چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۲
اهداي گنجينه دكتر رهاورد به كتابخانه مجلس

مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از اهداي مجموعه كتاب‌ها، اسناد، عكس‌ها و دست‌نوشته‌هاي «دكتر حسن رهاورد» به كتابخانه مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي خبر داد.دكتر رهاورد، از استادان هنر دانشگاه تهران و از نخستين كساني است كه با علامه دهخدا و استاد معين همكاري فعال داشته است.-

علي ططري، مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره افزود: دكتر رهاورد، از استادان هنر دانشگاه تهران و در زمره اولين افرادي است كه در كنار علامه دهخدا و بعدها در كنار استاد معين فعاليت كرده است.

وي با اشاره به اين كه دكتر رهاورد در نوشتن مدخل‌هاي «الف» و «ب» لغت‌نامه دهخدا مستقيماً شركت داشته است بيان كرد: وي تأليفاتي در حوزه مردم‌شناسي، فيلم‌نامه‌نويسي و تئاتر داشته و نمايشنامه‌هايي را نيز در اين زمينه ترجمه كرده است.

ططري با اشاره به تغيير و تحولات اخير و ديدگاه‌هاي دكتر رسول جعفريان، رئيس جديد كتابخانه، موزه و اسناد مجلس شوراي اسلامي مبني بر گسترش فراهم‌آوري و تكميل اسناد اين مركز تصريح كرد: با برنامه‌ريزي مديريت جديد، روند احيا و تجهيز كتابخانه، موزه و اسناد مجلس شوراي اسلامي سرعت بيشتري يافته است. همچنين آثار و اسناد با ارزش در اين مركز به دو صورت خريداري يا اهدايي گردآوري مي‌شود.

وي يادآور شد: مجموعه نفيسي كه دكتر رهاورد به كتابخانه مجلس اهدا كرده‌ نيز در زمره اين گونه آثار است و علاوه بر عكس‌هاي قديمي از رجال و شخصيت‌هاي ادوار گذشته،‌ خود نوشته‌هاي آن رجال را نيز دربر مي‌گيرد كه رهاورد، شخصا آنها را جمع‌آوري كرده است.

اين مسؤول اظهار داشت:  بين 100 تا 150 شيشه عكس و تصاويري از ابنيه‌ تهران قديم، اصفهان، شيراز و مشهد نيز در اين مجموعه وجود دارد كه برخي از آنها قدمتي 70 تا 80 سال دارند. 

مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: اين مركز جايگاه ويژه‌اي براي اين اسناد در نظر گرفته و قرار است برخي از آنها را نيز براي دسترسي علاقه‌مندان به چاپ برساند.

وي مجموعه‌اي از زندگي‌نامه «خودنوشت»‌ رجال و دانشمندان را از نكات قابل توجه آثار اهدايي رهاورد برشمرد و عنوان كرد: در خود‌نوشته‌هاي اين مجموعه، شرح مختصري از زندگي، محل تولد و سوابق تحصيلي، تأليفات و مسؤوليت‌هاي اجرايي و سياسي و آثاري كه چاپ و منتشر كرده‌اند؛ اعم از نثر و نظم به همراه يك قطعه عكس و امضاي نويسنده وجود دارد كه متعلق به 40 تا 50 سال قبل است. 

مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي متذكر شد: رهاورد، زندگي‌نامه «خودنوشت» نزديك به 65 رجال و دانشمند سده اخير را در آرشيو خود دارد كه از آن ميان مي‌توان به دست‌نوشته‌هايي از ميرزا حسن‌خان اسفندياري معروف به محتشم‌السلطنه، رئيس مجلس دوره‌هاي دهم تا سيزدهم مجلس شوراي ملي، سيدحسن تقي‌زاده، محمدعلي جمالزاده، رضازاده شفق، علي‌اصغر حكمت، علامه علي‌اكبر دهخدا، علي جواهر كلام، احمد كسروي، عباس اقبال، رشيد ياسمي و نصرالله فلسفي اشاره كرد.

وي شناسايي و رونمايي دست‌نوشته‌هاي عبدالعلي لطفي، وزير دادگستري دولت مصدق در سال 1331 را اثري قابل توجه از اين آثار  اهدايي دانست و گفت: لطفي پس از سقوط دولت دكتر مصدق به زندان افتاد و خاطرات خود را نوشت كه اكنون براي نخستين بار اين اثر در معرض رونمايي قرار مي‌گيرد.

ططري از خاطرات روزانه محمدعلي فروغي معروف به ذكاءالملك به عنوان سند برجسته آثار رهاورد ياد كرد و اظهار داشت: فروغي، نخست وزير سال‌هاي 1304 و دوره پس از سلطنت رضا شاه بود كه بعد از شهريور سال 1320 اولين نخست وزير ايران شد. شرحي از خاطرات و زندگي خصوصي او كه براي اولين بار مطرح مي‌شود نيز در ميان اين اسناد به چشم مي‌خورد. 

وي از وجود چندين رمان‌ قديمي فرانسوي در زمره اين آثار اهدايي يادكرد و افزود: اين رمان‌ها هنوز شناسايي و فهرست‌بندي نشده‌اند و دقيقا مشخص نيست با چه موضوعات و متعلق به كدام دوره تاريخ‌اند و ما درصدد شناسايي آنها هستيم.

ططري در پايان خاطر نشان كرد: ما از تمامي افرادي كه آثار، اسناد و نسخ قديمي با ارزشي را در دست دارند، دعوت مي‌كنيم آنها را به كتابخانه مجلس اهدا كنند تا با صلاحديد صاحبانشان، آنها را منتشر كنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط