دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
«راستی چرا؟» منتشر شد

کتاب «راستی چرا؟» نوشته جِی اينگرام با ترجمه رضا اسكندری آذر از سوی نشر خزه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب با عنوان فرعی «پاسخ به سؤالاتی درباره جهان پيرامون ما» در چهار بخش شكل گرفته است: «بدن»، «قلمرو حيوانات»، «ماوراءالطبيعه» و «عالم طبيعت». جی اينگرام؛ نويسنده و پژوهشگر سرشناس كانادايی در هريک از بخش‌ها، سؤالاتی را طرح می‌كند و بعد با زبانی ساده و طنازانه و البته علمی به آن‌ها پاسخ می‌دهد.
 
چرا پیاز اشک آدم را درمی‌آورد؟، آیا ما همه ژن نئاندرتال‌ها را در وجود خود داریم؟، چرا گاهی کلمه‌ای سر زبانم است، اما به یادش نمی‌آورم؟، چرا خمیازه مسری است؟، آیا نیوتون واقعا به واسطه‌ افتادن سیب روی سرش قانون جاذبه را کشف کرد؟ و... ، سوالاتی است که در نخستین بخش کتاب مطرح شده است.
 
در بخش «قلمرو حيوانات» نیز نویسنده به سوالاتی همچون آیا گربه‌ها ما را دوست دارند یا فقط تحمل‌مان می‌کنند؟، آیا سگ‌ها واقعا بهترین دوست انسان هستند؟، چه چیزی پشه‌ها را به من جذب می‌کند؟، چرا مارمولک‌ها دمشان را از دست می‌دهند؟ چرا دست‌های تیرانوزوروس رکس اینقدر کوتاه بودند؟ و ...، پاسخ می‌دهد.
 
آیا ما خواب را رنگی می‌بینیم؟، آیا واقعا می‌توانیم تشخیص دهیم چه وقت کسی به ما خیره شده؟، آيا پاگُنده وجود دارد؟، آیا ارشمیدس واقعا کشتی‌های رومیان را با استفاده از نور خورشید به آتش کشید؟ و...، پرسش‌هایی هستند که در سومین فصل کتاب پاسخ داده شده‌اند.
 
جی اینگرام در بخش پايانی كتاب «راستی چرا؟»، به طرح اين سؤالات و پاسخ به آن‌ها پرداخته است: چرا با بالا رفتن سن، زمان سریع‌تر می‌گذرد؟، آیا دنیای ما واقعا دنیای کوچکی است؟، چرا برگ‌ها در پاییز تغییر رنگ می‌دهند؟، دیوار صوتی چیست و چه‌چیز می‌تواند آن را بشکند؟، یک برگه کاغذ را چند مرتبه می‌توان تا زد؟، آیا گالیله واقعا گلوله‌ها را از بالای برج پیزا انداخت؟ و...


اين كتاب، سومين همكاری مشترک رضا اسكندری آذر و نشر خزه است. اين مترجم و ناشر، پيش از اين كتاب‌های «تاريخچه‌ همه چيز» (اميلی پروكوپ) و «هنر آرامش» (پيكو آير) را منتشر كرده‌اند.
 
نخستین چاپ کتاب «راستی چرا؟» در 240 صفحه به بهای 45 هزار تومان به چاپ رسيده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها