چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۵
اولین کتابخانه زنده ژاپن راه‌اندازی می‌شود

به فاصله هفت سال از گشایش اولین کتابخانه زنده (Living Library) دنیا در دانمارک ، ژاپن نیز شنبه هفته آینده اولین کتابخانه زنده خود را راه‌اندازی می‌کند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا)، به نقل از سایت اینترنتی تاپیکس، این کتابخانه که شرایط لازم را برای تبادل دیدگاه‌ها بین افراد  پدید می‌آورد،  16 آذر در شهر کیوتوی ژاپن راه‌اندازی خواهد شد.

مراسم افتتاح این کتابخانه در حاشیه کنفرانس موسوم به ارتباطات تکنولوژیک همکارانه و استدلالی که در همان روز(16 آذر) در کیوتو برگزار می‌شود ، انجام خواهد شد و شرکت‌کنندگان این کنفرانس از محل استقرار این کتابخانه مجازی در مرکز کنفرانس های بین المللی کیوتو دیدن خواهند كرد.

انتظار می‌رود عنوان‌های در دسترس علاقه‌مندان در اولین روز راه‌اندازی کتابخانه زنده، عناوینی مانند «بی‌نظمی روان‌پزشکانه»، «ناتوانی توسعه‌ای»، « دانشجوی سابق دانشگاه» و ... باشند.

کتابخانه زنده، کتابخانه‌اي مجازی است که در آن به جای دسترسی به کتاب، افرادی که سوژه‌های خاص اجتماعی اند، در دسترس قرار می‌گیرند و درباره یک موضوع با خوانندگان کتاب تبادل نظر می‌کنند.

کتاب در کتابخانه زنده، یک شخص واقعی و  زنده است که به خاطر ویژگی‌های فردی، حرفه‌ای، نژادی، اجتماعی، وضعیت سلامت یا حتی وضعیت مذهبی خاص خود، به حاشیه رانده شده و از طریق بحث کردن و گفت‌وگو، خود را به خوانندگان عرضه می‌کند. 

موضوعاتی مانند «به دنبال سرپناه» ، «کسی که قبلا معتاد بوده» ، «زندانی سابق» و «یک کشیش» می‌توانند عنوان یک کتاب در کتابخانه زنده باشد.

خواننده کتابخانه زنده، کسی است که می‌خواهد درباره یک موضوع خاص اطلاعات بیشتری به دست آورد و کتابدار نیز فردي است که بین یک کتاب (فرد واقعی ) و یک کتابخوان ارتباط بر قرار می‌کند.

نخستین کتابخانه زنده دنیا سال 2001 در دانمارک ایجاد شد و بعد، استرالیا هم دست به کار مشابهی زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها