جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
مراسم تحویل ساختمان کتابخانه مرکزی رشت برگزار شد

مراسم تحویل بنای ساختمان کتابخانه مرکزی رشت با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در رشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور، مراسم تحویل بنای ساختمان کتابخانه مرکزی رشت صبح امروز جمعه (۱۰ مرداد) با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، ارسلان زارع، استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و جمعی از مسئولان این استان در محل این کتابخانه برگزار شد. 

معاون رئیس جمهور کشورمان در مراسم تحویل ساختمان کتابخانه مرکزی رشت با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای تکمیل و بهره‌‌برداری از این مرکز فرهنگی، اظهار کرد: تکمیل و بهره‌برداری از این کتابخانه به عنوان مرکزی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

وی با بیان اینکه افتتاح این بنا جبران خطایی خواهد بود که در دهه‌های گذشته در پارک قدس شهر رشت رخ داده و همیشه مورد اعتراض مردم فرهنگ دوست گیلان بود، افزود: این پارک که محلی برای تفریح و رفاه و آسایش شهروندان بود مهمانسرای استانداری به عنوان مرکز حکومتی در پارک قدس ساخته شد که از آن زمان مورد اعتراض مردم واقع شده بود.

محمد باقر نوبخت با تأکید بر اینکه احداث ساختمان اداری در پارک خطای بزرگی بوده است، گفت: ساخت این کتابخانه به جبران این خطا تقدیم مردم فرهنگ دوست گیلان شد.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی رشت محلی برای حضور فرهنگ دوستانی گیلانی به ویژه رشتوندان است، اضافه کرد: انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این فضا سرانه کتابخوانی استان افزایش یابد.

در این مراسم همچنین پیمانکار و مشاور پروژه کتابخانه مرکزی رشت در خصوص عملیات اجرایی احداث و تهیه تجهیزات مکانیکی آن توضیحاتی ارائه کرد.

گفتنی است کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگ ترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اسکلت بتنی در ۶ طبقه با مساحت ۸ هزار و ۲۰۰ متر مربع، دارای بخش‌های مختلفی چون سالن آمفی تئاتر،سالن‌های جلسات، مخزن کتاب، سالن‌های مطالعه مجزا ویژه آقایان و خانم‌ها، بخش ویژه گویا و بریل ویژه نابینایان، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک، بخش ویژه سالمندان، بخش نگهداری نسخ خطی و چاپ سنگی، بخش دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی، گالری نمایشگاهی، بخش نجوم (آسمان نما)، بخش ویژه مطالعه محققان (vip)، بخش اداری کتابخانه و مرمت و آماده سازی و بازسازی کتاب‌ها و کافه کتاب و نمازخانه است.

عملیات احداث این پروژه در سال ۱۳۸۳ آغاز شده و در حال احداث و تکمیل است. این کتابخانه بزرگ تاکنون با هزینه‌ای بالغ بر ۵۴۵میلیارد ریال به ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و برای بهره‌برداری کامل از سازه این پروژه به ۱۵میلیارد اعتبار دیگر نیز نیاز است.
 
بهره‌برداری کامل از این پروژه بزرگ فرهنگی شمال کشور پس از تحویل کامل از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان به عنوان بهره‌بردار و پس از تجهیز امکانات کتابخانه‌ای و تأمین منابع (کتاب) از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ به انجام می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها