سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
تجلیل و تکریم از نویسندگان وظیفه ملی و فرهنگی ما است

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ویژه ‌برنامه «از تبار قلم» گفت: تجلیل و تکریم از نویسندگان نه تنها یک وظیفه ملی و فرهنگی، بلکه یک واجب است که خداوند در قرآن نیز بدان اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، آئین تجلیل از نویسندگان بومی و معرفی آثار آن‌ها با حضور سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و منصور انوری از خراسان رضوی، يوسف متولي حقيقي از خراسان شمالی، محمدامین ناصح از خراسان جنوبی و اسماعيل همتي از استان سمنان به عنوان نویسندگان بومی در قالب ویژه ‌برنامه «از تبار قلم» با محوریت و میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار ‌شد.

سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ابتدا گفت: تجلیل و تکریم از نویسندگان نه تنها یک وظیفه ملی و فرهنگی، بلکه یک واجب است که خداوند در قرآن نیز بدان اشاره کرده و بر عهده ما گذاشته است. هنگامی که خداوند در قرآن خود، به کرامت قلم، سوگند می خورد و آیاتی در رابطه با تکریم اهل قلم نازل می کند، این وظیفه را برای ما بسیار سنگین‌تر و مهم‌تر می‌کند.

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه گفت: آنچه که ما با عنوان آگاهی و آگاهی بخشی می‌دانیم، مسئولیت و باری است که بیش از همه بر دوش نویسندگان است و به نوعی وظیفه منحصر به فرد آن‌ها محسوب می‌شود و به همین علت باید تکریم از نویسندگان را یک وظیفه الهی بدانیم. در همین راستا تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همواره بر برگزاری اصولی این قبیل برنامه‌ها بوده است.

وی افزود: به عنوان یک دانش آموز و فردی که گاهی دست به قلم برده‌ام، می‌گویم، رسالت نویسندگان در 2 حوزه مفهوم و سواد است، به عبارتی پاسداری از امکانات و زبان قوم خود، انتقال آن به نسل آینده، آموزش و آموختگی آن بر عهده این قشر است که این رسالت با هجوم فضای مجازی در تحریف زبان فارسی برای حفظ اصالت و تاریخ این زبان شیرین صدچندان شده است.

«از تبار قلم»، ارزشمندترین اقدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک عید سعید قربان و ایام دهه ولایت، گفت: ویژه برنامه « از تبار قلم» یکی از ارزشمندترین اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه تکریم و تجلیل از نویسندگان بومی است. 

وی افزود: تقدیر از نویسندگان برای دلگرمی بزرگانی است که در عرصه قلم و نویسندگی فعالیت‌های مفید و موثری داشته‌اند. بنده معتقدم این قبیل برنامه‌ها نه تنها باعث دلگرمی نویسندگان کهنه کار می‌شود بلکه زمینه‌ای برای ایجاد انگیزه و امید در نویسندگان نوقلم برای حضور در این جایگاه و مقام است. هدف و نگاه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تربیت انقلابی نویسندگان نوقلم است اما، باید در نظر داشت که در کنار تجلیل و تکریم از نویسندگان به آثار آن‌ها نیز توجه ویژه داشته باشیم.

علی اکبر سبزیان تصریح کرد: حمایت از نویسندگان حوزه انقلاب اسلامی با توجه به نیاز جامعه، مورد توجه جدی از طرف مسئولین قرار گرفته است و می‌توان به جرات گفت در هیچ دوره‌ای شاهد این توجه و برخورداری نبوده‌ایم و امیدوارم با تداوم این حمایت‌ها باعث آغاز اتفاقات بزرگ، مهم و تربیت نوقلمان برای آینده ای خوب در نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی درباره آثار و شخصیت «منصور انوری» نویسنده بومی خراسان رضوی، گفت: «قلب تپنده» استاد انوری برای «مصافحه با ارواح» در «جاده جنگ» ما را از «عشقاباد تا عشق آباد» تا «فراز بر آشیانه عنقا» و «قربانگاه عشق» می‌برد.

امروزه جامعه ما مصرف کننده فرهنگی دیگر کشورها است
منصور انوری، نویسنده بومی خراسان رضوی با بیان اینکه جامعه ما امروزه به نوعی مصرف کننده فرهنگی دیگر کشورها در جهان است، گفت: وظیفه ما به عنوان نویسندگان انقلابی در راستای انتقال مفاهیم دین، فرهنگ و هنر اصیل ایران اسلامی در تهاجم فرهنگی امروز برای نسل جوان بسیار خطیر و مهم است.

وی با اشاره به کتاب «بر فراز آشیانه عنقا» بر اساس زندگینامه شهید «محمودکاوه»، افزود: سعی من بر این بوده است که مفاهیم انقلاب، شهادت و رشادت را با توجه به عدم آگاهی نسل جوان از اتفاقات و رشادت‌های جوانان این سرزمین در تهاجم دشمنان به خاک ایران بیان کنم در واقع هدف من ادای دین به این رشادت‌ها و فداکاری‌ها است.

انوری در انتها در رابطه با طولانی‌ترین رمان تاریخ ایران به نام «جاده جنگ»، گفت: همه انقلاب‌ها در جهان برای خود آثار و داستان‌هایی دارند، با توجه به این موضوع، این وظیفه را بر خود دانستم که با نگارش کتابی در رابطه با جنگ تحمیلی ایران و عراق از وقایع آن برای نسلی بگویم که بعضا در بی‌خبری و بدخبری از سوی رسانه‌های بیگانه قرار گرفته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها