دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
انتشار 270 اثر با رویکرد فرهنگ و سیره رضوی به 11 زبان زنده دنیا

مدیر گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از انتشار بیش از 270 اثر با رویکرد فرهنگ و سیره رضوی و ترجمه این آثار به 11 زبان زنده دنیا خبر داد.

به گزارش خبرگرای کتاب ایران (ایبنا) درخراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، مرتضی انفرادی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و پژوهش‌های گروه فرهنگ و سیره رضوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، به تدوین برنامه سه ساله این گروه اشاره کرد و با بیان اینکه گروه فرهنگ و سیره رضوی یکی از مهم‌ترین گروه‌های پژوهشی بنیاد است، گفت: این گروه در 4 محور اساسی زندگینامه امام رضا (ع)، معارف رضوی، حرم و آستان قدس رضوی و زیارت به امر تحقیق اهتمام دارد.
 
وی ادامه‌ داد: این گروه با توجه به رویکرد و محورهای چهارگانه پژوهشی تاکنون بیش از 270 اثر امام رضایی با رویکرد فرهنگ و سیره رضوی را به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، تاجیکی، عربی، هوسایی، روسی، اردو، آذری، آلمانی و بنگالی با موضوعات آداب زیارت، امام رضا (ع)، حدیث سلسله الذهب، فرهنگ زیارت، زائر و... ترجمه و در اختیار جامعه هدف قرار داده است.
 
این پژوهشگر یکی از اهداف مهم تعیین شده برای بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، را پاسخگویی و تأمین نیاز فرهنگی و فکری زائران بارگاه منور رضوی دانست و ابراز کرد: توجه به این مقوله چندین حوزه را در بر می‌گیرد؛ نخستین و مهمترین آن زندگانی و سیره فردی و اجتماعی امام رضا(ع) است و مسئله بعدی معرفت آن حضرت و زیارت است که به شدت مورد هجمه دشمنان واقع شده است.
 
انتشار دایره‌المعارف آستان قدس رضوی در دو جلد
 
وی ابراز کرد: خاندان پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) همواره الگوی علمی پیروان خود بوده و با رفتار خود راه درست را به اهل ایمان نشان داده‌اند، در همین راستا کتاب «سفر با خورشید» به سیره و سبک زندگی امام رضا (ع) پرداخته و خواننده را با شیوه زندگانی خاندان پیامبر (ص) آشنا می‌سازد.
 
انفرادی تصریح کرد: کتاب حاضر که توسط محمد تقی فعالی به نگارش درآمده است، توسط یکی از همکاران در جامعه المصطفی به زبان هوسایی یکی از زبانهای آفریقایی-آسیایی ترجمه شده و در اختیار علاقمندان، محققان و دانش‌پژوهان قرار گرفته است.
 
وی در ادامه دایرة‏المعارف آستان قدس رضوی را یکی دیگر از کارهای پژوهشی گروه فرهنگ و سیره رضوی برشمرد و گفت: این اثر دو جلدی تنها مرجع علمی است که مجموعۀ آستان قدس را به طور دقیق و  با آخرین شیوه‏‌های پژوهشی روز، بر اساس منابع و اسناد و پژوهش‌های تازه معرفی می‏کند و حاصل ده سال کار جمعی بیش از 150 پژوهشگر و نویسندۀ صاحب‏ نظر است.
 
انفرادی تصریح کرد: این کتاب در دو جلد با 826 مقاله تدوین شده که جلد اول آن با 426 مقاله (از حرف آ تا حرف س) در آبان ماه 1393 مصادف با آغاز چهارمین دهۀ تأسیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی منتشر شد و جلد دوم آن نیز (از حرف ش تا حرف ی) به خواست خداوند متعال در آینده‌‏ای نزدیک در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
 
وی در ادامه به تدوین برنامه سه ساله گروه فرهنگ و سیره رضوی اشاره و عنوان کرد: اتمام پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی در دست اجرا، شروع طرح‌های پژوهشی جدید با تکیه بر محورهای پژوهشی چهارگانه گروه، تقویت شورای علمی با معرفی اعضا جدید، ارائه مشاوره‌های پژوهشی به طلاب و دانشجویان، نیازسنجی پژوهشی و پروژه‌یابی گروه، شناسایی روندهای توسعه فرهنگ زیارت، رصد شبهات در حوزه زیارت، حرم و آستان قدس رضوی و... را برخی از برنامه‌های پیش‌بینی شده  سه ساله آتی این گروه برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها