چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
شهرستان چناران صاحب کتابخانه سیار شد

آیین افتتاح کتابخانه سیار پیک دانایی (5) خواجه نصیرالدین طوسی شهرستان چناران با حضور نماینده مردم چناران، گلبهار، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مسئولین و مقامات شهرستان برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی کتابخانه سیار پیک دانایی (5) خواجه نصیرالدین طوسی شهرستان چناران در روستاهای رادکان، نوبهار، سیدآباد و محدود خیابان جلال آل‌احمد در فاصله 10 کیلومتری شهرستان به ارائه خدمات کتابخانه‌ای در قالب پیشخان کتابخانه می‌پردازد.

حسین امامی راد، نماینده مردم چناران، گلبهار، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته دولت و بزرگداشت شهیدان رجایی و باهنر گفت: هدایت و راهنمایی انسان‌ها در مسیر رستگاری و سعادت با دو مولفه خودسازی و دانش افزایی امکان‌پذیر است، خودسازی از طریق مسائل عبادی و دینی و دانش‌افزایی نیز به واسطه کتاب و مطالعه به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه «مطالعه» بیشترین تاکید در آموزه‌های دینی ما است، افزود: در اولین وحی برای پیامبر (ص) در هنگام مبعوث شدنشان خداوند می‌فرمایند «اقرأ» یعنی بخوان، اگر چه دین اسلام در قالب احکام عملی بایدها و نبایدهایی دارد اما فعل خواندن آنقدر مهم است که خداوند به عنوان اولین امر به پیامبر خود می‌فرماید «بخوان».

نماینده مردم چناران، گلبهار، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فلسفه ایجاد کتابخانه‌های سیار گفت: پیک دانایی یعنی سمت و سو دادن و هدایت جامعه به سمت دانایی، رشد فرهنگی و مطالعه است. در واقع کتابخانه‌های سیار عدالت اجتماعی در راستای دسترسی به دانش و آگاهی برای افراد در دورافتاده ترین و محروم‌ترین نقاط یک شهرستان را اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) افزود: حضرت می‌فرمایند «هدف من از قیام اصلاح امت جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر است» این اهداف در جامعه امروز اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه مردم به یک سطح از دانایی، درک و رشد فرهنگی برسند و این امر جز با مطالعه و انتشار کتابهای مفید امکان پذیر نیست.

در ادامه حجت الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، ضمن تقدیر و تشکر از همراهی مسئولین شهرستان چناران گفت: مبنای کار کتابخانه‌های سیار افزایش دانایی و آگاهی مردم است، در واقع کتابخانه‌های سیار نقش ده کتابخانه عمومی مستقر در هر شهرستان را ایفا می‌کند. یکی از اتفاقات خوب در جریان راه اندازی کتابخانه‌های سیار دسترسی افراد در دورافتاده ترین نقاط به کتاب و خدمات کتابخانه ای است.

وی با اشاره به افتتاح چند کتابخانه سیار در دیگر شهرستانهای استان، افزود: عدالت فرهنگی مبنای نظر برای ایجاد پیک دانایی و کتابخانه سیار است، هدف ما دسترسی آسان افراد به کتابخانه و خدمات کتابخانه ای در مناطق کم برخوردار برای تمامی اقشار جامعه به ویژه عمده مخاطبین کتابخانه‌ها کودکان، نوجوان و بانوان خانه دار است.

سبزیان گفت: محوریت کتابخانه‌های سیار کتابدار راننده است، فردی که با شوق، انگیزه، مهارت و تسلط کافی و وافی به اصول کتابداری با ورود به مناطق محروم با مردم ارتباط برقرار می‌کند. همانطور که حضرت علی (ع) در نهج البلاغه در معرفی پیامبر (ص) می‌فرمایند «پیامبر (ص) یک پزشک متخصص و حاذق دوره گرد است» در جامعه امروزی نیز هدف و رسالت اصلی کتابدار کتابخانه سیار طبق این فرمایش امام علی (ع) می‌باشد و مردم باید بدانند کتابخانه‌ها به عنوان دانشگاه‌های مردمی و فرهنگسراهای اجتماعی رسالت خدمت به آنها در جهت رشد درک، دانایی و فرهنگ جامعه را به عهده دارند و آنها باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را نمایند.
 
حجت‌الاسلام مظفر تاجی، امام جمعه چناران ضمن تسلیت ایام حزن و اندوه سوگواری امام حسین (ع) و یارانش گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عملی نیکو و حسنه است و می‌توان آن را در زمره مقدس ترین اعمال صالحه قرار داد. در وصف اهمیت کتاب می‌توان به این نکته اشاره کرد که کتاب از معجزات فرستادگان و پیامبران خدا بوده است.

وی با بیان اینکه کتاب کلمه‌ای مقدس است، افزود: کتاب به معنای نوشتن است و هر آنچه که انسان با قلم خود به رشته تحریر در می‌آورد از یک جمله تا چندین هزار سطر به عنوان کتاب تلقی می‌شود. اسلام دینی است که تاکید بر نوشتن و خواندن دارد همانطور که پیامبر در هنگان نزول قرآن اگر چه که بسیاری از یارانشان آیات را حفظ می‌کردند، امر به نگارش قرآن فرمودند و به واسطه همین کتاب و نوشتن است که امروزه می‌توان از حقانیت، معصومیت و ولایت امامان و پیامبران دفاع کرد.

امام جمعه چناران با مهم خواندن صنعت نگارش و کتاب، گفت: نوشتن تاریخ در ایام گذشته باعث شده که امروزه ما از وقایع و سرگذشت پیشنیان در جهان آگاه باشیم، در واقع حفظ تاریخ بشریت از طریق نوشتن و کتاب صورت گرفته است.

در پایان مراسم تعداد 50 جلد کتاب توسط حسین امامی راد، حسین امامی راد، نماینده مردم چناران، گلبهار، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی، 50 جلد کتاب توسط سازمان جمعیت هلال احمر ، 50 جلد کتاب توسط اداره تبلیغات اسلامی، 50 جلد توسط رئیس شورای هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان به کتابخانه سیار خواجه نصیرالدین طوسی چناران اهدا شد.

همچنین حمید انصاری، چناران قول مساعدت برای اهدای زمینی بالغ بر 500 مترمربع در شهر سیدآباد و 1000 مترمتربع زمین و 100 مترمربع تجاری در شهر رادکان جهت احداث کتابخانه را داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها