دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
پرونده بین‌المللی نویسندگان، تصویرگران و مروجان برگزیده ایران تدوین شد

ابراهیم حیدری، از تدوین پرونده بین‌المللی نویسندگان، تصویرگران و مروجان برگزیده ایران، با هدف شناساندن نویسندگان، تصویرگران و مروجان مطرح حوزه‌ کتاب کودک و نوجوان ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف شناساندن نویسندگان، تصویرگران و مروجان مطرح حوزه‌ کتاب کودک و نوجوان ایران به جهان، کمک به حضور کتاب‌های کودک و نوجوان ایران در بازارهای جهانی، برقراری ارتباط‌های ادبی با کشورهای دیگر و دیپلماسی فرهنگی، آشنا کردن نویسندگان و کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان با تدوین پرونده بین‌المللی برای هفت نویسنده کودک و نوجوان دو تصویرگرو سه مروج کتابخوانی، پرونده‌ای با همکاری نهادها و سازمان‌های مرتبط تشکیل می‌شود.
 
وی ادامه داد: یکی از راه‌های موفقیت در جایزه‌های بین‌المللی و حضور موثر در رویدادهای بین‌المللی ادبی تدوین و ارایه پروندهای است که به شیوهای مناسب تحلیلی از آثار و تصویری از موفقیت‌های نویسنده، تصویرگر یا مروج را در داخل کشور نشان بدهد. در بسیاری از جوایز و به خصوص جوایزی که به مجموعه فعالیت‌های یک فرد یا اصطلاحا یک عمر تلاش تعلق می‌گیرد، پرونده مبنای اصلی داوری و انتخاب است.

حیدری افزود: به نظر می‌رسد یکی از دلایل معرفی افراد ثابت برای معرفی به جوایز و رویدادهای بین‌المللی و عدم معرفی چهره‌های تازه، دشواری‌های تدوین پرونده برای نویسندگان، تصویرگران و مروجان کتاب کودک و نوجوان است، دشواری‌هایی که از کمبود بودجه گرفته تا ناآشنایی با این مقوله و نیز کمبود رویدادهایی است که پرونده‌ افراد معرفی شده به نهادهای بین‌المللی را پربار می‌کند. با چنین زمینه‌ای طرح تدوین پرونده‌ بین‌المللی برای نویسندگان، تصویرگران و مروجان برگزیدهای که ویژگی‌های لازم برای حضور در رویدادهای بین‌المللی را دارند، با شرایط زیر تدوین شد.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال گذشته، تدوین پرونده ۱۰ نویسنده کودک و نوجوان تجربه‌ خوبی بود که می‌تواند سرمشق قرار گیرد. سال گذشته پس از تدوین پرونده، نویسندگان، نهادها و افراد مختلف پیشنهاد دادند که پرونده‌ تصویرگران و مروجان نیز تدوین و تکمیل شود. براساس این طرح، نخست: معیارهایی برای شناسایی نویسندگان، تصویرگران و مروجان برجسته‌ای که ظرفیت حضور در رویدادهای بین‌المللی و جوایز ادبی بین‌المللی را دارند، تدوین و در گام دوم، نویسندگان تصویرگران و مروجان براساس معیارها انتخاب خواهد شد. همچنین راهنمای تشکیل پرونده تدوین و در اختیار نویسنده تصویرگر و مروج در قرار خواهد گرفت. سپس، با همکاری نویسندگان، تصویرگران و مروجان، پرونده وی تدوین و سپس ترجمه خواهد شد.
 
حیدری درباره معیارهای شناسایی افراد، روند تدوین پرونده‌ افراد برگزیده در هر بخش بیان کرد: با تجمیع رای دو نهاد انجمن تصویرگران و شورای کتاب کودک، علیرضا گلدوزیان و هدی حدادی هر کدام با دو رای به‌عنوان تصویرگران نهایی انتخاب شدند. برای انتخاب مروجان نیز بعد از بررسی فهرست‌های دریافتی از شورای کتاب کودک، شبکه‌ ترویج کتاب‌خوانی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، افراد و نهادهایی که به زبان انگلیسی، پرونده داشتند و سال‌های قبل معرفی شده بودند کنار گذاشته شدند. با مشورت تصمیم گرفته شد یک نهاد و دو فرد معرفی شوند.
 
وی ادامه داد: مواردی مانند استمرار، تکرار (آذری‌نژاد و بهار)، دایره‌ تاثیرگذاری شامل گستردگی فعالیت‌های کانون توسعه فرهنگی کودکان، برگزیده شدن در جشنواره مروجان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موفقیت‌های مشابه در نظر گرفته شد؛ در نهایت اسماعیل آذری‌نژاد و عبدالحکیم بهار از سوی کانون توسعه فرهنگی کودکان، انتخاب‌ شدند. 
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی با اشاره به انتخاب نویسنده‌ها بیان کرد: بعد از بررسی فهرست‌های دریافتی از شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مرکز مطالعات دانشگاه شیراز، جلسه‌ای با حضور کارشناسان این نهادها تشکیل شد و افراد انتخاب شدند در نهایت فهرست، به معاونت امور فرهنگی ارایه شد. با پیشنهاد معاون امور فرهنگی به کارگروه مربوطه و با توجه به سوابق و پیشینه محمدرضا حیدری ابهری در ترویج کتاب‌های دینی و مذهبی در حوزه کودک و نوجوان و ترجمه تعدادی از آثار ایشان در دیگر کشورها پرونده این نویسنده، نیز تکمیل و تدوین شد و فهرست نویسندگان به 7 نفر رسید. فریدون عموزاده خلیلی، لاله جعفری، طاهره ایبد، افسانه شعبان‌نژاد، محسن هجری، ناصر یوسفی، محمدرضا حیدری ابهری.

وی افزود: طبیعی است که پرونده‌های تهیه شده در این طرح، پرونده‌های اولیه خواهد بود و به مرور از سوی خود نویسندگان، تصویرگران و مروجان و انجمن‌هایی که آن‌ها را معرفی کرده‌اند، کامل و به‌روز خواهند شد. برای اینکه پرونده‌ها به مرور و به شیوه مناسبی کامل و به‌روز شود، راهنمای تدوین پرونده برای نویسندگان، تصویرگران و مروجان تهیه شده و در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
 
حیدری درباره ویژگی‌های اولیه پرونده‌ها گفت: در این پرونده‌ها آثار و زندگی و بازتاب آثار صاحب پرونده معرفی و پرونده به دو زبان فارسی و انگلیسی تدوین خواهند شد. هر پرونده از متن و تصویر تشکیل شده است و حجم هر پرونده ۴۰ تا ۶۰ صفحه خواهد بود. برای تدوین پرونده هر فرد دستکم بخش‌های زیر درج خواهد شد: شامل، زندگینامه، کتابشناسی، فعالیت‌ها، تحلیل آثار و تاثیر فعالیت‌ها، فهرست نقدها و پژوهش‌ها درباره‌ آثار نویسنده، تصویرگر، مروج و نتایج فعالیت‌ها، بازتاب آثار و فعالیت‌ها در روزنامه‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای نشان دادن جایگاه نویسنده در جامعه‌ ادبیات کودک و مخاطبان، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی درباره این فهرست، گفت: در این فهرست فقط افرادی معرفی شوند که تاکنون پرونده‌ای برای آنان تشکیل نشده است، یعنی قبلا برای جوایز ادبی معرفی نشده باشند.

نویسندگان شاخصی مثل هوشنگ مرادی‌کرمانی، مصطفی رحماندوست، احمدرضا احمدی، جمشید خانیان ، فرهاد حسن‌زاده همچنین اسامی نویسندگانی که در مرحله اول این طرح پرونده ان‌ها تهیه و تدوین شده است از‌جمله، آرمان آرین، احمد اکبرپور، عباس جهانگیریان، مهدی رجبی، نوید سیدعلی‌اکبر، حمیدرضا شاه‌آبادی، محمدرضا شمس، آتوسا صالحی، سوسن طاقدیس و ازجمله این افراد هستند. این احتمال وجود دارد که برخی از این بزرگان باز هم به‌عنوان نامزد معرفی شوند، در این صورت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد که در تکمیل پروندهی ایشان کمک کند.
 
ابراهیم حیدری، با ذکر این نکته که اگر نهادهای معتبر و فعال دولتی و غیردولتی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان افراد دیگری را شایسته معرفی بدانند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده است برای تهیه پرونده برای آنان نیز مشارکت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها