چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷
«میراثی از سناباد» ؛ روایتگر تاریخ هزارساله کتابخانه آستان قدس رضوی

در هشتادویکمین سه‌شنبه علمی‌فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از پوستر اعطای نشان کمیسیون ملی یونسکو به مجموعه مستند «میراثی از سناباد» و فصل دوم این مجموعه رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از گنجینۀ رضوی، روز گذشته با حضور محدود مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و هم‌زمان به صورت وبیناری از پوستر اعطای نشان یونسکوی ایران تحت نظر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به مجموعه مستند «میراثی از سناباد» و همچنین فصل دوم این مجموعه رونمایی شد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم، با بیان اینکه مجموعه مستند «میراثی از سناباد» روایتگر تاریخ هزارساله کتابخانه آستان قدس رضوی است، اعلام کرد: تولید این مستند از سال 1398 به همت سازمان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی تصریح کرد: این مستند به معرفی تاریخ مدون کتابخانه رضوی و نیز معرفی کامل قسمت‌های مختلف سازمان، اعم از کتابخانه‌ها، موزه‌ها، مرکز اسناد و مطبوعات و مرکز نسخ خطی می‌پردازد. وی این مجموعه مستند را در نوع خود منحصربه‌فرد خواند و گفت: این مجموعه، نخستین مجموعه تصویری مستند از یک سازمان فرهنگی و تاریخی در ایران است.

وی همچنین با بیان اینکه فصل اول این مستند در 15 قسمت از سیمای جمهوری اسلامی و شبکه‌های برون‌مرزی در طول تعطیلات نوروزی پخش شده، توضیح داد: این مستند در 150 قسمت 20دقیقه‌ای و به صورت چند زبانه با زیرنویس‌های مختلف طراحی و تولید شده است. حسینی خاطرنشان کرد: این مجموعه از نظر کمیسیون ملی یونسکو دارای استانداردهای آموزشی، علمی، فرهنگی و رسانه‌ای بین‌المللی شناخته شد و نشان این کمیسیون به آن اعطا شده است.
 
او این مجموعه مستند را دارای چند شاخص اساسی دانست و گفت: این اثر نمونه یک کار جهادی است و از نظر فنی از تراز بالایی برخوردار است. وی جامعیت را دیگر شاخصه این اثر ذکر کرد و گفت: پیش از این نیز آثار مستندی تولید شده بود؛ لکن هیچ‌کدام این‌چنین به صورت کامل و دقیق جزئیات تاریخ این کتابخانه و نفایس آن را به تصویر نیاورده بود.


 حسینی تولید این اثر تصویری را گامی در جهت تحقق مرجعیت علمی آستان قدس رضوی دانست و گفت: برای تحقق مرجعیت علمی باید مؤلفه‌های مختلف دست در دست یکدیگر دهند که تولید این اثر نیز یکی از همان مؤلفه‌ها است. وی همچنین این مجموعه مستند را اثر ماندگار فرهنگی، علمی و تاریخی آستان قدس رضوی لقب داد و خاطرنشان کرد: این اثر در حافظۀ آستان قدس خواهد ماند.
 
سیدعلی‌اصغر امیری‌نسب، تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه مستند نیز با بیان اینکه در این مجموعه مستند از کارگروه‌های پژوهشی و تیم علمی قوی بهره گرفته است، تصریح کرد: هدف ما این بود که این مستند یک کار سفارشی نباشد و به گونه‌ای باشد که تبدیل به یک اثر ماندگار در تاریخ آستان قدس شود. وی با تأکید بر اینکه این مستند علاوه بر مخاطب داخلی، مخاطب خارجی نیز پیدا کرده است، گفت: این کار پشتوانه علمی قوی دارد و در آن زیاده‌گویی اتفاق نیفتاده است.

امیری‌نسب اظهار کرد: 15 قسمت دوم این مجموعه با نمایش موزۀ قرآن و نفایس و تالار آثار استاد فرشچیان هم‌زمان با دهۀ کرامت از شبکه‌های داخلی سیما و شبکه‌های برون‌مرزی پخش خواهد شد.
 
وی افزود: در این اثر، هم‌زمان با فیلم، پیاده‌سازی متن را انجام می‌دهیم تا این متن به صورت کتاب نیز آماده شود.
 
او همچنین از آماده‌سازی دو آلبوم موسیقی خبر داد و گفت: دو آلبوم موسیقی بی‌کلام و باکلام از تیتراژهای پایانی این مستند در حال آماده‌سازی است که استاد عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرای به‌نام کشور، یکی از شاعران تیتراژهای پایانی این مجموعه مستند است.
 
امیری‌نسب همچنین از حسام‌الدین سراج و محمد معتمدی در میان خوانندگان تیتراژهای این مستند نام برد.
 
مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در مراسم رونمایی از مجموعه مستند «میراثی از سناباد»، روایتگر تاریخ هزار ساله این کتابخانه، این سازمان را تنها سازمان در کشور با تاریخ سازمانی کاملاً مدون در کشور لقب داد.
 
ابوالفضل حسن‌آبادی با بیان اینکه کتابخانه آستان قدس رضوی با تاریخ هزارساله و بیش از 400 سال سابقه مدون تاریخی، تنها سازمان در کشور با تاریخ مستند و مدون است، اظهار کرد: به جرأت می‌توانم بگویم از نظر تاریخ سازمانی، تاریخ هیچ نهاد فرهنگی و غیر فرهنگی در ایران مثل سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی مدون نیست.
 
وی از اقداماتی چون چاپ مقالات در تاریخ معاصر کتابخانه، تهیه فیلم مستند از سازمان در دهه هشتاد و پروژه تاریخ شفاهی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس به صورت یک فعالیت جاری و مداوم، از جمله اقدامات این سازمان در ثبت و مستندسازی تاریخ سازمانی در 15 سال گذشته نام برد و تصریح کرد: تهیه مجموعه مستند 150 قسمته «میراثی از سناباد» کاری بزرگ در تکمیل تاریخ این کتابخانۀ کهن به شمار می‌رود که چنین مستندنگاری در تاریخ سازمانی هیچ نهادی در ایران سابقه ندارد.
 

وی در ادامه به ثبت آثار مختلف این سازمان در میراث فرهنگی و حافظۀ جهانی اشاره کرد و گفت: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیش از 15 اثر را در میراث فرهنگی به ثبت ملی رسانده و 24 اثر نیز پذیرفته شده و مراحل ثبت را می‌گذراند و همچنین مراحل ثبت بیش از 15 اثر نیز در حال انجام است که از این جهت نیز یکی از مهم‌ترین سازمان‌ها در ایران به شمار می‌رود.
 
حسن‌آبادی همچنین به حافظۀ ملی یونسکو اشاره کرد و با بیان اینکه در 15 سال گذشته این سازمان در ثبت آثار بسیار فعال عمل کرده است، گفت: تاکنون در حافظۀ ملی بیش از 59 اثر به ثبت رسیده که هفت اثر آن متعلق به سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی است.
 
او از قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار(ع)، قرآن‌های روی پوست، جزوات قرآنی حسین وراق، اسناد صفویه، اسناد تشکیلات اداری افشاریه و اسناد مسجد گوهرشاد به عنوان پایدارترین مسجد تاریخی در ایران به عنوان برخی از این آثار نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها