سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
برگزاری اختتامیه جایزه ادبی جمالزاده همزمان با روز قلم

اختتامیه سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده ۱۴ تیرماه همزمان با روز قلم به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، نشست خبری جایزه جمالزاده دیروز دوشنبه هفتم تیرماه برگزار و اعلام شد که داوری نهایی در حال انجام است.

دبیر علمی سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده در ابندای این نشست گفت: مهلت دریافت آثار تا 28 اردیبهشت بود و در مجموع ۱۴۶۸ اثر به این جایزه ادبی ارسال و هیأت انتخاب تنها ۱۲۸۸ اثر را تائید کردند. در بخش داستان آزاد ۸۵۲، در بخش داستان اصفهان ۱۶۸، زندگی نگاره کرونا ۱۹۵ و در بخش زندگی نگاره مدارس ۷۳ اثر به دبیر خانه رسید.

سعید محسنی ادامه داد: در بخش زندگی‌نگاره کرونا برسا صامتی، حامد علی‌بیگی و سمیه یوسفی ۲۰ اثر را انتخاب کردند و در بخش زندگی‌نگاره مدارس نیز مهرانگیز بیدمشکی، ندا تسلیمیان و شبنم غفاری ۱۹ زندگی‌نگاره را برای داوری نهایی برگزیدند. در بخش داستان اصفهان سارا خسروی، نسترن مکارمی و هادی منوچهری ۲۷ اثر را و در بخش داستان آزاد مهدی با تقوا، سیاوش قربانی، مرضیه کلاهگیر 25 داستان را برای مرحله بعد انتخاب کردند. دو اثر نیز چون در فرایند داوری برنده جایزه زاینده‌رود شده بود، از روند داوری خارج شد.

وی در پایان گفت: اختتامیه این دوره از جایزه ادبی جمالزاده همزمان با روز قلم و در تاریخ ۱۴ تیرماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

رئیس شورای سیاستگذاری سومین دوره جایزه جمالزاده نیز در این نشست گفت: فارسی شکر است و ما این افتخار را داریم که آن را در شهر اصفهان هزینه کرده و جایزه ملی جمالزاده را برگزار می‌کنیم. معمولاً اتفاقات ملی در پایتخت رخ می‌دهد و شهرستان‌ها یا هراس دارند و یا در قامت خود نمی‌بینند که چنین برنامه‌هایی اجرا کنند، اما این افتخار در اصفهان وجود دارد که می‌توانند کاری انجام دهند که در سطح ملی واجد ارزش باشد.

مهدی تمیزی ادامه داد: یکی از اهداف جایزه جمالزاده خلق اثر ادبی برای اصفهان است. جایزه جمالزاده روزهای پایانی سومین دوره خود را طی می‌کند و همه ما امیدواریم که سال آخر آن نباشد و دوره‌های بعدی نیز هر سال در همین زمان ادامه پیدا کند.

وی در پایان گفت: معمولاً اتفاقات در سطح ملی در تهران رقم می‌خورد و شهرستان‌ها عموماً علاوه بر هراس در برگزاری یک رویداد ملی توانایی آن ‌را نیز در قامت خود نمی‌بینند، اما برگزاری جایزه ملی جمالزاده در اصفهان به دلیل ظرفیت فرهنگی و ادبی این شهر، محقق شد.

در ادامه این نشست محمدعلی ایزدخواستی، عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه ادبی جمالزاده گفت: از اینکه جایزه ادبی متوقف شدن جایزه ادبی اصفهان، شهر صاحب هیچ جایزه ادبی به این شکل نبود. تلاش‌هایی برای اینکه این شهر صاحب جایزه ادبی ادبی شود جواب داد تا اینکه اکنون سه سال است که این جایزه برگزار می‌شود.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این نشست گفت: جایزه ادبی جمالزاده این ظرفیت را دارد که اصفهان را به عنوان یکی از قطب‌های اصلی داستان کشور معرفی کند.

علی عطریان، گفت: اصفهان جمالزاده را دارد و به پشتوانه این نام، سه دوره جایزه ادبی‌ ای با همین نام را در اصفهان برگزار کردیم. امیدواریم این جریان در تاریخ ماندگار شود.

این عضو شورای سیاستگذاری جایزه ادبی گفت: یکی از اهداف جمالزاده خلق اثر ادبی برای شهر اصفهان است.

عطریان ادامه داد: بودجه جایزه ادبی ۱۹۰ میلیون تومان بوده است. در دو دوره قبل در بودجه‌بندی شورای شهر ردیف بندی بودجه‌ای مشخصی برای جایزه ادبی جمالزاده در نظر گرفته شد اما امسال با حذف این ردیف بودجه، هزینه برگزاری دور سوم از مجموع ردیف‌های حوزه ادبیات برداشت شد و بودجه کمتری در برگزاری داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها