سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
جزئیات بیست و سومین جشنواره قصه‌گویی تشریح شد

نشست خبری مجازی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، نشست خبری مجازی بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با حضور طاهره طهماسبی مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری و ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این نشست با اشاره به اهمیت قصه و کارکرد آن در بسیاری از هنرها گفت: ما از قصه در تولید فیلم، نمایش، تئاتر متون ادبی، آواها و موسیقی‌های مقامی و فولکلور استفاده می‌کنیم. در همه این موارد استفاده از یک قصه خوب می‌تواند تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارد و لذت درک آن را بر جان مخاطب بنشاند.

وی به بیان هدف کلی جشنواره قصه‌گویی پرداخت و گفت: توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی در جامعه با شعار «آینده ساختنی است» هدف اصلی جشنواره قصه‌گویی کانون است که در کنار آن هدف‌های فرعی چون ایجاد زمینه برای ارتقا و دانش نظری و تبادل تجربیات مفید میان قصه‌گویان ایرانی و خارجی و کارشناسان این حوزه، احیای سنت قصه‌گویی با حضور اقشار مختلف جامعه در این رویداد، برنامه‌ریزی و تبیین روش‌های نوین ارائه این هنر، مشارکت مردم و ترویج قصه‌گویی به‌عنوان ابزاری ارتباطی و مهم در جامعه می‌توان اشاره کرد.

زره‌ساز با اشاره به سند چشم‌انداز پنج‌ساله قصه‌گویی استان خراسان رضوی افزود: با کمک همکاران و کارشناسان استان این سند چشم‌انداز تهیه و تدوین شده که در آن احیا قصه‌ها و عروسک‌های بومی و فولکلور بر اساس معیارها و نیز بازیابی هویت تاریخی و دینی و  انقلابی به عنوان معیار قصه‌گویی به صورت آموزش و تولید بنا دارد در مدت ۵ سال به اهداف خود در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی بپردازد.

در ادامه طاهر طهماسبی مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری با بیان اینکه تمام قصه‌ها و اسطوره‌های دینی کارکردهای عملیاتی برای زندگی انسان به تصویر کشیده‌ شده‌اند، گفت: قصه ابزاری فرهنگی در جهت رسیدن به دستاوردهای معنوی و مادی انسان است و یکی از راه‌های انتقال ارزش‌ها و بایدها و نبایدها ابزار قصه و قصه‌گویی است که به دو شکل معطوف به گذشته که دربرگیرنده تاریخ و اتفاقات نوشته شده توسط گذشتگان است و نیز رویارویی انسان با رویاهایی برای آینده تجلی پیدا می‌کند که در هر دو صورت برای جامعه و خصوصاً برای کودکان می‌تواند مفید واقع شود. بسیاری از باورها و ارزش‌ها در خانواده در کنار بزرگترها می‌تواند از طریق قصه به نسل بعد منتقل شود.

طاهره طهماسبی افزود: آنچه مسلم است کودک و نوجوان پند و اندرز را نمی‌پذیرد اما وقتی مفاهیم ارزشمند در قالب قصه بیان می‌شود، در این گروه سنی بسیار تاثیرگذار است.

وی در ادامه از عموم مردم دعوت کرد تا با شرکت در این جشنواره به مرور خاطرات بپردازند و هم قصه‌های گذشتگان را برای نسل امروز بازگو کنند.

اضافه می‌شود، بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی آذرماه 1400 در محورهای امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها، ایثار و از خودگذشتگی برگزار می‌شود و علاقمندان تا 15 خرداد 1400 فرصت دارند جهت اطلاع از شرایط و شرکت در جشنواره به سایت www.kanoonnews.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها