شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
اهالی قلم چهار استان در مشهد تجلیل می‌شوند

آئین تجلیل از نویسندگان بومی استان‌های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی و سمنان به همراه معرفی آثار آن‌ها در قالب ویژه ‌برنامه «از تبار قلم» با محوریت و میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، آئین تجلیل از نویسندگان بومی و معرفی آثار آن‌ها با حضور «منصور انوری» از خراسان رضوی، «یوسف متولی حقیقی» از خراسان شمالی؛ «محمدامین ناصح» از خراسان جنوبی و «اسماعیل همتی» از استان سمنان در قالب ویژه‌برنامه «از تبار قلم» با محوریت و میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار می‌شود.

با توجه به رویکرد اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در ارج نهادن به منزلت، قداست و حرمت قلم و صاحبان آن، همزمان با ایام شکل‌گیری محافل ادبی نهاد و گروه‌های موضوعی در یک سال گذشته و همچنین مناسبت‌هایی از قبیل روز قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان، ویژه‌برنامه تجلیل و قدردانی تعدادی از فرهنگ‌مداران این حوزه در استان‌های مختلف با عنوان «از تبار قلم» برگزار می‌شود. 

از جمله معیارهای انتخاب نویسندگان در این ویژه‌برنامه، دارابودن شاخص‌هایی چون تعداد تالیفات ارزشمند و تاثیرگذار در حوزه موضوعی، دارابودن ویژگی‌های برتر آثار منتشرشده از نویسندگان در ۵ سال گذشته، استقبال عمومی از تالیفات نویسنده و همچنین داشتن تناسب و ویژگی‌های لازم برای خرید و ارائه آثار در کتابخانه‌های عمومی استان است.

نویسنده خراسان رضوی، «منصور انوری» متولد 1334 از توابع نیشابور است که نویسندگی را با داستان کوتاه «بی‌بی‌سی» در سال 1364 آغاز کرد. از جمله آثار منصور انوری می‌توان به «مصافحه با ارواح»، «جاده جنگ» (مجموعه 12جلدی)، «از عشقاباد تا عشق‌آباد» (2 جلدی)، «بر فراز آشیانه عنقا» (درباره شهید کاوه) و «قربانگاه عشق» (بیوگرافی شهدای خراسان) نام برد.

وی به واسطه نگارش رمان «جاده جنگ» موفق به کسب جایزه‌های «کتاب فصل»، «قلم زرین»، «کتاب سال» و «جلال آل احمد» شد؛ همچنین برای کتاب «از عشقاباد تا عشق‌آباد» برنده دوم رمان انقلاب و در بخش شایسته چاپ‌های آستان قدس رضوی (ع)، رتبه نخست را کسب کرده است.

مهم‌ترین اثر منصور انوری و طولانی‌ترین رمان تاریخ ایران، «جاده جنگ» است که حاصل سه دهه تلاش وی برای نگارش رمان مخصوص انقلاب اسلامی بوده است. او معتقد است هر انقلابی، رمان مخصوص به خود را دارد؛ با توجه به همین امر بعد از پیروزی انقلاب شروع به نگارش طولانی‌ترین رمان ایرانی کرد.

علاقمندان می‌توانند امروز شنبه 26 تیرماه 1400 ساعت 10:30 صبح از طریق لینک https://www.skyroom https://www.skyroom.online/ch/nahaad/mahafel به عنوان مهمان ویژه‌، برنامه «از تبار قلم» را مشاهده کنند.

یادآور می‌شود؛ برگزاری ویژه‌برنامه «از تبار قلم» در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توجه به اهمیت و ارج‌گذاری به نویسندگان و اهالی فرهیخته دانش و نخبگان کشور به عنوان یکی از شاخص‌های اقتدار فرهنگی است؛ رویکردی که پیش از این با برگزاری برنامه‌هایی چون «چهل قلم» و «راویان بالندگی» مورد توجه این نهاد بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها