چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۸
قدیمی‌ترین نشریه چاپ آستان قدس رضوی رونمایی شد

قدیمی‌ترین نشریه آستان قدس رضوی با عنوان «نامۀ آستان قدس» و کتاب «گلچین مقاله‌های نامۀ آستان قدس» رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از گنجینه رضوی، هفتاد و نهمین سه‌شنبه علمی‌‌، فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در اولین مراسم این نشست در سال 1400 و همزمان با روز ارتباطات و روابط عمومی، به رونمایی و معرفی نخستین نشریه چاپ آستان قدس رضوی و همچنین رونمایی از کتابی شامل بازنشر برگزیده‌ای از مقالات این نشریه قدیمی، با عنوان «گلچین مقاله‌های نامه آستان قدس»، اختصاص یافت.

محمدرضا راشد محصل، استاد گروه ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد و محمد فرح‌زاد، نویسنده کتاب یادشده و پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مهمانان ویژه این مراسم بودند.

رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این آثار بیان کرد: در این مرکز بیش از 34 هزار عنوان روزنامه و مجله وجود دارد که تعداد 180 عنوان نشریه آن، چاپ آستان قدس رضوی است.

ابراهیم حافظی، «نامه آستان قدس» را آغازگر رسمی انتشار مطبوعات در آستان قدس رضوی دانست و تصریح کرد: جریده‌نگاری در مشهد از سال 1279 شمسی با انتشار «روزنامه ادب» آغاز شده بود و پس از آن نشریات متعددی در مشهد و دیگر شهرهای استان خراسان بزرگ به چاپ رسید که «نامه آستان قدس» یکی از همین موارد است.
 

 
وی همچنین نشریه «الکمال» را اولین مجله دینی چاپ مشهد خواند و یادآور شد: 40 سال قبل از «نامه آستان قدس»، «الکمال» توسط یکی از کارکنان آستان قدس رضوی منتشر شد که انتشار آن‌ را منتسب به آستان قدس رضوی می‌دانند؛ اما «نامه آستان قدس» نشریه‌ای فرهنگی، دینی و خبری است که در تیرماه 1339، به همت محمد مهران، نایب‌التولیه وقت آستان قدس رضوی که شخصیتی مطبوعاتی داشت، به چاپ رسید و نخستین نشریه رسمی آستان قدس محسوب می‌شود.

حافظی افزود: معرفی فعالیت‌ها، خدمات، ابنیه، اماکن و نفایس آستان قدس رضوی جزء اهداف و رویکردهای اصلی این نشریه است و طرح مسائل اخلاقی، اعتقادی و اسلامی از جمله رویکردهای فرهنگی و دینی آن است.

وی از احمدگلچین معانی، محمدتقی دانش‌پژوه، محمدتقی شریعتی، محمد مهران و کاظم مدیرشانه‌چی در شمار نویسندگان دانشمند و فاضل این نشریه نام برد و گفت: چاپ «نامه آستان قدس» تا سال 1355 ادامه داشت.
 

 
همچنین در این مراسم، محمدرضا راشد محصل با تأکید بر ضرورت بازنشر کتاب‌ها، مقالات و نشریات قدیمی اظهار کرد: امیدوارم چاپ این اثر منشاء تحول در زمینه مقالات کهن، مهم و مبتکرانه و گسترش چاپ مجدد این گونه نشریات باشد.

وی لزوم ارتباط جوانان با گذشته تاریخی و ادبی کشور را یادآور شد و گفت: گذشته پایه حال و آینده است و مشکل نسل امروز این است که با تاریخ معاصر بیگانه است که این باعث خودکم‌بینی می‌شود. این استاد ادبیات خاطرنشان کرد: یک سویه نگریستن به مطالب مختلف اگر ادامه پیدا کند تغییر سلیقه‌ها را به دنبال خواهد داشت و خواهش ما از دست‌اندرکاران زمینه‌های مختلف این است که به همه زمینه‌های گذشته از جمله ادب، تاریخ، جامعه‌شناسی و مسائل روز توجه داشته باشند.
 

 
همچنین محمد فرح‌زاد، نویسنده کتاب «گلچین مقاله‌های نامه آستان قدس» و پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص این اثر توضیح داد: این کتاب حاوی 150 مقاله برگزیده نشریه «نامه آستان قدس» است که از میان چند صد مقاله انتخاب شده و با بدنه آستان قدس در ارتباط است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مقالات این نشریه از وزانت بالایی برخوردار است، گفت: هنوز هم بسیاری از مقالات این نشریه مورد استفاده پژوهشگران است.

این مولف افزود: در این کتاب 150 مقاله انتخاب و به ترتیب موضوعی مرتب شد و سپس حروف‌نگاری و نمایه‌سازی شده است. فرح‌زاد ادامه داد: به منظور چاپ مقاله‌های بیشتر، مقالات افرادی که خود به صورت جداگانه اقدام به چاپ مقالاتشان کرده‌اند، در این کتاب مدنظر نبوده است.

فرح‌زاد اضافه کرد: پس از انتخاب مقالات با نظارت دکتر محمدرضا راشد محصل، مقالات نهایی برای چاپ انتخاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها