سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
رونق بازار پساکرونایی کتاب در انگلیس رکورد زد

از زمان بازگشایی کتابفروشی‌ها در انگلیس، بازار کتاب این کشور چنان رونقی گرفته که به گفته متولیان کتابفروشی‌ها از دوره تب مجموعه کتابهای «هری‌پاتر» بی‌سابقه بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه گاردین نوشت: کتابفروشی‌ها در اقصی نقاط انگلیس همزمان با بازگشایی‌های پساکرونایی از رونق در بازار فروش کتاب خبر دادند. حالا با از راه رسیدن اولین سیل کتابهای جدید برای کریسمس، رکورد بهترین فروش در اولین هفته ماه سپتامبر برای این بازار رقم خورده است. 

کتابفروشی‌های انگلیس از اولین روز هفته اول سپتامبر (سه‌شنبه ۱۱ شهریور) تا پنجمین روز از این ماه (شنبه ۱۵ شهریور) ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پوند فروش کردند و مجله بوک‌سلر از این دوره به عنوان بهترین هفته اول سپتامبر در تاریخ کتابفروشی انگلیس نام برد.
کتابهای جدید از نویسندگانی چون ریچارد آزمن (Richard Osman)، النا فرانت (Elena Ferrante) و رینور وین (Raynor Winn) به این رکوردشکنی کمک کردند. با انتشار ۵۹۰ نسخه کاغذی از این کتابها در تاریخ ۳ سپتامبر (پنجشنبه ۱۳ شهریور)، این روز پنجشنبه بزرگ (Super Thursday) نام گرفت. چاپ بسیاری از این کتابهای پرفروش به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده بود.

اولین رمان آزمن با عنوان باشگاه قتل پنجشنبه (The Thursday Murder Club) که روایتگر داستان چهار دوست است که بالای هفتادسال سن دارند و یکبار در هفته برای تحقیق درباره پرونده‌های حل نشده جنایی با هم جلسه برگزار می‌کنند، در صدر فهرست فروش این هفته قرار گرفت.

رمان این نویسنده و مجری انگلیسی ظرف تنها سه روز ۴۵ هزار نسخه فروش کرد و از لحاظ سرعت به فروش رفتن، جایگاه اول در بخش آثار جنایی رمان‌اولی‌ها و جایگاه دوم در حوزه کتاب بزرگسال این دست از نویسندگان را در تاریخ فعالیت موسسه نیلسن بوک‌اسکن به دست آورد.  

پت بوث (Pat Booth) از کتابفروشی Plackitt & Booth واقع در لنکشایر انگلیس در این باره می‌گوید: از زمان مجموعه کتابهای هری‌پاتر چنین چیزی ندیده بودیم.
مت تیلور صاحب کتابفروشی Chepstow Books نیز می‌گوید هفته اول سپتامبر از کریسمس سال گذشته میلادی شلوغ‌ترین هفته فروشگاهش بود و مشتریان به رمان آزمن، خاطرات وین و کتاب زندگی چیست (What Is Life) اثر پُل نرس برنده جایزه نوبل علاقه ویژه نشان دادند.

کیت مک‌هیل از کتابفروشی Waterstones می‌گوید با وجود کتابهای جدیدی چون افعی اثر فیلیپ پُلمن و ایکاباگ نوشته جی‌.کی.رولینگ که در فهرست چاپ امسال قرار دارند، پنجشنبه بزرگ انگلیس تنها سرآغازی بود بر بازار کتابفروشی در فصل پاییز.

کتابفروشی‌های انگلیس پس از حدود سه ماه تعطیلی، در ماه ژوئن (خرداد-تیر ۹۹) بازگشایی شدند. اما با وجود مقررات سختگیرانه فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه کتابهایی که توسط مشتریان لمس می‌شدند و وجود گالن به گالن محلول ضدعفونی کننده دست، کتاب‌دوستان در بازگشت به کتابفروشی‌ها ذره‌ای تعلل نکردند. در اولین هفته بازگشایی‌ها، ۳ میلیون و ۸۰۰ جلد کتاب به ارزش ۳۳ میلیون پوند فروخته شد که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۳۱ درصد بیشتر بود. با گذشت هشت هفته از بازگشایی‌ها، فروش کتابهای چاپی ۹ درصد و درآمد حاصل از آن ۱۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ بیشتر بود.

ویروس کرونا موسوم به کووید-۱۹ اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر  ۲۹ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از ۹۲۵ هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها