پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
رونمایی از کتاب «قرارگاه ایمان» در چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه در قزوین

کتاب «قرارگاه ایمان» (سیری در تاریخ نماز جمعه شهر قزوین) در چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه این شهر رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، محمدرضا امامقلی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی قزوین درباره این کتاب گفت: «قرارگاه ایمان» گزیده‌ای است درباره شکل‌گیری نماز جمعه و انتصاب آیت‌الله باریک‌بین یکی از روحانیون انقلابی و از شاگردان امام راحل به سمت امام جمعه قزوین پس از پیروزی انقلاب اسلامی. این اثر به تحولات اجتماعی جامعه انقلابی از دریچه فریضه عبادی - سیاسی نماز جمعه می‌پردازد.
 
وی ادامه داد: در این اثر نخست پیشینه نماز جمعه در دوره معاصر مرور شده است و سپس دگرگونی در این فریضه عبادی - سیاسی در بستر تحولات اجتماعی چهار دهه پیش جامعه مسلمان ایران به شکلی گزیده بررسی می‌شود؛ طوری‌که درباره رخدادهایی مهم در این رابطه همچون تشکیل ستاد نماز جمعه، صدور حکم امامت جمعه از جانب امام‌ خمینی (ره) به شیخ‌ هادی باریک‌بین، حضور مردمی در فعالیت واحدهای سه‌گانه ستاد نماز جمعه، وظایف امام‌ جمعه و دفتر و نیز فضای اجتماعی حاکم بر مراسم نماز جمعه در مقاطعی از چهار دهه‌ی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان می‌شود.
 
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: در بخش پایانی این کتاب با عنوان «وداع با آیت‌الله؛ شروعی بر یک پایان» از ایام سی و سه ساله امامت آیت‌الله باریک‌بین بر نماز جمعه به سمت تحولات دوره اخیر نماز جمعه رهنمون می‌شوند که با امامت آیت‌الله عابدینی و مدیریت تیم جوان ستاد نماز جمعه قزوین می‌کوشند با درک شرایط روز و ایجاد کارکردهای تازه برنامه باشکوه برگزاری نماز جمعه را با عطر و بوی تازگی همراه سازند، به نحوی که این قرارگاه ایمان در راه‌سپاری با اقبال بیشتری از سوی افراد جامعه به ویژه اقشار جوان همراه شود.
 
یادآوری می‌شود، این اثر با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی قزوین و ستاد نماز جمعه شهر قزوین، به کوشش مسعود آتشگران آغاز شده و مراحل پژوهش آن از طریق روش تاریخ‌ شفاهی انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها