شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷
«جایی آن طرف پرچین» رونمایی شد

کتاب «جایی آن طرف پرچین» نوشته نیلوفر مالک در حاشیه مراسم تولد چهار سالگی کانون بانوی فرهنگ، رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب «جایی آن طرف پرچین»، شنبه 16 اسفندماه با حضور محمدمهدی دادمان؛ رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، احسان عباسلو؛ نویسنده و منتقد ادبی، راضیه تجار؛ نویسنده و منتقد ادبی، سارا عرفانی؛ دبیر کانون بانوی فرهنگ، نیلوفر مالک؛ نویسنده اثر و جمعی از نویسندگان در کانون بانوی فرهنگ برگزار شد.
 
رئیس حوزه هنری در این برنامه ضمن قدردانی از اقدامات کانون بانوی فرهنگ، گفت: جهان فرهنگ عرصه رقابت ایده‌های نظری است. ایده‌هایی که در دنیایی فرهنگ رقابت دارند در صورتی تفوق پیدا می‌کنند که در جامعه تسلط یابند. امروزه در فضای فرهنگ با مسأله تفسیر معنای زندگی روبه‌رو هستیم و رقابت حول این مفهوم شکل گرفته است. 
 
وی ادامه داد: محور بسیاری از گفته‌ها و اندیشه‌های اهل فرهنگ و متفکران در این حوزه بر مدار فهم معنای زندگی شکل گرفته است. اهمیت کارهایی مانند کانون «بانوی فرهنگ» در این است که به ضرورت و اهمیت اجتناب‌ناپذیر تفسیر معنای زندگی پی برده است. آنچه در اینجا اهمیت دارد، تفسیر معنای زندگی توسط یک نگاه زنانه است و ما به این نگاه نیاز داریم؛ نگاهی که برآمده از یک زن ایرانی است و زندگی در نگاه او روایت می‌شود.
 
دادمان در پایان اظهار کرد: امروزه بیش از هر چیز باید این مسأله مهم را درنظر داشت که دیگر نباید از دولت و ساختارهای دولتی انتظار زیادی داشت و باید به حرکت‌های مستقل و مردمی براساس مردم‌سالاری دینی در حوزه فرهنگی توجه کرد.
 
داستان «جایی آن طرف پرچین» مربوط به دهه پنجاه و پیش از انقلاب است. راوی داستان دختری به نام بیتاست که ده سال دارد. او همراه مادر و برادرش بهرام که یکسال از او بزرگتر است با دایی و همسر او در شهرکی که متعلق به ارتش است، زندگی می‌کنند. دایی افسر ارتش است و در پادگان آن منطقه که نامش نفت سفید است، خدمت می‌کند. آن‌ها گماشته‌ای به نام عطا دارند. بچه‌ها با عطا ارتباط خوبی دارند. بهرام و بیتا، همسن و همکلاس ستاره و شهاب بچه‌های سرهنگ گشتاسی هستند.
 
شهاب به پشتوانه پدرش که مافوق بقیه افسران منطقه است، هر کار بخواهد می‌کند و گاهی باعث آزار بهرام و بیتا می‌شود. شهاب با بهرام مدام در حال جنگ است و یکبار هم بهرام را حسابی کتک می‌زند. بهرام از ترس دایی که زیردست سرهنگ است جرأت ندارد جواب کارهای شهاب را بدهد. عطا چند بار به کمک بهرام و بیتا آمده و آن‌ها را از دست شهاب نجات داده و این کار تخم کینه را نسبت به عطا در دل شهاب کاشته است.
 
«جایی آن طرف پرچین» داستان روابط آدم‌ها در منطقه ای دور از مرکز است. یک جامعه کوچک که شبیه جامعه ایران قبل از انقلاب است.
 
این کتاب  در 72 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 250 نسخه از سوی انتشارات سوره مهر برای گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها