چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
«لیبتک ۲» با موضوع چالش تشخیص موضوع برگزار می‌شود

مراسم اختتامیه رویداد نوآورانه «لیبتک ۲» از سوی مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با موضوع چالش تشخیص موضوع ، در حوزه فناوری‌های کتابخانه‌ای و استفاده از هوش مصنوعی در راستای پردازش داده و شناسایی موضوع آن، اول خرداد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، رویداد «لیبتک ۲» در راستای دست‌یابی به سازمانی هوشمند و با هدف به‌کارگیری فناوری‌های روز، دقت در سرعت بخشیدن، تسهیل فرآیندهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ارائه خدمات مناسب به مخاطبان با حضور اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، سعید روشنی، رییس مرکز نوآوری توسعه کسب و کارهای داده‌محور کتابخانه ملی، مظفر پاسدارشیرازی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این رویداد چیست؟
کتابخانه ملی برای هر کتاب فهرستی مشتمل بر «اطلاعات توصیفی» (شامل نام کتاب، نویسنده، ناشر) و «اطلاعات تحلیلی» (مربوط به متن و رده‌بندی کتاب) تهیه می‌کند، سپس هنگامی که پژوهشگر اقدام به جستجوی کتابی خاص می‌کند سامانه متصل به موتور جستجو در میان اطلاعات فهرست موجود، کتاب‌ مورد نظر را جستجو کرده و نتایج را ارائه می‌دهد.

برای انجام این فرآیند به بهترین شکل، پیش از این هم کتابخانه ملی در قالب فهرست‌نویسی توصیفی به کمک ماشین طی همکاری با نوآوران اقداماتی را انجام داده‌بود. اکنون با برگزاری لیبتک 2 با هدف فهرست‌نویسی تحلیلی در صدد ارتقای این فرآیند است.

بر اساس این گزارش، فهرست تحلیلی در دستیابی به منبع و بازیابی اطلاعات به پژوهشگر کمک می‌کند. علاوه بر این، اطلاعاتی نیز در زمینه رده‌بندی به کاربران ارائه می‌دهد که بر اساس آن تعیین خواهدشد کتاب مورد نظر به چه قفسه موضوعی‌ اضافه شود تا مراجعان حضوری کتابخانه‌ها هم به راحتی به آن دسترسی داشته‌باشند.
ضمن اینکه، فهرست‌نویسی تحلیلی موضوعات به موتور جستجو کمک می‌کند که مطابق موضوع مورد نیاز پژوهشگر نتایج را ارائه داده و دسترسی به منابع مورد نظر را تسهیل کند.

با توجه به این توضیحات رویداد نوآورانه «لیبتک ۲» از سوی مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با موضوع چالش تشخیص موضوع (Topic Detection)، در حوزه فناوری‌های کتابخانه‌ای و استفاده از هوش مصنوعی در راستای پردازش داده و شناسایی موضوع آن، برگزار خواهدشد.

با مطرح کردن اصطلاح «تشخیص موضوع» در روند برگزاری این رویداد مقرر شده‌است که با دعوت از کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های حوزه فناوری، اطلاعات و هوش مصنوعی، چالش‌های شناسایی موضوع متون در منابع کتابخانه‌ای و آرشیوی یا به عبارت دیگر فهرست‌نویسی تحلیلی با کمک هوش مصنوعی، تسهیل شود.
در این رویداد امکان به اشتراک گذاشتن تجربه و حل یک مساله واقعی با حمایت و نظارت داوران  و متخصصان برای شرکت‌کنندگان ایجاد شده و یک مجموعه داده آموزشی، برای یادگیری عمیق از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

با توجه به مباحث مطرح شده، هدف اصلی از برگزاری این رویداد استفاده از ظرفیت‌های موجود به منظور رفع نیازهای کتابخانه ملی و با هدف ایجاد محیطی برای رشد و توسعه کسب و کارهای داده‌محور و مبتنی بر هوش مصنوعی تعریف شده‌است.

جزئیات برگزاری رویداد
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، روز شنبه اول خرداد مراسم اختتامیه این رویداد را برگزار می‌کند. در روز اختتامیه پنج شرکت‌کننده برتر که مدل آن‌ها دارای دقت بیشتری نسبت به سایر شرکت کننده‌ها بوده‌است در حضور داوران به ارائه مدل خود خواهندپرداخت.

80 درصد ارزیابی این شرکت‌کنندگان بر اساس دقت مدل آن‌ها و 20 درصد بر اساس ارائه آن‌ها است. پس از ارزیابی داوران شرکت‌کننده برتر مشخص شده و مبلغ 50 میلیون تومان جایزه نقدی و امکان عقد قرارداد با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به آنها اعطا می‌شود.

بر اساس این گزارش احسان‌الدین عسگری، فارغ‌التحصیل رشته فناوری و علوم کاربردی از دانشگاه برکلی آمریکا و رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه EPFL سوئیس، مهدی خلیق رضوی، بنیان‌گذار و مدیرعلمی شرکت سهامی عام Cognetivity در لندن و استادیار دانشکده مغز و علوم شناختی پژوهشگاه رویان، مهرنوش شمس‌فرد، عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی و سرپرست آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی دانشگاه شهید بهشتی، مسعود اسد پور، عضو هیات علمی و استادیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و سعیده ممتازی، فارغ‌التحصیل مقطع دکترا در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه Saarlandes آلمان و استادیار گروه هوش مصنوعی و رباتیک دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر داوران این رویداد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط