شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
شیخ محمد خیابانی شهید راه مبارزه با استکبار و استبداد بود

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، شیخ محمد خیابانی را به‌عنوان نماینده مردم تبریز در مجلس، نمونه‌ای از یک انسان ایستاده در برابر بیگانه نامید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، همایش گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت «شیخ محمد خیابانی» امروز شنبه ۲۳ اسفندماه در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، شخصیت‌های کشوری و استانی، اساتید و دانشجویان و طلاب برگزار شد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز در همایش گرامیداشت یکصدمین سالروز شهادت شیخ محمد خیابانی، رفع تحریم و خنثی‌سازی‌ تحریم را دو نقطه مهم و مورد توجه برای مجلس یازدهم عنوان کرد و گفت: برای تحقق این دو مهم در مجلس قانون راهبردی رفع تحریم تصویب شد که اثرات و برکات آن جدی خواهد بود و مردم انشاالله به‌عینه آن را لمس خواهند کرد.
 
محمدباقر قالیباف افزود: در بحث خنثی‌سازی تحریم دو موضوع جدی در دستور کار مجلس است که اصلاح ساختار بودجه و نظارت بر آن است که به نظر می‌رسد، مهمترین مشکل ما در بخش اقتصاد عدم توجه به این موضوع است که باید رفع شود.
 
قالیباف با بیان اینکه باید به جامعه اسلامی تکیه کرد نه آنکه به دلیل ضعف به سوی دشمن دست دراز کنیم، گفت: خداوند پیروی از سنت الهی را تضمین کرده و اگر فردی در این مسیر گام بردارد پیروز می‌شود اما اگر فردی از آن خارج شود، دیر یا زود محکوم به شکست است. امیدوارم همه ما تلاش کنیم با تکیه بر مردم باوری و خدامحوری که اساس پیروزی، تداوم، آینده و قدرت جمهوری اسلامی است حرکت کنیم و به پیش برویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی تحلیلی بر روند مبارزات مردم ایران زمین داریم، می‌بینیم که هیچ وقت، هیچ ملتی به کسانی که وطن فروشی کرد و سر تعظیم برای بیگانگان فرود آورد، تعظیم نکرد و پاسخ مثبت نداد و امروز هم مردم ایران اسلامی رو به جلو هستند و وظیفه داریم راه را برای آنها باز کنیم.
 
وی با تاکید بر حضور مردم در تمامی عرصه‌ها برای موفقیت تاکید کرد: وظیفه ما مسئولان این است که به باورهای انقلابی مردم ارج نهاده و ایران اسلامی را پیش ببریم. بدون اغراق باید گفت هر زمان موفقیتی به وجود آمده، با تکیه بر مبانی اعتقادی و آرمانی بوده و هر زمان درجا زدیم یا شکست خوردیم دلیلش روگردانی از آن آرمان‌ها و مردم‌باوری بوده است.

قالیباف گفت: ما وظیفه داریم مبتنی بر سنت‌های الهی و مردم باوری کشور را مدیریت کنیم و در مجلس یازدهم که مجلسی انقلابی است، به امید الهی با زیست مومنانه و روحیه انقلابی و وحدت پیش خواهیم رفت تا بتوانیم برای مردم مشکل‌گشا باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان یک راوی عرض می‌کنم که لشکر عاشورا در دوران دفاع مقدس تبلور غیرت دینی بود. ویژگی شهید شیخ محمد خیابانی، روحیه استقلال طلبی و مردمی بود. با ظلم مبارزه می‌کرد و از حق مظلوم دفاع می‌کرد.
 
وی در ادامه شهید خیابانی را به عنوان نماینده مردم تبریز در مجلس نمونه‌ای از انسان ایستاده در برابر بیگانه نامید که شهید راه مبارزه با استکبار و استبداد بود و افزود: حرکت این شهید بزرگوار مبتنی بر سنت الهی بود که در عین مبارزه با استبداد، در خدمت مردم و یاور مظلومان بود و هر جا که اعتلای ایران مطرح بود بی‌محابا حاضر می‌شد و او به نمونه عالی از خصوصیات مردمان این خطه و مجاهدان راستین آن است.
 
قالیباف با بیان اینکه همه ما ایرانیان به آذربایجان غیور افتخار می‌کنیم، گفت: مبارزه و ایستادگی در تاریخ این سرزمین برجسته است و این سرزمین با مجاهدت شخصیت‌ها گره خورده است. مردم آذربایجان به گونه‌ای تاریخ‌سازی کرده‌اند که مردم ایران همگی به آنها افتخار می‌کنند. در دوران دفاع مقدس خون جوانان آذربایجانی از جنوبی ترین نقطه ایران تا کوه‌های سر به فلک‌کشیده شمال‌غرب به خاک ریخته است.
 
 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در همایش بزرگداشت شیخ محمد خیابانی گفت: قیام شیخ محمد خیابانی بیشتر قیامی ضد استبدادی و ضد ارتجاعی بوده و او به دنبال پیاده کردن قانون اساسی، مشروطیت و آزادی‌خواهی در ایران بوده است.
 
قیام شیخ محمد خیابانی، قیامی ضداستبدادی و ضدارتجاعی بوده است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم اظهار کرد: در تاریخ مبارزه انقلابیون معاصر ایران، هر جا که مبارزه‌ بی امان با طاغوت‌های قرن در جریان بوده و بوی شهادت به مشام می‌رسید، چهره روحانی مجاهدی دیده می‌شود.
 
وی بیان کرد: شیخ محمد خیابانی از جمله روحانیونی بود که به علم فقه، هندسه، اصول، نجوم و... مسلط بود و در هر شرایطی مطابق با نیاز، روش‌هایی را برای تحقق اهداف ملت مسلمان به کار می‌برد.
 
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: شیخ محمد خیابانی مورد تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلفی قرار گرفته است، اما این تحلیل‌ها متمایز بوده و آنچه مسلم است، قیام وی بیشتر قیامی ضد استبدادی و ضدارتجاعی بوده و شیخ محمد به دنبال پیاده کردن قانون اساسی، مشروطیت و آزادی‌خواهی در ایران بوده است.
 
وی با بیان اینکه تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان جایگاهی در اندیشه وی نداشته است، گفت: با استناد به محتوای نطق‌های شیخ محمد و بر خلاف باوری که برخی هم عصران وی و برخی از محققان امروزی دارند، اندیشه تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان هیچگونه جایگاهی در افکار، اندیشه‌ها و انگیزه قیام او ندارد، به طوری که اگر مجموع سخنرانی‌های شیخ را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، می‌بینیم که حتی یکبار از تجزیه یا استقلال آذربایجان سخن به میان نیامده است.
 
وی ادامه داد: از بررسی سخنان رهبر قیام تبریز و موضع‌گیری‌های او چنین برمی‌آید که قیام مجاهدان تبریز به منظور قطع دست اجانب از سلطه پیدا کردن بر کشور و منافع آن، از بین بردن استبداد، احیا و اجرای قانون مشروطیت، سروسامان دادن به اوضاع آشفته کشور، حفظ استقلال همه جانبه کشور، همکاری با نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان در راه اصلاح اوضاع کشور و بیدار کردن مردم بوده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در ادامه به علل شکست قیام شیخ محمد خیابانی نیز اشاره کرد و گفت: خیانت عوامل بیگانه، کم بودن نیروهای مقاومت، اعتماد بیش از حد به افراد به ظاهر خوب و عدم همکاری هم‌پیمانان خیابانی از دلایل این شکست بوده است.

وی در ادامه به بخشی از جملات شهید شیخ محمد خیابانی اشاره کرد و گفت: این شیخ شهید تاکید داشت که «ملتی که از مرگ نمی‌ترسد، هرگز نمی‌میمیرد» و «اولین لازمه شرافت هر ملت، استقلال است».
 
وی در پایان به بهانه‌ی حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش، از قالیباف درخواست کرد که با همکاری دولت و سایر نمایندگان مجلس به فکر محرومین و حل مشکلات معیشتی مردم باشد و گام‌های مثبت‌های برداشته شود.
 
 

استاندار آذربایجان شرقی در همایش بزرگداشت شیخ محمد خیابانی گفت: شیخ محمدخیابانی ضد استبداد بود و برای نجات کشور از نابسامانی قیام کرد.
 
شیخ محمدخیابانی ضد استبداد بود
محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی قیام ۲۹ بهمن تبریز گفتند که «آذربایجان دارای چندین ویژگی بارز از جمله نخبه پروری در علم، سیاست، هنر، جریان سازی در تاریخ و داشتن غیرت شدید نسبت به ایران است».
 
وی با بیان اینکه آذربایجان همچون آذری تابناک در تاریخ ایران می‌درخشد و هر زمان که جان ایران به سردی گراییده، آذربایجان با گرمای خود به این کشور گرمی بخشیده است، افزود: شهید شیخ محمد خیابانی یکی از چهره‌های جریان‌ساز و نقش‌آفرین در کشور است.
 
استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: شیخ محمد خیابانی ضد استبداد بود و به دلیل نگرانی از دستاوردهای نهضت مشروطه ناگزیر بود قیام کند.
 
وی یادآور شد: این شهید بزرگوار همواره دشمن بیگانگان بود و برای مخالفت با قرارداد ۱۹۱۹ و نجات کشور از نابسامانی قیام کرد.

شیخ محمد خیابانی به حق معلم ثانی بود
مسئول ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی گفت: شهید شیخ محمد خیابانی به حق معلم ثانی بود.
 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، در همایش گرامیداشت یکصدمین سالروز شهادت شیخ محمد خیابانی، چهره ضداستکباری و ضد استبدادی را دو ویژگی مهم شهید شیخ محمد خیابانی نامید.


سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به قیام شیخ محمد خیابانی علیه قرارداد ننگین استعماری ۱۹۱۹ موسوم به قرارداد وثوق الدوله گفت:  انگلیسی‌ها با فرستادن نماینده خود در صدد توطئه علیه شیخ بودند؛ این نماینده در ابتدا مخالفان شیخ را بسیج کرد تا علیه او شورش کنند و سپس شخصا به ملاقات شیخ رفت، این ملاقات که در تبریز اتفاق افتاد، بسیار جریان جالبی داشت.
 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این ملاقات وقتی نماینده انگلیس وارد اتاق شیخ‌محمد می‌شود، به او سلام می‌دهد اما شیخ با تردید و اکراه جواب سلام او را می‌دهد، نماینده انگلیس پس از نشستن به شیخ می‌گوید که چرا با اکراه جواب دادید، در حالی که شما مسلمان هستید و معمولا باید به مهمان احترام گذاشت، شیخ پاسخ می‌دهد که اگر سلام، پیام آور سلامتی باشد، قابل استقبال است، نه سلامی که فتنه و شر را به دنبال بیاورد. در این راستا نماینده بار دیگر می‌گوید که به خصوص اگر مهمانی که ارمغان خوبی آورده است! شیخ به او پاسخ می‌دهد: تشکیل پلیس انگلیسی در جنوب کشور، معتاد کردن مردم سیستان و بلوچستان و انعقاد قرارداد ننگین ۱۹۱۹ از ارمغان‌های شما برای ملت ایران است.
 
وی اضافه کرد: در این خصوص، شیخ بار دیگر می‌گوید که به دولت خود بگویید که از این پس، پلیس جنوب را منحل کند، نیروهای خود را از ایران فرا بخواند و ما را به حال خود بگذارد، چرا که دوستی ما و شما مانند دوستی بره و گرگ است و ما آزادی و استقلال خود را با هیچ چیز معامله نمی‌کنیم.

تاج‌الدینی افزود: این قرارداد به قدری ننگین بود که خود نخست وزیر وثوق‌الدوله نیز آن را می‌دانست و به سفیر انگلیس گفت که اگر پس از امضای این قرارداد مردم اعتراض کردند، اجازه پناهندگی او به انگلیس داده شود و حتی زمانی که وثوق‌الدوله، این قرارداد را برای امضا نزد احمد شاه که آن زمان در اروپا بود، می‌آورد، احمدشاه از امضای این قرارداد امتناع کرده و اعلام می‌کند که اگر در اروپا به کلم‌فروشی مشغول شوم، بهتر از آن است که به عنوان شاه ایران، این قرارداد را امضا کنم.

میرتاج‌الدینی افزود: شهید خیابانی اهل بصیرت و مقاومت بود، همان نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب بارها به خصوص در سخنان اخیر خود در خصوص مقاومت و ایستادگی انقلابی دوباره تاکید کردند.

وی گفت: این همایش قصد دارد گوشه‌ای از ویژگی‌های ایستادگی و مقاومت این مبارزه نستوه را بیان کند.
 
میرتاج‌الدینی اضافه کرد: با همه این اوصاف اگر زندگی گسترده شیخ محمد خیابانی، مورد توجه رمان‌نویسان و هنرمندان باشد، می‌تواند به خلق آثاری جذّاب، بسیار مفید و گیرا بیانجامد.
 
میرتاج الدینی افزود: در کتاب «بیدارگران اقالیم قبله»، فصلی با عنوان «عقل بیدار» درخصوص شهید شیخ محمد خیابانی نگارش شده و تاکید بر شخصیت عدالت محور وی دارد، لذا در این همایش نیز تلاش شده به چنین ابعاد شخصیتی توجه ویژه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها