پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
حذف از فهرست پرفروش‌ها؛ مجازات نویسنده متقلب انگلیسی

کتاب نویسنده انگلیسی که به خرید ۴۰۰ جلد از اثر خود اعتراف کرده بود، جایگاه خود را در فهرست ده کتاب برتر «ساندی تایمز» از دست داد.

به گزارش تارنمای روزنامه گاردین، مارک داوسن (Mark Dawson) نویسنده انگلیسی که با مجموعه رمان‌های هیجانی جان میلتون شناخته می‌شود، چندی پیش در یک پادکست اعتراف کرد ۴۰۰ نسخه چاپی از کتاب مامور حذف (The Cleaner) این مجموعه را در مجموع به قیمت ۳ هزار و ۶۰۰ پوند از یک کتابفروشی واقع در شهر سالزبری سفارش داده تا در فهرست نیلسن بوک اسکن از پرفروش‌ترین‌های هفته به رتبه بالاتر صعود کند.
این نویسنده مستقل پس از آن که از جایگاه سیزدهم کتاب خود در فهرست کتابهای پرفروش آگاه شد، با خوانندگان در خارج از انگلیس تماس گرفت تا ببیند اگر شخصا این کتابها را تهیه کند تمایلی به خرید آنها دارند یا نه. خرید این ۴۰۰ نسخه باعث شد کتاب داوسن از جایگاه سیزدهم فهرست پرفروش‌ترین کتابهای داستانی ساندی‌تایمز به جایگاه هشتم صعود کند.

فهرست ساندی‌تایمز یکی از قدیمی‌ترین و اثرگذارترین فهرست‌های فروش کتاب در انگلستان است که براساس آماری که موسسه نیلسن بوک اسکن از یک شنبه تا شنبه بعد جمع‌آوری می‌کند، تهیه می‌شود. ‌
در پی اعتراف داوسن به این تقلب، دیگر نویسندگان به دلیل آنچه بازی دادن سیستم نامیدند از وی انتقاد کردند؛ موسسه نیلسن بوک اسکن که وظیفه بررسی آمار فروش کتاب در انگلیس را برعهده دارد، کار محاسبه مجدد میزان فروش کتابها در هفته منتهی به چهار ژوئیه (۱۴ تیر ۹۹) را آغاز کرده و ساندی‌تایمز نیز قرار است یک اصلاحیه منتشر کند.
موسسه نیلسن اذعان کرد: تحت شرایط کنونی که توسل به روش‌های جایگزین برای فروش را می‌طلبد تیم ما باید موارد زیادی را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده و قضاوت می کند. بابت این که در چنین شرایطی درباره نیت این سفارش دچار سوءتفاهم شدیم، عذرخواهی می‌کنیم.     
ناشر کتاب مامور حذف اما از کار داوسن دفاع و عنوان کرد: ضمن احترام به تصمیم موسسه نیلسن، داوسن این کار را صرفا به خاطر درخواست طرفدارانش در دیگر نقاط جهان انجام داد اما از این کارش سوءتعبیر شده و نیت اخلاقی وی زیرسوال رفته است. ۴۰۰ نسخه‌ای که داوسن سفارش داده بود همین حالا در حال آماده سازی برای ارسال و تحویل به خوانندگان ساکن آمریکا، استرالیا و کشورهای اروپایی هستند.
داوسن نیز در واکنش به این خبر در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اگر قصد من بازی دادن سیستم بود بی سرو صدا ۱۰ هزار نسخه از کتابم را می‌خریدم و به صدر فهرست می‌رسیدم. به علاوه در یک پادکست محبوب نیز به این کار اشاره‌ای نمی‌کردم.  

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکتر دیبا ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    با احترام به سایت محبوبم ازتون خواهش میکنم با توجه به محتوی درج شده عنوان این مقاله رو اصلاح بفرمایین.دادن عنوان متقلب به یک فرهیخته شایسته سایت شما نیست.با تشکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها