حقیقی انسان‌ها وقتی دست­مایه روایت و تامل نظری قرار ­گیرد، ما را به نظریه­‌ای عمیق در حوزه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رهنمون می‌شود. چه‌بسا دوستانی که مشغول فعالیت­‌های نظری حول مفهوم الگوی پیشرفت هستند، پیشرفت هستند، متوجه شده باشند که با بحث­‌های نظری صرف نمی­‌توانند این مسیر را باز کنند و حتما باید به تجربه­‌های حقیقی در فرهنگ ایرنی اسلامی توجه کنند. جایزه کتاب روایت پیشرفت در این مسیر یک خط‌شکنی کرد و به ما مدد رساند این آثار را در کنار هم ببینیم و برای آنها یک هویت جریانی قائل شویم. می توان به یک معنا جایزه کتاب روایت پیشرفت را جشن تولد جریان فکری- فرهنگی- هنری روایت پیشرفت دانست.
 
ژورنالیسم پیشرفت؛ نقطه کانونی
 ما نیاز به فهم پیشرفت، به معنای مفهومی دارای ابعاد و جنبه­‌های مختلف داریم. نباید پیشرفت را منحصر به حوزه علم و فناوری بدانیم. با توجه به اینکه جدی‌گرفتن حوزه رسانه و ژورنالیسم پیشرفت به ما کمک خواهد کرد. هم در شنیده‌شدن موضوعات و هم اینکه عرصه رسانه به میدانی برای تربیت و کارآزموده‌شدن راویان پیشرفت تبدیل خواهد شد. به‌طور مثال، روایت دفاع مقدس که امروز به یک جریان قوی بدل شده و به بلوغی رسیده است، از خبرنگاری شروع کرده است .
 
 روایت شکست؛ راهگشای مسیر پیشرفت
در بخشی از این نشست محمدمهدی دادمان گفت: اینکه می­‌گوییم روایت پیشرفت، به این معنا نیست که فقط درباره موفقیت­‌ها در کشور سخن بگوییم یا مدعی باشیم همه حرکت­‌ها در کشور همیشه در مسیر پیشرفت است. ما پسرفت­‌ها و شکست­‌هایی هم در کشور داشتیم که روایت آنها می‌­تواند فتح بابی برای حرکت به سوی پیشرفت باشد.
 
اهمیت روایت پیشرفت؛ کمتر از پیشرفت‌ها نیست
 دبیر راهبردی رویداد در ادامه افزود: توجه‌کردن، مسابقه‌گذاشتن و تمجیدکردن از فعالان این حوزه باعث پررنگ و جدی شدن این موضوع خواهد شد.  واقعیت این هست که روند پیشرفت ما به‌طور محیرالعقولی در حال سرعت گرفتن است. من از سال 60 تا 87 در حوزه فناوری کار می کردم. ولی  تحولاتی که امروز در یک هفته پدید می‌آید، معادل چیزی است که آن زمان در یک سال اتفاق می افتاد.  لذا نسل جدید و فعالیت­‌هایش خودش زمینه‌سازی برای ورود اهل قلم به این حوزه خواهد بود. بستر پیشرفت مسبب اتفاقات خارق‌العاده در روایتش هم خواهد بود. همین کار روایت پیشرفت کاری کاملا غیردولتی بود؛ ولی سبب شد برخی نهادهای دولتی هم به آن توجه و از آن حمایت کنند.

روایت پیشرفت اگر از خود پیشرفت مهم‌تر نباشد، در همان حد هست. روایت‌های پیشرفت زمینه‌های رشد و پیشرفت در کشور را نشان می دهد و نور امید را به دل جوانان ما می تابانند. امیدوارم این برنامه، با شکوه بیشتر در سال‌های بعد برگزار شود.
 
رشد ادبیات پیشرفت
محمدمهدی دادمان، رییس حوزه هنری درباره چگونگی رشد ادبیات پیشرفت گفت: یکی از لوازم رشد این جریان فرهنگی روایت پیشرفت ورود در ساختارهای فرهنگی و رسانه‌­ای است و امثال من هم برای پشتیبانی از این حرکت مسئولیم؛ ولی برداشت بنده این است که چیزی که ما در جایزه کتاب روایت پیشرفت می بینیم و تنوع و تعدد آثار و شاخه­‌های مختلف ادبی، نوید می دهد این راه باز شده و جلو خواهد رفت.

 پیشنهاد دوم من، نزدیک‌کردن دو سر این پیوستار انسانی است. در دفاع مقدس برخی رزمندگان ما فن روایت را آموختند. ورود رزمندگان به عرصه روایتگری و تمرین‌کردن و آموزش‌دیدن آنها سبب شد واقعه بهتر روایت شود. از طرف دیگر هنرمندان و نویسندگان و فعالان حوزه فرهنگ و رسانه با این جریان مماس شدند. گاهی شرایطی فراهم شد که یک نویسنده مدتی با رزمندگان زندگی کند تا بتواند روایت معتبری را خلق کند. گاهی برگزارشدن تورهای علمی برای نویسنده‌ها و سینماگرها می تواند باعث خلق یک روایت و یک اثر باشد.
 

گزارش دبیر اجرایی
محمد نمازی، دییر اجرایی نخستین جایزه کتاب پیشرفت نیز در توضیح این جایزه گفت: یکی از ابتدایی­‌ترین اقدامات ما در انجمن روایت پیشرفت، رصد افراد و مجموعه‌­های فعال در این حوزه بود که ابزار جایزه می‌­توانست چنین کارکردی برای ما داشته باشد. او گفت: با توجه به تعدد آثار در حوزه علم و فناوری، نظری مطرح شد که جایزه را فقط در بخش علم و فناوری برگزار کنیم؛ ولی با توجه به گستره مفهوم پیشرفت، جایزه را به حوزه علم و فناوری محدود نکرده و حوزه‌­های فرهنگی-اجتماعی، حکمرانی و دفاعی-امنیتی را هم به جایزه اضافه کردیم.

محمد نمازی، دبیر جایزه کتاب روایت پیشرفت اضافه کرد: یکی از شاخص­ه‌های ارزیابی کتاب‌­ها عمیق‌بودن روایت و بیان فراز و نشیب­‌ها در جریان یک تجربه بوده است. او گفت: بسیاری از تجربه­‌ها ترکیبی از موفقیت‌ها و شکست­‌ها هستند که در صورتی که این ترکیب به درستی روایت شود، قابل استفاده خواهند بود. در صورتی که اگر چشم بر شکست‌­ها بسته شود و بنا باشد برخی موفقیت­‌ها به طور سطحی و بولت­ن‌وار روایت شود، فایده‌­ای نخواهد داشت.

شکل­‌گیری نهال روایت پیشرفت با شبکه­‌ای از فعالان
محمد نمازی ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد گفت: تقریبا بیش از ۱۰۰ اثر از طریق فراخوان و رصد حوزه نشر انتخاب شدند که در نهایت ۴۱ اثر وارد مرحله داوری شد. با توجه به اینکه از نظر دبیرخانه درست نبود که آثار را فقط از یک منظر داوری کنیم، هیئت داوران در هریک از بخش­‌های مسابقه ترکیبی از این افراد بود: متخصص موضوع، نویسنده، مدیر فرهنگی، ناشر و فیلمنامه‌نویس. بنابراین افراد صاحب نظر متعددی در جریان داوری آثار با این کتاب­‌ها مواجه شدند و این یکی از برکات این دوره از جایزه بود. ضمن اینکه برای داوری آثار فقط به داوری شخصی بر اساس فرم داوری بسنده نشد و جلسات بحث و بررسی مفصلی برای بررسی آثار برگزار شد. نمازی افزود یکی از دیگر از اقدامات دبیرخانه برای شکل‌­دهی به شبکه فعالان روایت پیشرفت برگزاری جلسات گفت‌وگو با نویسنده­‌های این حوزه و صاحب­نظران فرهنگ و رسانه بود. ایشان گفت: مجموعه این اقدامات به شکل‌­گیری نهال روایت پیشرفت کمک کرده که با همت فعالان این حوزه حمایت مدیران فرهنگی کشور، می­‌تواند به درختی تنومند تبدیل شود.

آثار برگزیده؛ مسیری امن برای انتخاب شغلی محصلان
نمازی نیز در ادامه بیان کرد: آثاری که در این رویداد برگزیده شدند، برای انتخاب مسیر شغلی دانش‌آموزان بسیار کاربردی هستند و مسیر زندگی آنها را روشن می‌کند. بنابراین به جای اینکه درباره یک رشته یا مسیر شغلی به صورت مستقیم حرف بزنیم، بهتر است از تجربیات فردی که آن را طی کرده، استفاده کنیم و این پیشنهاد می‌تواند از طرف آموزش و پروش نیز جدی گرفته شود. بسیاری از آثاری که در این دوره مورد ارزیابی قرار گرفتند، فراز و نشیب زندگی افراد و گروه‌­هایی را روایت می­‌کند که مطالعه آنها می­‌تواند راهنمای مسیر کسانی باشد که در مسیر مشابهی قدم می­‌گذراند.




 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها