شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
«شرح دلبری»؛ نگاهی به وصیت‌نامه شهید قاسم سلیمانی

کتاب «شرح دلبری» با پیام تسلیت مقام معظم رهبری در ۱۳ دی ماه ۹۸ آغاز می‌شود و بخش‌به‌بخش وصیت‌نامه شهید سلیمانی را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهل روز پس از نیمه‌شب جمعه، سیزدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ بود که وصیت‌نامه سپهبد حاج قاسم سلیمانی در مصلای تهران خوانده شد. هنوز بغض فقدان سردار به گلوهایمان ناخن می‌کشید. در باورمان نمی‌گنجید که چند هفته قبل از این، پشت سر ولی امرمان بر پیکر مطهرش نماز خواندیم و گریستیم. حالا همه تن، گوش شده‌ بودیم و خط‌به‌خط عشق‌بازی‌های حاج قاسم با خدا را می‌شنیدیم.

اسم سردار سلیمانی پیش از این هم بر سر زبان‌ها بود؛ اما پس از وصیت‌نامه امام خمینی(ره) به عنوان رهبر یک انقلاب، این دومین وصیت‌نامه عبادی‌سیاسی بود که جهانیان را میخکوب می‌کرد؛ آن‌چنان که تمام رسانه‌های غرب و شرق حرف از آن زدند.

کتاب «شرح دلبری» با پیام تسلیت مقام معظم رهبری در ۱۳ دی ماه ۹۸ آغاز می‌شود و بخش‌به‌بخش وصیت‌نامه سردار را بررسی می‌کند. در اولین بخش، از «اعتقاد صحیح، قدم اول برای حرکت» صحبت می‌کند و این‌طور بیان می‌کند که شروع هر حرکتی مبتنی بر بینش صحیح است و هرکسی با این بینش تربیت شود، شهادت را صحیح‌ترین عقیده خود می‌پندارد و در این راه قدم برمی‌دارد. از آنجایی که نعمت شکر کردن شاخصه‌ای برای انسانیت نیست، در بخش «شکر نعمت، فهم نعمت»، روش‌های مواجهه با نعمات الهی را بیان کرده و جهاد اکبر و اصغر را در سیره زندگی حاج قاسم بیان می‌کند. می‌دانیم که «ولایت بالاترین نعمت» است و خداوند راه رسیدن به خودش را از مسیر میان‌بر ولایت قرار داده است. حاج قاسم در وصیت‌نامه خود، خداوند را به خاطر اینکه در مسیر اهل‌بیت(ع) قرار گرفته و بر مصیبت ایشان گریسته است، شکر می‌کند.

انسان موحد در تمام لحظات خود، خدا را می‌بیند و چیزی غیر از او در نظرش جلوه‌ای ندارد و می‌گوید که در همه لحظات، «امید به عفو تو» دارم و مشتاق به «لقاء دلدار» هستم که شیرین‌ترین لذت عالم و برترین آرزوی نسل آدمیان همین است.

«جمهوری اسلامی قرارگاه حسین بن علی(ع)» است؛ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «اسلام درس مجاهدت خالصانه را به مسلمین تعلیم کرد. اگر این درس هر روز در بین مسلمین باشد، نتیجه‌اش درخشش، تلألو و علو معنوی و مادی است.»

سپهبد سلیمانی در بخش‌های پایانی وصیت‌نامه خود، به ولایت‌مداری و شناخت عمیق و دقیق از ولی زمانه خود این‌طور اقرار کرد که «خامنه‌ای عزیز را عزیز جان خود بدانید» و حرمت او را حرمت مقدسات بدانید.

اینکه «جمهوری اسلامی در سربلندترین دوره» خود قرار دارد، «هنر خمینی عزیز» و جانشین برحق اوست. اما آنچه واضح است، این است که در این مسیر پرمخاطره، «شهدا محور عزت و کرامت» هستند و جایگاهشان رفیع است.

شکی نیست که در بین صاحب‌منصبان این عصر، «سیاست‌مدارتر از حاج قاسم» وجود نداشته است. فردی که این چنین عاشقانه و عارفانه با تمام گروه‌ها صحبت کرده و به نوعی همه را وصی خود دانسته است، در پایان از همه طلب بخشش می‌کند.

«شرح دلبری»، به قلم محمدعلی تولائی شرحی بر منشور انسان‌سازی حاج قاسم است که در چهلمین روز شهادتش، جانشین وی در مصلای امام خمینی(ره) آن را خواند. این کتاب توسط مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی منتشر شده است.

مرکز رسانه‌ای شیرازه با همکاری کتابشهر ایران، به مناسبت اولین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، پویش «کتاب خوب برای حاج قاسم» را راه‌اندازی کرده‌اند و کتاب‌های مفید درباره شهید سلیمانی را معرفی خواهند کرد.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به کتابفروشی‌های معتبر در سراسر کشور مراجعه کنند، یا از طریق سایت کتابیکا به آدرس ketabika.com یا از طریق فروشگاه‌های کتابشهر ایران آنها را خریداری کنند. همچنین می‌توانند برای دریافت کتاب، عدد ۱۹ را به ۵۰۰۰۵۴۶۰ پیامک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها