سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
نگهداری 750 نسخه خطی با محوریت امام عصر(عج) در کتابخانه آستان قدس

مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی بیش از 750 نسخه خطی و چاپ‌سنگی نفیس با محوریت امام عصر(عج) در اختیار دارد که قدمت برخی از آنها به 880 سال قبل می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از آستان قدس رضوی، مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با بیان این مطلب گفت: از میان این آثار برخی به طور اختصاصی و برخی فصولی از آنها به حضرت صاحب‌الامر (عج) اختصاص یافته است.
 
سیدمحمدرضا فاضل هاشمی از نسخه خطی «غیبت نعمانی» به عنوان قدیمی‌ترین اثر خطی با موضوع مهدویت در این مجموعه نام برد و تصریح کرد: این اثر در قرن چهارم قمری توسط محمدبن‌ابراهيم نعمانی تألیف شده است.
 
وی تاریخ کتابت این نسخه را 557 قمری ذکر کرد و گفت: این نسخه به خط نسخ 15سطری در 189 برگ کتابت شده و از جهت نسخه‌شناسی فوق‌العاده نفیس ارزیابی می‌شود.
 
مسئول امور ارزشیابی نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: این نسخه کم‌نقطه، قدیمی و دارای چندین دستخط تملک در ‎هشت برگ اول کتاب است در گنجینه نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی ثبت شده است.
 
فاضل هاشمی همچنین «مطالب السئول فی مناقب آل‌الرسول» کتابت شده به سال 725 قمری که به توصیف ائمه هدی از امام علی(ع) تا حضرت مهدی(عج) پرداخته است را یکی دیگر از آثار ارزشمند این مجموعه عنوان کرد که در قرن هفتم توسط محمدبن‌طلحه نصیبی تألیف شده و محمدبن‌نصرالله در سال 725 قمری آن را کتابت کرده است.
 
 آثار سید بن طاووس در منقبت امام عصر(عج)
 این نسخه‌شناس در ادامه، به وجود نسخ متعدد از اثر کلامی حدیثی ابن‌طاووس به نام «الطرائف فی معرفه مذاهب الطوائف» در این مرکز اشاره و تصریح کرد: این اثر به فارسی ترجمه شده و یکی از قدیمی‌ترین نسخ آن به تاریخ کتابت 910 قمری است
 
هاشمی، نسخه‌ای دیگر از این اثر ارزشمند را کتابت شده به سال 976 قمری عنوان کرد که در سال 1145 قمری به دست نادرشاه افشار وقف کتابخانۀ حضرت شده است.
 
وی در ادامه از «مُهَجُ الدّعَوات و مَنهَجُ العبادات» دیگر اثر ارزشمند سیدبن‌طاووس یاد کرد و افزود: این نسخه در سال 948 قمری توسط علی حکاک استرآبادی کتابت شده و نقل ادعیه و حرزها را از پیامبر اکرم(ص) شروع و به امام زمان(عج) ختم کرده است که ترجمه این اثر را آقاجمال خوانساری از علمای قرن 12 به فارسی ترجمه کرده و نسخه آستان قدس از این ترجمه نیز توسط محمدقلی کمره‌ای به سال 992 کتابت شده است.
 
 آثار علامه مجلسی در بیان احادیث امامت مهدی موعود
 فاضل هاشمی به «رساله رجعت» علامه محمدباقر مجلسی که در آن، دوازده حدیث درباره امامت و ظهور حضرت قائم (عج) به نام شاه سلیمان صفوی نگاشته شده، اشاره کرد و گفت: از این اثر 15 نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس موجود است که نسخۀ کتابت محمدابراهیم مرودشتی در سال 1239 قمری به خط نستعلیق 21سطری از آن جمله است.
 
وی اظهار داشت: همچنین«سرمایه ایمان» عبدالرزاق لاهیجی به کتابت سال 1115 قمری، «جلاءالعیون» محمدباقر مجلسی به کتابت 1225 قمری و «تریاق فاروق» تألیف و کتابت محمدحسین بن محمدعلی شهرستانی درسال 1301 قمری از دیگر نفایس خطی این مرکز در موضوع حضرت ولی‌عصر(عج) است.
 
 فاضل هاشمی در ادامه، به اثری با عنوان «حجج‌الرضویه» با محوریت ظهور حضرت مهدی(عج)، سن حضرت، غیبت کبری، نشانه‌های ظهور حضرت و قیام حضرت عیسی(ع) در آخرالزمان، مکان ظهور و قیام حضرت ولی عصر(عج) اشاره کرد و گفت: نسخه آستان قدس به خط نستعلیق تحریری 19سطری بر کاغذ مشقی به قلم محمد عصار در سال 1341 تألیف، کتابت و وقف آستان مقدس حضرت رضا(ع) شده است.
 
این کارشناس نسخ خطی افزود: نسخه‌ای با عنوان «حجه الدامغه» به قلم هاشم بن مرتضی حسینی لاهیجی که در سال 1310 تألیف شده و در همان سال به دست محمدبن محمدباقر طباطبایی جندقی کتابت شده از دیگر نفایس موجود است که موضوع آن، نشانه‌های ظهور، احادیث درباره امام زمان(عج) و حالات آن بزرگوار، ولادت، اثبات امکان وقوع غیبت و طول عمر حضرت و ... است.
 
فاضل هاشمی اضافه کرد: «کشف‌الغمه فی معرفه‌الائمه» کتابت شده به تاریخ 784 قمری، «عقد الدرر في اخبار المنتظر» کتابت شده به تاریخ 953 قمری، «البرهان في علامات المهدي آخرالزمان» کتابت شده در قرن 12قمری، نسخه ارزشمند از «شهاب الثاقب» تألیف فیض کاشانی در 1057 قمری و کتابت 1100 قمری و حدود 30 نسخه خطی و چاپ سنگی از کتاب «علائم ظهور» به کتابت قرن چهاردهم از دیگر نسخ ارزشمند این مجموعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها