شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
دور ششم گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین برگزار می‌شود

ابوالحسن خلج‌منفرد، از برگزاری دور ششم گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین، با محوریت «بررسی ابعاد فرهنگ چند جانبه‌گرایی در سپهر تمدنی دو کشور» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوالحسن خلج‌منفرد، رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به پیشینه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین گفت: گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین در چهارچوب توافقنامه‌ منعقده فی مابین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آکادمی علوم چین تنظیم و به موجب آن به صورت نوبتی در تهران و پکن برگزار می‌شود.
 
وی اظهار کرد: تاکنون سه دور از این همایش‌ها در پکن و دو دور در تهران برگزار شده است و طرف ایرانی برای ششمین دور میزبان این همایش خواهد بود. البته این بار به دلیل شرایط ناشی از بیماری کرونا به صورت مجازی و به شکل وبینار برگزار می‌شود.
 
خلج‌منفرد افزود: آکادمی علوم چین از بزرگترین مراکز علمی و مطالعاتی چین است که مطالعات گسترده تاریخی و فرهنگی درباره‌ مناطق مختلف جهان از جمله آسیای غربی و ایران دارد و ایرانشناسان باسابقه‌ای در این آکادمی در موضوعات مختلف مربوط به ایرانشناسی از جمله روابط فرهنگی ایران و چین به تحقیق مشغول هستند.
 
رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درصدد آن است تا از ظرفیت مراکز آکادمیک و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برنامه‌های مشترک با آکادمی علوم چین استفاده کند از این رو، برنامه امسال با همکاری مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
 
وی همچنین، در باره جزییات و موضوعات ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین گفت: محور اصلی این دور از گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین بررسی ابعاد فرهنگی چند جانبه‌گرایی در سپهر تمدنی دو کشور است. این برنامه روز سه‌شنبه (23 شهریورماه) ساعت ۱۰ صبح به وقت ایران با سرود ملی دو کشور و سخنرانی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون آکادمی علوم چین در بستر فضای مجازی افتتاح می‌شود.
 
خلج‌منفرد بیان کرد: 4 تن از استادان و شخصیت‌های فرهنگی ایران و ۴ نفر از استادان و محققان آکادمی علوم چین در مورد ابعاد گوناگون ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی ایران و چین برای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه سخنرانی خواهند کرد.
 
وی با قدردانی از همکاری و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین و مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه تهران در برگزاری ششمین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین گفت: این برنامه تا پایان روز چهارشنبه (24 شهریورماه) نیز ادامه می‌یابد و سخنرانان دو کشور مقالات خود را در موضوعات مختلف مربوط به همایش ارائه خواهند داد.
 
رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران و چین هر دو از تمدن‌های کهن و بزرگ شرق بلکه جهان هستند. هم در ادبیات و فرهنگ ایران، چین و مظاهر هنری و فرهنگی این کشور جایگاه ویژه‌ای داشته است و هم فرهنگ و تمدن ایران در نزد چینی‌ها شأن و منزلت والایی داشته است و در دوره‌های مختلف تاریخی نیز تعامل و تبادل فرهنگی بین دو کشور در جریان بوده است.
 
گفت‌وگوهای فرهنگی زمینه ساز گسترش روابط دوجانبه بین دولت‌ها
وی در خصوص تأثیر و کارکرد گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و چین در پایدارسازی و توسعه روابط دو کشور اذعان کرد: تأثیر ایران در دوره اسلامی بسیار شگرف بوده است به طوریکه ادبیات و سنن مسلمانان چین تا حد زیادی رنگ و بوی ایرانی دارد، بنایراین برگزاری این برنامه در وهله اول در بازخوانی ارتباطات فرهنگی و تمدنی کشور و نزدیک شده هرچه بیشتر دو ملت بسیار تأثیرگذار است به ویژه اینکه از یک سو امسال مصادف با پنجاهمین سال برقراری روابط رسمی دو کشور است و برنامه‌های ویژه‌ای به این مناسبت در دو کشور برگزار می‌شود و ار سوی دیگر، برنامه راهبردی ۲۵ ساله دو کشور امضا شده است که می‌توانید ظرفیت‌های فراوانی در روابط فرهنگی هنری و حتی توریستی بین دو کشور فراهم کند.
 
خلج‌منفرد با اشاره به رويكرد و اهداف این گفت‌وگوها تصریح کرد: چین بازار بزرگ کالاهای فرهنگی و هنری ایران است و ایران می‌تواند پذیرای میلیون‌ها جهانگرد از چین باشد، بنابراین برگزاری برنامه گفت‌وگوهای فرهنگی دو کشور زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر روابط دوستانه دوجانبه بین دولت‌ها و نیز مردم دو کشور خواهد شد.
وی در ادامه، اظهار کرد: ثانیاً دو کشور ایران و چین هر دو از قدرت‌های مهم و تأثیرگذار در منطقه آسیای غربی هستند یقینا همکاری مشترک دو کشور در تامین منطقه می‌تواند هم منافع ملی هر دو کشور را فراهم کند و هم صلح و امنیت و رفاه ملت‌های منطقه را در پی خواهد داشت، بنابراین از نتایج برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند تفاهم بیشتر دو کشور و نزدیک کردن مواضع آنها به یکدیگر باشد.
 
رییس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی خاطرنشان کرد: ثالثاً در سطح بین‌المللی نیز ایران و چین به عنوان قدرت‌های جهانی هر دو در پی این هستند تا با ه‍ژمونی و یک جانبه گرایی قدرت‌های استکباری غرب به ویژه آمریکا مقابله کنند بنابراین ایران و چین با توسعه همکاری‌های فرهنگی و گفت‌وگوهای دو جانبه می‌توانند از یک در جهت حفاظت از میراث فرهنگی و تمدنی خود که اتفاقاً در بطن هر دو آنها صلح و تعامل و هم زیستی مسالمت آمیز نهفته است، قدم بردارند و از سوی دیگر با اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و هنری به مقابله با فرهنگ مهاجم و ستیزه جوی غربی بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها