شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
تفاهم بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

تفاهمنامه همکاری بین اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی امضا شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نشست امضای این تفاهمنامه، گفت: در وهله اول کتابخانه‌ها باید از درون خود توانا شوند و توانایی انجام فعالیتهای مختلف را در درون سازمان خود افزایش دهند که برای دسترسی به این مهم ابتدا باید یک دوره «تربیت مربی اخلاق» با محوریت معنویت، نرم‌افزار، علم و اخلاق برای کارکنان خود برگزار کند. این دوره باید پیام‌آور اخلاق کتابداری، معنویت در کتابداری و حتی توسعه دانش کتابداری باشد.
 
فرامرز قراملکی با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی باید در مرحله اجرا باشد و نه تفاهمنامه، افزود: تربیت نیروی انسانی حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف در واقع برای پاسخ به نیازهای پژوهشی و اطلاعاتی مخاطبین است.
 
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه ارتباط بنیاد پژوهش‌های اسلامی با مجموعه کتابخانه‌ها یک ارتباط دوسویه است، گفت: یک سو بهره‌گیری از منابع بنیاد در راستای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی و پژوهشی مخاطبین کتابخانه‌ها است و یک سوی دیگر آن نقش کتابخانه‌ها در خوانش محصولات علمی بنیاد است. تاکید می‌کنم که فروش به معنای خوانش کتاب نیست. به عبارتی کتابخانه‌ها علاوه بر خوانش محصولات بنیاد پژوهش‌های اسلامی یک منبع موثق برای دریافت بازخورد مخاطب از تولیدات این بنیاد است.
 
وی نقش کتابداران در جامعه را مهم دانست و افزود: کتابدارن نیاز شناس و ذائقه شناس هستند به عبارتی بهترین کسانی هستند که می‌توانند ما را از ذائقه مخاطبین در گروه‌های سنی مختلف آگاه کنند، کتابداران موثرترین و موثق‌ترین راه در راستای دریافت پیشنهاد برای تولید محتوای جدید و بازتولید محصولات گذشته با توجه به نیازهای پژوهشی، آموزشی و ذائقه‌ای مخاطب است.
 
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: اگر پیوند بین دو دستگاه وثیق و عمیق نباشد تولیدات ما در یک فضای انتزاعی باقی می‌ماند به عبارتی ما واسطه بین دانش و خوانندگان هستیم، ما می‌توانیم از طریق کتابخانه‌ها خوانندگان خود را داشته باشیم.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: تصور عموم مردم از مجموعه کتابخانه‌های عمومی شکل سنتی امانت کتاب و سالن مطالعه است به عبارتی بیشتر فعالیت کتابخانه‌ها را در امانت کتاب می‌دانند درحالی‌که امروزه شاهد نسل جدید کتابخانه‌های عمومی و تبدیل آنها به فرهنگسراهای اجتماعی هستیم که عمده فعالیت آنها پاسخگویی به نیازهای اجتماعی، اطلاعاتی و دانشی جامعه است.
 
حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان با اشاره به تغییر نام رشته کتابداری به علم اطلاعات و دانش شناسی افزود: بیشترین و اصلی‌ترین نقش یک کتابدار در مقام مشاوره دانش و اطلاعات است یعنی فردی که نیازهای اولیه اطلاعاتی و دانشی مخاطب را جواب می‌دهد.
 
وی با اشاره به ایجاد بخش‌های مختلف در کتابخانه‌های عمومی گفت: امروز مخاطب ما می‌تواند با توجه به نیاز خود از بخش‌های مختلف کتابخانه استفاده کند. برگزاری دوره‌های آموزشی، مهارتی و پژوهشی در راستای ارتقاء سواد جامعه در همه زمینه‌ها توانسته بخش قابل توجهی از جامعه را به عنوان مخاطب وفادار خود جلب کند.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی با مهم خواندن نقش کتابخانه‌ها در جامعه افزود: ارتباط مجموعه کتابخانه‌ها با عامه جامعه می‌تواند به نوعی معرف زحمات نویسندگان، پژوهشگران و ... در سایر موسسات آموزشی و پژوهشی باشد.
 
اضافه می‌شود، مطابق تفاهمنامه فیمابین، مقرر شد اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در خصوص اعلام نیازهای پژوهشی کتابخانه‌های عمومی به منظور استفاده از ظرفیت‌های بنیاد، برنامه ریزی لازم به منظور تجلیل از پدیدآورندگان آثار در حوزه حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، عضویت پرسنل بنیاد و اعضای خانواده آنها در کتابخانه‌های عمومی با معرفی از سوی بنیاد (بر اساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه و با هماهنگی و اخذ موافقت اداره‌کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها)، برگزاری مسابقات کتابخوانی، نشست‌های کتابخوان، برپایی نمایشگاه‌های کتاب، جلسات نقد و بررسی کتاب، جمع خوانی کتاب، جشنواره کتابخوانی رضوی با هماهنگی واخذ مجوز از واحدهای ذیربط در نهاد و اختصاص فضایی مناسب برای برگزاری دوره‌های آموزشی، پژوهشی (با هماهنگی واخذ مجوز از واحدهای ذیربط در نهاد وهماهنگی با واحد حراست) اقدامات لازم را انجام دهد و در مقابل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در راستای انجام طرح‌های پژوهشی در حوزه کتابخانه‌های عمومی و براساس موضوعات اعلام شده ازسوی اداره‌کل، همکاری در تهیه کتب مناسب برای برگزاری مسابقات کتابخوانی رضوی، همکاری در برگزاری نشست‌های تخصصی کتابخوان با موضوع فرهنگ رضوی و سایر ائمه معصومین علیهم السلام، لحاظ نمودن تخفیف حداقل ۴۰ درصد برای خرید آثار مکتوب بنیاد توسط اداره کل، اطلاع‌رسانی فعالیت‌های فرهنگی كتاب محور اداره‌كل برای نیروهای زیرمجموعه، تعامل دردیدار کتابداران ازبنیاد با هدف آشنایی با ظرفیت‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی، پژوهشی برای کتابداران اقدامات لازم را انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها