چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
حذف یارانه دولت به تعطیلی کار کتاب و چاپخانه منجر می‌شود

مدیر نشر نگاه معتقد است در صورت حذف کاغذ دولتی و یارانه‌های دولت در زمینه کتاب و نشر، صنعت کتاب و مشاغل مرتبط با آن تعطیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مهر نوشت: حال بازار نشر تا پیش از شیوع ویروس کرونا خوب نبود و حالا با گذشت چندماه از آمدن این‌ویروس و تاثیرگذاری‌اش در مناسبات اجتماعی و اقتصادی، صنعت نشر کشور در حال فرو رفتن به یک اغمای عمیق است. در این‌زمینه یکی از عناصری که باعث سرپا ماندن این‌صنعت می‌شود، به زعم بسیاری از ناشران، یارانه‌ها و حمایت‌های دولت است.
یکی از موارد حمایت دولتی از صنعت نشر کشور هم، کاغذ یارانه‌ای است. در پرونده‌ای که قصد داریم برای بررسی فعلی وضعیت ناشران خصوصی و فعال بازار نشر کشور باز کنیم، مساله کاغذ یارانه‌ای و لزوم بود یا نبودش را در این‌شرایط بررسی می‌کنیم.

اولین گفتگوی پرونده مذکور با علیرضا رئیس‌دانا مدیر موسسه انتشاراتی نگاه است که وضعیت فعلی بازار نشر را خطرناک می‌داند.

رئیس‌دانا در گفتگویی که با او داشتیم، گفت: بازار نشر اصلا حال خوبی ندارد و طبیعی است که اگر وضعیت به‌همین‌منوال پیش برود، مردم به سمت خرید کتاب نیایند. فکر کنید قیمت کتابی، در حال حاضر ۱۰۰ هزار تومان است. اگر قیمت کاغذ، آزاد و بدون یارانه دولتی حساب شود، همین‌کتاب را باید با قیمت ۷۰۰ هزار تومان خرید. یا مثلا کتاب ۴ جلدی‌ که الان ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد، ۲ میلیون تومان قیمت خواهد خورد.

وی افزود: در حال حاضر، هر بند کاغذ ۳۰۰ هزار تومان است. اگر این‌بها به یک‌میلیون‌تومان برسد، ناشران باید چه کنند؟ مشخص است که باید کار را تعطیل کنند. در نتیجه هم کار کتاب می‌خوابد هم کار چاپخانه. وقتی هم این‌کارها بخوابد، یعنی کار نویسنده، مترجم، ویراستار، کارگر چاپخانه، صحافی، لیتوگرافی، توزیع‌کننده و همه مشاغل دیگری که مرتبط با کتاب هستند، می‌خوابد.

این‌ناشر در ادامه گفت: لیتوگرافی‌ها که همین‌الان هم تعطیل محسوب می‌شوند اما با از بین رفتن یارانه‌ها، مطمئنا میخ آخر به تابوت‌شان کوبیده خواهد شد. گرافیست‌ها در حال حاضر تقریبا بی‌کار هستند و مشخص است که با این‌رویه نویسنده‌ها و مترجمان هم بی‌کار می‌شوند. در کنار این‌مشاغل، ما کتابفروشان زیادی در کشور داریم که حتما صدمه خواهند خورد. به بیان ساده، در صورتی که یارانه‌ها حذف شوند، همه به مشکل برمی‌خورند. بنابراین به‌نظرم واجب است که دولت از این‌مساله حمایت کند و مقوله حساسی است که احیا و نجاتش از خیلی‌مسائل دیگر واجب‌تر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها