شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
کتابخانه ابوذر در قروه 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان گفت: در حال حاضر 7 کتابخانه در استان کردستان در حال ساخت است که کتابخانه ابوذر قروه با 70 درصد پیشرفت فیزیکی، در اولویت افتتاح قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، حسین الماسی در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان قروه که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، بخشداران و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، گفت: زیربنای پروزه مذکور بالغ بر 1200 مترمربع است که در صورت راه‌اندازی و فعالیت می‌تواند بخشی از نیازهای جامعه کتابخوان شهرستان قروه را رفع کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پروژه ساخت کتابخانه عمومی ابوذر نزدیک به 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: با جذب اعتبارات لازم و حمایت خیرین تلاش می‌کنیم پروژه ساخت این کتابخانه به اتمام برسد و شاهد حضور علاقمندان در این مکان فرهنگی باشیم.

الماسی همچنین بر لزوم تشکل انجمن کتابخانه‌های عمومی در شهرک منفصل شهری قلعه در شهرستان قروه تاکید کرد و گفت: زمین مورد نیاز برای ساخت کتابخانه به متراژ 300 مترمربع در سال گذشته توسط شهرداری و شورا تامین شده است.

فرماندار قروه گفت: راه‌اندازی انجمن کتابخانه‌های عمومی با حضور مسئولان و همچنین خیرین، فعالان و دلسوزان فرهنگی این منطقه ضروری است تا فرایند ساخت کتابخانه در قلعه نیز آغاز شود و در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام برسد.

وی به نقش مهم شهرداری‌ها در توسعه فرهنگی اشاره کرد و افزود: شهرداری‌ها باید نسبت به پرداخت نیم درصد به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی اهتمام جدی داشته باشند و هر گونه قصور و کم‌کاری در این زمینه پذیرفتنی نیست.

الماسی با تاکید بر جایگاه کتابخانه ارزشمند کتابخانه در جامعه، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل در توسعه جوامع، فرهنگ فردی است و کتابخانه‌های عمومی در شکل گیری این فرهنگ نقش اساسی ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش فرهنگ دارای حساسیت ویژه‌ای است، افزود: جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی باید به صورت مداوم و با حضور تمام اعضا تشکیل شود تا بتوان موانع و مشکلات در حوزه کتابخوانی را رفع و رجوع کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه، توجه به فرهنگ را از عوامل مهم در نیل به توسعه بیان کرد و افزود: سرانه مطالعه در کشورهای توسعه یافته بالاست و این امر نشان دهنده توجه ویژه به این بخش است.

محمد مخدومی گفت: وجود مسئولان دلسوز و علاقمند به حوزه کتاب نقش بسیار مهمی در ارتقای سرانه مطالعه دارد و خوشبختانه این رویکرد در حال حاضر در استان کردستان بسیار مثبت و امیدوار کننده است.

وی راه اندازی نخستین کتابخانه عمومی سیار استان کردستان در شهرستان قروه را از اقدامات ارزنده در سال گذشته عنوان کرد و بیان کرد: این کتابخانه با همکاری و مشارکت انجمن باران ایجاد شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان از مشارکت مردم شهرستان قروه در جشنواره کتابخوانی رضوی تقدیر کرد و افزود: نزدیک به یک سوم از شرکت کنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی از علاقمندان در این شهرستان هستند و این قابل توجه است.

مخدومی با اشاره به اینکه اتمام پروژه ساخت کتابخانه عمومی ابوذر قروه ضروری است افزود: در حال حاضر 7 پروژه ساخت کتابخانه در استان کردستان وجود دارد که کتابخانه ابوذر قروه با 70 درصد بیشترین پیشرفت را داراست و در اولویت افتتاح است.

وی از کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی نام برد و گفت: توسعه فرهنگی کشور با ارتقای شاخص سرانه مطالعه از مهمترین اهداف این نهاد فرهنگی است بنابراین باید بیش از پیش از سوی مسئولان و خیرین حمایت شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قروه نیز در این جلسه با اشاره به عضویت 7560 نفر در کتابخانه‌های عمومی قروه، بیان کرد: از این تعداد 4368 را بانوان و 3192 نفر بقیه را آقایان تشکیل می‌دهند.

جواد عباسی با بیان اینکه نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در میان کودکان امری ضروری است، گفت: در حال حاضر بالغ بر 3533 کودک در کتابخانه‌های عمومی شهرستان قروه عضویت دارند.

وی تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی قروه را 55 هزار نسخه برشمرد و گفت: در سال گذشته 89 هزار نفر به منظور استفاده از خدمات کتابخانه به این نهاد فرهنگی مراجعه کرده‌اند که بخش زیادی از آن‌ها بانوان بوده‌اند.

عباسی با اشاره به اجرای 1264 برنامه فرهنگی توسط کتابداران کتابخانه‌های عمومی در سال گذشته، عنوان کرد: نشست‌های کتابخوان، قصه‌گویی، مسابقات کتابخوانی، نقاشی، کارگاه‌های آموزشی، بازدید مدارس از کتابخانه‌ها، حضور کتابداران در مدارس برخی از این برنامه‌ها بوده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: در سال 98 در مجموع 13 جلسه انجمن در شهر قروه و بخش‌های تابعه برگزار شده و بیشترین تعداد جلسات مربوط به شهر قروه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها