شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
نگهداری از معارف باقرالعلوم (ع) در گنجینۀ نسخ خطی رضوی

مرکز نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی مجموعه‌ای غنی از آثار با موضوعات مختلف را در خود جای داده که نسخ خطی و چاپ‌سنگی نفیس و کهن با موضوع 14 معصوم (ع) و امام محمد باقر (ع) از نفیس‌ترین آثار این مجموعه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از گنجینه ‌رضوی، مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به وجود مجموعه نفیسی از نسخ خطی و چاپ سنگی درباره چهارده معصوم علیهم‌السلام در گنجینه خطی این مرکز، به معرفی برخی از نفایس خطی در باب امام محمد باقر (ع) پرداخت.

سیدمحمدرضا فاضل هاشمی با بیان اینکه زیارت عاشورا حدیثی قدسی است که از امام محمد باقر (ع) روایت شده است، از وجود نسخ خطی متعدد زیارت عاشورا به خط مشاهیر خوش‌نویسان و با آرایه‌های هنری زیبا در این مرکز خبر داد.

وی همچنین از کتاب «مناظره امام باقر (ع) با حجاج» نام برد و تصریح کرد: این نسخه که پاسخ‌های امام به جروی هروی و حجاج‌بن یوسف ثقفی است، در محرم‌الحرام سال 1268 قمری به دست عبدالجواد‌بن مؤمن اردبیلی در کربلای معلّی به خط نسخ 15 سطری بر کاغذ نخودی کتابت شده است. عناوین این نسخه به شنگرف کتابت شده و دارای جلد تیماج است که سیدمحمدباقر سبزواری در سال 1405 قمری آن را وقف کتابخانه امام رضا (ع) کرده است.

فاضل هاشمی افزود: نسخه‌ای با نام «حدیث مناظره حضرت باقر (ع)» دیگر اثر این مجموعه است که به خط نسخ 17 سطری بر کاغذ نخودی کتابت شده و وقفی موسی گیلانی است.

او همچنین از وجود نسخه‌های خطی از شرح دعای سحر روایت‌شده از امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) در این گنجینه خبر داد که ایشان از حضرت امام محمدباقر (ع) نقل کرده‌اند.

«عوالم العلوم و المعارف و الأحوال از سیره فاطمه زهرا (س) تا امام محمد باقر (ع)» دیگر اثری است که فاضل هاشمی به آن اشاره کرد. او با بیان اینکه این اثر با نام‌های «عوالم العلوم والمعارف» یا «جامع‌العلوم والمعارف» نیز خوانده می‌شود، افزود: این نسخه را عبدالله‌بن نورالله بحرانی در سال 1058 ه‌ق تألیف کرده و کتابت آن به خط نسخِ غلامحسین‌بن محمدابراهیم محمدآبادی در سال 1238ه‌ق انجام شده است.

وی در این باره اضافه کرد: این نسخه، در حالات حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، علی‌بن الحسین (ع) و امام محمدباقر (ع) است که تصحیح و مقابله نیز شده است.

این نسخه‌شناس همچنین در ادامه از «هدیه‌ القاصر من احوالات امام باقر (ع)» نام برد و گفت: این کتاب به زبان فارسی است و در سال 1287 ه‌ق به دست محمدتقی‌بن ابی‌الحسن یزدی به خط نسخ و نستعلیق 17 سطری کتابت شده و در بهمن 1388 توسط حسین‌علی فرهنگی به کتابخانه رضوی اهدا شده است.

فاضل هاشمی «تذکره حضرت سلطان‌علی‌بن امام محمدباقر (ع) و هلال‌ بن علی (ع) با قسمتی از فضایل سادات آل محمد علیهم‌السلام» را در شمار آثار چاپ‌سنگی این مرکز نام برد و گفت: این اثر چاپ 1384 هجری قمری در تهران است که به‌دست عزیزالله امامت کاشانی به زبان فارسی تألیف و وقف کتابخانه ‌رضوی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها