یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹
کتاب «دانشنامه جواد الائمه(ع)» در مشهد رونمایی شد

آئین رونمایی از «دانشنامه جواد الائمه(ع)، شرح جامعی از تاریخ و سیره امام جواد(ع)» با حضور نویسنده کتاب، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، همزمان با سالروز شهادت امام جواد(ع) آئین رونمایی از «دانشنامه جواد الائمه(علیه السلام)، شرح جامعی از تاریخ و سیره امام جواد(ع)» با حضور آیتالله سیدابوالفضل طباطبایی اشکذری، نویسنده کتاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و اساتید حوزه و دانشگاه، توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.
 
نویسنده کتاب در این مراسم گفت: هم قلم و هم بیان دو محبت الهی است که دو نقطه مشترک دارد و آن این است که هر دو برای کشف معارف و برای کشف ضمائری که کسی اطلاع ندارد در اختیار انسان‌ها قرار گرفته‌اند.
 
نویسنده کتاب در ادامه افزود: درباره امام جواد(ع) تعابیر گوناگونی بیان شده است که بابرکت‌بودن حضرت ازجمله آن‌هاست به‌طوری‌که امام رضا(ع) در مورد امام جواد(ع) فرمودند: «در تاریخ اسلام هرگز فرزندی که بابرکت‌تر از او بر شیعیان باشد، به دنیا نیامده است» که این  مطلب نیاز به پژوهش و درایت دارد. 

وی ادامه داد: در روایت آمده مومن با درایت رشد می‌کند و به گفته بزرگان، اهل روایت بسیار است؛ ولی اهل درایت بودن مهم است. آیت‌الله طباطبایی اشکذری در ادامه با بیان روایاتی متعدد به برکت حضور آن حضرت پرداخت و در ادامه درباره تولید کتاب گفت: تولید کتاب توسعه علم و عامل حفاظت و صیانت بر علم است. 

وی کتاب را عاملی برای دعوت جامعه به علم دانست و افزود: کتاب سبب رشد و کمال می‌گردد و با جهل اجتماعی مبارزه می‌کند. حضرت امام خمینی(ره) تاکید فراوانی بر شفافیت در حوزه علمی و ایجاد یک حرکت فرهنگی در مسیر جامعه‌سازی داشت و معتقد بود زمانی که این‌ها را در کنار هم می‌گذاریم در مسیر ظهور امام زمان(عج) حرکت می‌کنیم. 

وی در خصوص وضعیت موجود کتاب در جامعه گفت: بعضی به کتاب‌های دینی نگاه خاصی دارند که این نگاه، نگاه استعماری است که باید به این دسته از افراد گفت کتاب دینی کتاب علمی است و ما فارغ‌التحصیلان دانشگاه را عالمان جامعه می‌دانیم؛ ولی نباید زحمات اساتید دینی زیر پا گذاشته شود. 

علی‌اکبر سبزیان، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این جلسه ضمن تسلیت ایام شهادت ابن‌الرضا(ع) حضرت جوادالائمه(ع) رونمایی از کتاب فاخر «دانشنامه جوادالائمه(ع)» را مایه مباهات کتابخانه‌های عمومی استان دانست. 

علی اکبر سبزیان در ادامه از خریداری این کتاب برای کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و افزود: معتقدیم امروز برای زیست مومنانه و سبک زندگی دینی، قطعا نیازمند منابعی هستیم که زیبایی‌های کلام اهل بیت در آن نهفته است. 

وی ضمن تشکر از نویسنده کتاب افزود: کمتر به سیره امام جواد(ع) پرداخته شده است و تالیف این کتاب قطعا مورد توجه علاقه‌مندان به سبک زندگی ائمه قرار خواهد گرفت. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محسن دعایی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی نور مشهد مقدس و استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم گفت: این دانشنامه یک دایرةالمعارف و یک شاهکار حقیقی است که به رشته تحریر درآمده است.

وی در ادامه افزود: این دانشنامه دارای بخش‌های پنجگانه است که بخش اول مشخصات فردی امام جواد(ع)، بخش دوم  بررسی فضائل امام در چهار فصل، بخش سوم سیره امام جواد(ع)، بخش چهارم مناظره‌های امام و بخش پنجم شامل سخنان حضرت است. 

در پایان حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس فرازی‌نیا، مدیر ارتباطات حوزوی و امور فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در مورد دانشنامه جوادالائمه(ع) گفت: چه زیباست قلم در راه فضائل ائمه اطهار به حرکت در بیاید، آن هم محضر میوه دل امام رضا(ع)، امام جواد(ع) که مولود مبارک ائمه برای رسالت شیعیان جهان است.

ایشان در ادامه گفت: می‌بایست یاد شود که 257 نفر شاگرد در مکتب امام جواد(ع) تربیت شده‌اند و شبکه ولایت از زابل تا مصر تحت مدیریت امام جواد(ع) بود که همین تعالیم در زمان امام هادی‌(ع) و امام عسکری(ع) تقویت شد تا شیعه بتواند امام غایب از نظر را به عنوان امام بپذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها