چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
سرداوران گروه‌های داوری «جایزه شهید حاج حسین همدانی» معرفی شدند

دبیر علمی دومین دوره‌ دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم از انتخاب و معرفی سرداوران گروه‌های «جایزه شهید حاج حسین همدانی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گلعلی بابایی، دبیر علمی دومین دوره‌ دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم با اشاره به برگزاری دومین دوره «جایزه شهید حاج حسین همدانی» گفت: بعد از جلسه‌ای که با سردار علی‌محمد نائینی و سایر دوستان برای شروع این جشنواره برگزار شد، فراخوان به‌موقع انجام شد و کار جمع‌آوری در حال انجام است و آثار خوبی نیز تاکنون به دست ما رسیده است. برای اینکه اثری از این جشنواره جا نمانده باشد، مهلت ارسال آثار تمدید شد و ناشران، نویسندگان و مؤلفان تا آخر تیرماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی با اظهار به اینکه بعد از فراخوان و جمع‌آوری آثار، اقدامات دیگری از جمله انتخاب سر داورها که جزء مقدمات جشنواره است، انجام ‌گرفته افزود: در اولین جلسه‌ای که با حضور سرداوران برگزار شد سیاست‌ها، روش‌های داوری و نحوه ارزیابی آثار و تعداد داورها در هر گروه مورد بررسی قرار گرفت.

بابایی به معرفی سر داورهای هر یک از گروه‌های «جایزه شهید حاج حسین همدانی» اشاره و عنوان کرد: در گروه خاطرات، کامور بخشایش، در گروه داستان و رمان، محسن پرویز، در گروه مستند و پژوهش، علی شجاعی صائین، در گروه زندگی‌نامه و خاطرات خودنوشت، مهدی کاموس، در گروه شعر و کودک و نوجوان، علی داوودی و در حوزه بین‌الملل که شامل کارهای پژوهشی خارجی و آثار ترجمه شده است، سعدالله زارعی سرداوران این شش گروه هستند.

وی اظهار کرد: در اولین شورای علمی جلسه‌، مقرر شد تا سر داوران درباره داوران هر گروه پیشنهاد ارائه دهند. در هر گروه قرار است بین 3 تا 5 نفر داور داشته باشیم و تعداد داوران در هر گروه به تعداد و تنوع آثار موجود در آن گروه بستگی دارد.

دبیر علمی دومین دوره‌ دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم ضمن تأکید بر اینکه در طول مدت‌زمان داوری چرخه خبررسانی این جشنواره در رسانه‌ها فعال خواهد بود، گفت: در این بازه زمانی تا معرفی آثار منتخب، اتفاقاتی که در این جشنواره می‌افتد را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد از جمله اینکه در هر مرحله از داوری اعلام شود چه کتاب‌هایی به مرحله بعدی راه‌یافته‌اند.

وی با مقایسه تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه بیان کرد: در دور اول تمامی آثار منتشر شده در حوزه جبهه مقاومت تا سال 1397 شرکت داده شد و در دوره دوم آثار منتشر شده در بازه زمانی دوساله 1399 - 1398 در جشنواره شرکت می‌کنند. از طرفی به خاطر کرونا و محدودیت‌هایی که در بازار نشر ایجاد شده، خودبه‌خود بر میزان تعداد آثار منتشر شده تأثیر گذاشته است. متأسفانه به علت شیوع کرونا دو سال است که نمایشگاه کتاب برگزار نمی‌شود و از طرفی افزایش قیمت کاغذ بر رکود این بازار دامن زده است و باعث محدود شدن تعداد آثار منتشر شده است اما با این‌حال انتشار بیش از 200 عنوان کتاب در این بازه زمانی و با این شرایط، عدد کمی نیست و خوب است.

بابایی با اشاره به اینکه پایه‌گذاری جشنواره شهید همدانی از سال 1397 است و منافاتی با جایزه نوزدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس نخواهد داشت، تصریح کرد: یکی از دلایل افتتاح دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم و اختصاص چنین جایزه‌ای، این است که کتاب‌هایی که در رابطه با شهدای مدافع یا شهدای مقاومت و یا رزمندگان این جبهه نوشته می‌شود به خاطر یکسری محدودیت‌ها از نظر دسترسی به منابعی که هنوز محرمانه و طبقه‌بندی دارند، باعث می‌شود خودبه‌خود سطح کتاب‌ها از لحاظ علمی پایین بیاید و شاید توان رقابت در جشنواره‌هایی مثل کتاب سال یا جشنواره جلال یا جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را نداشته باشند.

وی افزود: بنابراین برای اینکه این آثار دیده شوند و به این موضوعات توجه شود، جایزه شهید همدانی را اختصاص دادیم. این شهید بزرگوار به لحاظ فرهنگی روحیه این‌چنینی داشتند و همیشه سعی می‌کردند اگر جایی هستند و کار نظامی انجام می‌دهند در کنارش کار فرهنگی هم انجام دهند کما اینکه همان ابتدا که به سوریه رفتند یک تعداد از کتاب‌های جنگ ایران و عراق را به زبان عربی ترجمه و در میان نیروهای سوری پخش کردند.

دبیر علمی دومین دوره‌ دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم در خصوص حوزه بین‌الملل این جشنواره گفت: حوزه بین‌الملل فقط این نیست که ناشران کشورهای خارجی برای ما اثر ارسال کنند بلکه حتی کتاب‌هایی که به‌عنوان ترجمه وارد بازار می‌شوند جزء حوزه بین‌الملل محسوب می‌شوند. تاکنون 24 عنوان کتاب به دبیرخانه برای داوری در بخش بین‌الملل ارسال شده و از این تعداد 10 عنوان کتاب‌هایی هستند که از انگلیسی به فارسی منتشر شده است. حضور این تعداد کتاب بسیار مهم است. این کتاب‌ها اکثراً پژوهشی و کتاب‌های مفصلی در رابطه با داعش و تکفیری‌ها هستند. همچنین 14 عنوان دیگر اختصاص به آثار فارسی دارند که به زبان عربی ترجمه شده‌اند.

وی در پایان گفت: با توجه به انتشار فراخوان «جایزه شهید همدانی» به زبان عربی امیدواریم سایر ناشران به زبان‌های عربی نیز آثار خود را برای شرکت در این دوسالانه به دبیرخانه ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها