دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۵
نگاهی زبانشناختی به «ساخت زبان فارسی»

كتاب «ساخت زبان فارسي» نوشته آزيتا افراشي از سوي انتشارات سمت تجديد چاپ شد.اين اثر توصيفي از اصطلاحات بنيادي زبان‌شناسي و معرفي ويژگي‌هاي آوايي‌، صرفي و نحوي زبان فارسي را ارائه مي‌دهد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، این کتاب در 11 فصل تدوين شده است. پيش‌زمينه،‌ آشنايي با حوزه‌هاي آواشناسي و واج‌شناسي، آشنايي با خط واج‌نگار فارسي، آشنايي با فرايندهاي آوايي در زبان فارسي، آشنايي با حوزه صرف، شمارش تك‌واژهاي جمله، واژه در زبان فارسي، تركيب‌هاي نحوي واژگاني در زبان فارسي، آشنايي با حوزه نحو، ساختمان گروه در زبان فارسي و ساختمان جمله در زبان فارسي، سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.

دكتر افراشي، درباره نگارش اين كتاب مي‌گويد: نياز به تاليف ساخت زبان فارسي، زماني برجسته شد كه با وجود منابع متعدد و ارزشمندي كه عمدتا به همت استادان پيش‌كسوت رشته زبانشناسي با نگرش‌هايي زبانشناسانه نسبت به ويژگي‌هاي دستوري زبان فارسي به نگارش درآمده بود،به علت تعدد، پيچيدگي و حجم مطالب، استفاده از چنين منابعي براي دانشجويان بسيار دشوار به نظر مي‌رسيد.
 
اين عضو هيات علمي پژوهشکده زبانشناسی، کتیبه‌ها و متون افزود: مطالب اين كتاب به‌گونه‌اي سازمان يافته است كه دانشجويان بتوانند به كمك ابزارهاي نظري معرفي شده، بيش از چهارصد نمونه از زبان فارسي را در حوزه‌هاي مختلف آواشناسي-‌واج‌شناسي‌، صرف و نحو تحليل كنند. 

چاپ دوم كتاب «ساخت زبان فارسي» در شمارگان 2000 نسخه، قطع وزيري، 160 صفحه و بهاي 16500ريال از سوي انشارات سمت روانه بازار كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط