پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
اصالت تاریخی دموکراسی در جهان اسلام بررسی می‌شود

مرکز شرق مدرن برلین برای ارائه مقاله در زمینه اصالت تاریخی دموکراسی در جهان اسلام فراخوان داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مرکز شرق مدرن برلین قرار است؛ مجموعه مقالاتی را در ارتباط با پروژه تحقیقاتی «اصالت تاریخی دموکراسی در جهان اسلام و کشورهای عربی» منتشر کند. این مجموعه که در قالب کتاب به چاپ خواهد رسید، زیر نظر نورا لافی، مورخ و مدیر پروژه تحقیقاتی «اصالت تاریخی دموکراسی در جهان اسلام و کشورهای عربی» تهیه می‌شود. از این رو، مرکز شرق مدرن برلین از تمام علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه مطالعات اسلامی و خاورمیانه خواسته است که چکیده مقالات خود را تا نهم ژوئیه سال جاری برای این مرکز ارسال کنند. برگزیدگان باید در ماه مارس سال ۲۰۲۲ برای ارائه مقاله خود در یک کارگاه آموزشی در برلین حضور داشته باشند. هزینه رفت‌وآمد و اقامت در برلین به نویسندگان مقالات برگزیده اهدا خواهد شد.

پروژه تحقیقاتی «اصالت تاریخی دموکراسی در جهان اسلام و کشورهای عربی» که در مرکز شرق مدرن برلین اجرا می‌شود، سعی دارد، شبکه‌ای تحقیقاتی در مراکز دانشگاهی آلمان ایجاد کند تا به بررسی اصالت تاریخی دموکراسی در کشورهای اسلامی بپردازد. حال این شبکه تحقیقاتی تصمیم گرفته است تا مجموعه مقالاتی را در ارتباط با پروژه منتشر کند و قرار است این مجموعه در قالب کتاب منتشر شود.

هدف اصلی از تدوین و انتشار این کتاب، ارائه تفسیری به روز از پدیده‌های مذاکره، شورا، گفت‌وگو، اجماع، انتخاب، بیان ایده‌ها و نظرات در جهان عرب و کشورهای اسلامی از قرون وسطی تا دوران معاصر است؛ اما آنچه بیش از همه در این کتاب مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تنوع جوامع محلی و راه‌حل‌های پیچیده حکمرانی است که در طول تاریخ توسعه یافته‌اند. از این رو، مسئولان مرکز شرق مدرن برلین از تمام علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه مطالعات اسلامی و خاورمیانه خواسته‌اند که چکیده مقالات خود را تا نهم ژوئیه سال جاری برای این مرکز ارسال کنند.

مرکز شرق مدرن لایب نیتس، تنها موسسه تحقیقاتی در آلمان است که به صورت اختصاصی در حوزه‌های خاورمیانه، آفریقا، اوراسیا، جنوب و جنوب شرقی آسیا فعالیت می‌کند و محور اصلی کار آن، تعامل جوامع اسلامی و روابط آن‌ها با کشورهای غیراسلامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها