دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۰
صدام چگونه دستگیر شد؟

یک نظامی آمریکایی، داستان جست‌وجو برای یافتن صدام، دیکتاتور سابق عراق را به کتاب تبدیل کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا ) به نقل از آسوشیتدپرس ، این کتاب 228 صفحه‌ای با نام «ماموریت: فهرست سیاه» حاصل خاطرات «اریک مادوکس» گروهبان آمریکایی است که در روند دستگیری صدام نقشی اساسی داشته است.

البته این که گفته شود گروهبان مادوکس به تنهایی ابتکار دستگیری صدام را خلق کرده، بحث بیهوده‌ای است، چراکه بی‌شک پیدا کردن صدام نیازمند کار عملیاتی یک تیم کارکشته است. با این وجود هیچ‌کس در این باره که مادوکس در روند دستگیری صدام نقش کلیدی داشته، شکی ندارد و احتمالا همین موضوع سبب شده نوشته‌های او به کتابي جذاب تبدیل شود که توسط انتشارات«هارپر کالینز» منتشر شده است.

آن‌طور که از نوشته‌های کتاب بر می‌آید، مادوکس ابتدا به عنوان بازپرس ارتش وارد عراق و بعد از مدتی به یک تیم ویژه جست‌وجو برای دستگیری صدام ملحق شد. او خيلي زود به خاطر ویژگی‌هایش موفق شد نظر تیم را جلب خود كند و رییس آن شود، چنان‌که مادوکس در کتاب خود نوشته او، در طول زمان توانست بفهمد صدام در بغداد مخفی نشده بلکه باید او را در منطقه موسوم به «مثلث سنی» در نزدیکی کرکوک پیدا کرد.

گروهبان مادوکس در ماه‌های آخر و در حالی که دوره خدمتش در عراق رو به اتمام بود، تلاش زیادی برای دستگیری صدام انجام داد و آن‌طور که خودش نوشته، شاید موضوع پیدا کردن صدام به یک حس شخصی برای او تبدیل شده بود. او سرانجام دیکتاتور عراق را در همان جایی که حدس می‌زد، پیدا کرد و البته با کمک یک تیم عملیاتی.

روشی که کتاب گروهبان مادوکس بر اساس آن نوشته است، شاید برای خواننده چندان جذاب نباشد ولی سرگذشت دستگیری صدام و اینکه او سرانجام از داخل یک گودال بیرون کشیده شد، برای خیلی‌ها جذاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط