دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷

کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت نوشته حجت‌الاسلام علی مهدیان با حضور وحید جلیلی، وحید یامین پور و محمدحسین ساعی در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین رونمایی از کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت نوشته حجت‌الاسلام علی مهدیان با حضور وحید جلیلی، وحید یامین پور و محمدحسین ساعی در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت محصول تلاش اعضای خانه طلاب جوان قم است
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام مهدیان، کتاب را محصول گفت‌وگوهای اعضای خانه طلاب جوان قم معرفی کرد و گفت: این کتاب محصول یک گروه و حرکت جمعی است و من آن را فقط نوشته‌ام. ما احساس کردیم اندیشه مقاومت جایش در کشور خالی است و در این راستا ورود کردیم.

سه ادعای نویسنده در کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت
وی با بیان اینکه من در این کتاب به طرح چند ادعا پرداختم گفت: ایران قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست زیرا ایران بعد از انقلاب در یک رتبه برتر قرار گرفته است. همچنین دیگر ادعای من در این کتاب این است که ایران دهه ۹۰ با ایران دهه ۶۰ هم قابل مقایسه نیست و ما یک جهش بزرگ نسبت به آن زمان داریم. دیگر نکته‌ای که در این کتاب درباره‌اش ادعا کرده‌ام این است که آنچه امروز به دست آورده‌ایم خودش امیدبخش است و چیزی نیست که بگوییم: تا اینجا آمده‌ایم حال باید برای رسیدن به مطلوب ادامه بدهیم.

مهدیان ادامه داد: نگاه من به انقلاب این‌گونه نیست که مثلاً مشکلات حل می‌شود و یا اگر این منفی‌ها را داریم مثبت‌ها را هم داریم. انقلاب فراتر از این حرف‌ها است اما تحریف و تخریب زیاد انجام شده است.

جلیلی: کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت به دنبال ادبیاتی مستقل است
در ادامه وحید جلیلی در خصوص کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت گفت: برای کسانی که این کتاب را خوانده‌اند این بشارت به وجود می‌آید که جماعتی هستند و تلاش می‌کنند از برخی فضاهای موجود در حوزه اندیشه فاصله بگیرند تا به یک ادبیات مستقل، رو به جلو و متعالی برسند.

وی با بیان چند نکته درباره کتاب گفت: در فضای مضطرب و بی‌ریشه توییتی و تلگرامی رفتن به سمت کتاب‌گری یک ضرورت است جدا از موضوع و محتوا، همچنین استقبال از کتاب‌هایی از این دست هم مبارک و شوق‌انگیز است.
وی ادامه داد: یک مازوخیسم عجیبی در حال رواج است که افراد را نیازمند روانشناختی کرده است. آن هم این است که پر انرژی‌ترین نیروها را به سمت یک جریان محافظه‌کار بلکه ارتجاعی اما با ظواهر انقلابی می‌برد.
مقایسه کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت با کتابی مشابه
این چهره فرهنگی افزود: من این کتاب را با کتاب دیگری که در همین ایام منتشر شده مقایسه کردم که در آن تفاوت نگاه آرمان‌خواه با محافظه‌کار و تفاوت نگاه ترسو با نگاه شجاع بسیار مشهود است. همچنین هر دو رویکرد تلاش می‌کند از تراث شیعی استفاده کند و تفاوت نگاه اصولی کتاب با نگاه ژورنالیستی و اخباری اثر مشابه را می‌توان احساس کرد.

جلیلی ادبیات مستقل در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی را سبب شوق آمدن مخاطب دانست و گفت: در این کتاب احساس می‌کنیم ادبیات با شعار‌های معرفتی اول انقلاب نوشته شده و از برخی کلید واژه‌ها در آن استفاده شده که مفاهیم زیادی می‌توان از آن استخراج کرد، همچنین در این کتاب به خوبی از ادبیات اسلامی و قرآن استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در در دهه‌های اخیر در حوزه فعالیت‌های اندیشه‌ای و نظری اتفاقات زیادی رخ نداده است گفت: در این زمینه نگارش این کتاب نقطه عطف و امیدوار‌کننده است، البته افرادی هستند که در حوزه اندیشه‌ورزی کار می‌کنند، پژوهشکده و اندیشکده‌هایی هم در این زمینه فعال هستند.

آقای مهدیان بیش از نویسنده بودن به جهاد‌‌گری معروف است
وی با بیان اینکه آقای مهدیان را بیش از نویسنده بودن در عرصه جهاد اسلامی می‌شناسند، گفت: بسیاری از افراد آقای مهدیان را با فرغون می‌شناسند، زیرا ایشان در عرصه جهاد اسلامی بسیار فعال است.
این فعال فرهنگی با اشاره به ضرورت تغییر برخی پارادایم‌ها گفت: اگر می‌شود با تبلیغات و آموزش، پارادایم تازه‌ای ایجاد کرد حتماً می توان جلوی پارادایم‌های در حال شکل‌گیری را هم گرفت. جامعه ما به یقینی رسیده بود که صدها هزار نفر به خاطر این یقین به شهادت رسیدند و این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از این افراد انسان‌های اهل اندیشه و علم بودند، اما در عین حال مقاومت جانانه‌ای هم برای جلوگیری از این پارادایم در دانشگاه‌ها و برخی مراکز وجود داشت و دارد که می‌توان جلوی آن را گرفت.

جریان فکری انقلاب در حال ظهور است
جلیلی با بیان این که امروز جریان فکری انقلاب در حال ظهور است گفت: اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و از تک جرقه‌ها درحال خارج شدن هستیم و در حوزه بازآفرینی ادبیات مقاومت و جریان فکری انقلاب اتفاقات خوبی را مشاهده می‌کنیم. در واقع جبهه فکری انقلاب در حال ورود به آفند است و حالت تهاجمی به خود گرفته است.

کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت دارای روح قیام و در وسط میدان است
وی کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت را دارای روح قیام برشمرد و گفت: ادبیات این کتاب، یک ادبیات فعلیه است احساس می‌کنی یک نفر وسط میدان ایستاده و دارد سخن می‌گوید، این احساس را کتاب‌های آل احمد هم دارد. در واقع این کتاب نه افسردگی است و نه ترس و امیدوارم این فضا در اندیشه‌ها فعال‌تر شود و حاصل این حرف‌ها را در حوزه‌های مختلف هنر و رسانه ببینیم.

ادبیات کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت برای پرداختن به شخصیتی چون امام خمینی (ره) بسیار ظرفیت دارد
در ادامه وحید یامین‌پور از چهره‌های فعال فرهنگی درخصوص کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت گفت: ادبیاتی که در این کتاب استفاده شده، ادبیاتی است که برای پرداختن به شخصیتی چون امام خمینی (ره) بسیار ظرفیت دارد. شاید یکی از وجوهی که در این زمینه به آن بسیار اجحاف شده است وجهه عرفانی امام بود که انقلاب را به راحتی و روشنی توضیح داد و آن را تبیین کرد.
وی ادامه داد: البته شما آغازگر این ادبیات نبودید، بلکه شهید آوینی هم در کتاب «آغازی بر یک پایان» که تمام عرفان اسلامی و نظریه اسلامی است این ادبیات را شرح داد و همچنین در این زمینه کارهای دیگری هم شده است، اما در کل اگر بخواهیم در مقایسه با ظرفیتی که این ادبیات دارد آثار را با هم مقایسه کنیم، آثار بسیار کم است.

یامین‌پور: جاهایی به نظر می‌رسد مفاهیم مرسوم در ادبیات نظری را به خوبی تبیین نمی‌کنید
یامین‌پور با بیان اینکه برخی مفاهیم مرسوم در ادبیات نظری در این کتاب به صورت ذوقی استفاده شده است گفت: شما به درستی به سراغ این ادبیات می‌روید و توضیح می‌دهید، اما جاهایی به نظر می‌رسد مفاهیم مرسوم در ادبیات نظری را به خوبی تبیین و تشریح نمی‌کنید و به صورت ذوقی از آنها استفاده می‌کنید، در حالی که در کتاب برای شرح دادن این مفاهیم فرصت داشتید و می‌توانستید آنها را به خوبی تبیین کنید.

این فعال فرهنگی با انتقاد از اینکه افرادی که خود را سرباز جنگ نرم می‌دانند در زمینه مطالعه احساس غنا دارند گفت: عجیب است هنگامیکه با افرادی که خود را سرباز جنگ نرم می‌دانند و به انقلاب ارادت دارند مواجه می‌شویم، هیچکدام آثاری چون چهل حدیث، شرح اسم رهبر انقلاب و یا حتی خاطرات را هم نخوانده‌اند.

در ویرایش جدید می‌توانید با برخی اصلاحات، این کتاب را برای دانشگاهیان هم قابل استفاده کنید
وی ادامه داد: شما در این کتاب تأکید داشتید از برخی واژه‌ها استفاده نکنید مثل مشروعیت، در حالی که سه فصل از کتاب درباره مشروعیت است به نظرم در ویرایش جدید می‌توانید با برخی اصلاحات این کتاب را برای دانشگاهیان هم قابل استفاده کنید، همچنین این کتاب آمده سنجه‌های مشروعیت نظام را دست‌کاری کند و این بخش برای من قله کتاب بود.

خواندن کتاب به انسان حس افتخار می‌دهد/ می‌توانستید شکست‌ها را هم برای تجربه مطرح کنید
یامین‌پور با بیان اینکه کتاب در وسط میدان ایستاده است، گفت: خواندن کتاب به انسان حس افتخار می‌دهد زیرا کتاب در وسط میدان ایستاده است، اما شما وقتی همه تحولات را مصادره به مطلوب می‌کنید زیاد زیبا به نظر نمی‌رسد به نظرم اشکالی ندارد گاهی اشتباهات و شکست‌ها را هم به معنی تجربه و رشد مطرح کنید.

ساعی: از قلم آقای مهدیان لذت بردم
در ادامه محمدحسین ساعی از فعالان فرهنگی درخصوص کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت گفت: با خواندن این کتاب از قلم آقای مهدیان لذت بردم و به نظرم حتی یک دانش‌آموز هم می تواند از آن استفاده کند، البته قبلاً هم تلاش شده ادبیاتی شبیه این تولید شود با این تفاوت که اینجا بحث‌های فکری و اندیشه‌ای مطرح شده و این بحث‌ها اصل است.

بهتر بود اتصال جریان مقاومت به امام عصر را پررنگ‌تر مطرح می‌کردید
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما ناشی از عدم فهم انقلاب است گفت: من دوست داشتم اتصال جریان مقاومت به امام عصر را در این کتاب پررنگ‌تر احساس می‌کردم، ای کاش در ویرایش‌های بعدی این موضوع را در نظر بگیرید، همچنین یکی از موضوعاتی که در این کتاب برای من جذاب بود موضوع مردم‌سالاری دینی است. در زمان‌های اوج بیداری اسلامی در لبنان بودم و با برخی اندیشمندان آنجا گفت‌وگو می‌کردم، شخصی در حال صحبت به زبان عربی بود اما در خلال صحبتش از واژه «مردم سالاری دینی» به فارسی استفاده کرد و گفت: اگر این واژه را به خوبی بتوانید تبیین کنید کل جریان ادبیات مقاومت را تبیین کرده‌اید.

ساعی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک پدیده منحصر به فرد است، گفت: انقلاب ما مشابه نداشت و برخی از مشکلات هم برای همین است که ادبیات نظری از پیش نداشتیم تا بتوانیم انقلاب را به خوبی بشناسانیم، در واقع این انقلاب یک ری‌اکتور و توان عجیبی بود که در تاریخ جمع شده بود و با این انقلاب به یک انرژی عظیم تبدیل شد از این رو با دیگر انقلاب‌ها تفاوت‌های اساسی دارد و هر کس که به انقلاب ما نزدیک شده این را به خوبی فهمیده است اما کمتر توانستیم این مهم را نهادینه کنیم.

اتفاقات ۴۰ سال اخیر در کتاب به خوبی دیده نشده است
وی کمرنگ بودن اتفاقات ۴۰ سال گذشته در کتاب را از نکات ضروری دانست که باید نویسنده به آن توجه کند و گفت: بهتر بود در این کتاب اتفاقات ۴۰ سال گذشته بیشتر دیده می‌شد، انقلاب اسلامی پدیده‌ای خاص است و عصر حاضر هم دورانی عجیب است که در آن مؤلفه‌هایی مثل رسانه و اطلاعات وجود دارد و همین عوامل، جوامع جدیدی ایجاد کرده است و می‌شد این موضوعات را در این کتاب بیشتر نمایان کرد، همچنین به نظر من حق مفهوم عدالت در این کتاب ادا نشده بهتر بود وقتی صحبت از مردم سالاری شده است درباره عدالت هم بحث شود.

به گزارش فارس در پایان مراسم با حضور پدر شهید مسعود عسکری از کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها