دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
سفیدتر از برف، خوش بوتر از یاس

انتشارات کتاب نیستان در آثار محرمی خود سهمی هم برای مخاطبان نوجوان در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی انتشارات کتاب نیستان، آخرین اثر چاپ شده در این خصوص داستان بلندی است از غلامرضا آقایاری با عنوان سفیدتر از برف، خوش بوتر از یاس که در 104 صفحه رقعی با قیمت 23000 تومان توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

داستان «سفیدتر از برف خوش‌بوتر از یاس» از زبان نوجوانی شکل‌ می‌گیرد که پدرش صاحب قهوه‌خانه‌ای است که قرار است مرشدی پیر که از دوستان پدرش است در آن پرده بخواند. پسر چنان محو پرده‌خوانی مرشدش می‌شود که حس‌ می‌کند همراه با او به داخل پرده و صحرای کربلا وارد می‌شود و از نزدیک شاهد همه آنچه در آنجا رخ می‌دهد، می‌شود.

کتاب در ادامه و طی فصول مختلف خود در قالب همین سناریو روایتی از زندگی برخی از اصحاب کمتر شناخته شده در حادثه عاشورا را در قالب مواجهه نوجوان سفرکرده به صحرای کربلا با آنها بازگو می‌کند.

«سفیدتر از برف، خوش‌بوتر از یاس» بیش از هر چیز وام‌دار ایده داستانی جذاب خودش است. ایده‌ای که تا پیش از این در اثری داستانی تکرار نشده است. سفر مخاطب امروزی به ماجرایی تاریخی و مقدس که هزاران سال قبل رخ داده است و پیوند زدن این سفر با روایت سنتی پرده‌خوانی و تلفیق روایت داستانی مدرن با این نوع از نقل داستانی، تلفیقی جذاب برای مخاطبان این کتاب فراهم آورده است.

داستان آقایاری در این کتاب پاسخی است مناسب به تمام سوالات و اشتیاقی که نسل نوجوان این روزهای ایران دارد؛ در مواجهه با مناسک مذهبی ماه محرم و درباره شخصیت‌های حاضر در آن که تا پیش از آنها تنها در قالب مرثیه و روضه درباره آنها اطلاع کسب کرده است.

این کتاب با نثری ساده و روایتی داستان‌گون -که مخاطبش را همچون یک اثر تلویزیونی و مستند به بطن حادثه می‌برد- اثری در خور اعتنا و تامل برانگیز برای آشنایی و معرفت و برانگیختن حس احترام نسبت به قهرمانان حادثه عاشورا است و به دلیل دوری از روایت انفرادی تاریخی کهن و تلفیق سنت داستان‌سرایی مدرن و نقل سنتی ایران با یکدیگر، بسیار خوش‌خوان و جذاب و بدیع از کار درآمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها