سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
شرایط ارسال آثار به مسابقه آموزشی و جشنواره مرور نویسی اعلام شد

سومین اطلاعیه دبیرخانه «مسابقه آموزشی و جشنواره مرور نویسی» شامل اطلاعات مرتبط با مهلت و نحوه ارسال فایل‌های گزارمان‌نوشت و مرورنویسی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دبیرخانه «مسابقه آموزشی و جشنواره مرورنویسی» با صدور سومین اطلاعیه، ضمن یادآوری مختصر بخش‌های مختلف جشنواره و معرفی اجمالی کتاب‌های پیشنهادی برای مرورنویسی، قالب نگارش گزارمان‌ها و مرورها، نحوه و مهلت ارسال آن را اعلام کرد.
 
اطلاعیه شماره سه «مسابقه آموزشی و جشنواره مرور نویسی» با ۳ یادآوری، ضمن مرور بخش‌های مختلف جشنواره و شیوه انتخاب کتاب و نوشتن مرور آن، مختصری از منابع پیشنهادی را نیز برای علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره به صورت اجمالی معرفی کرده است.
 
یادآوری (۱): بخش‌های مختلف جشنواره مرورنویسی
همانطور که در اطلاعیه‌های پیشین اعلام شده بود؛ نخستین مرحله این جشنواره (فصل بهارانه جشنواره) ویژه آثار داستانی فارسی، شامل چهار بخش است که عبارتند از: کسب آمادگی و بازخوانی آموزه‌ها؛ انتخاب کتاب‌های مورد علاقه از فهرست پیشنهادی، مطالعه کتاب و نگارش و ارسال مرورها؛ داوری و گزینش و معرفی مرورهای برتر، با اهدای جایزه و در نهایت درج مرورها به‌ شیوه مناسب در اطلاعات منبع‌ شناختی «سامان» و شبکه «مشاوره خوانندگان» در کتابخانه‌های عمومی ایران.
 
در بخش نخست، برای کسب آمادگی و بازخوانی آموزه‌ها: مبنای نظری، راهنمای عملی و معیار داوری این مرحله، در منابع آموزشی «خدمات مشاوره خوانندگان در کتابخانه عمومی» و کتاب «چگونه مرور کتاب بنویسیم؟ : مرورنویسی برای مشاوره خوانندگان» نوشته برد هوپر، ترجمه علیرضا شفیعی‌نسب، نشر مشترک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انتشارات ترجمان علوم انسانی بود و از طریق سامان فراگیر آموزش کارکنان و در کتابخانه الکترونیکی سامانه یادگیری کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دسترس کتابداران قرار گرفته است.
 
یادآوری (۲): شیوه نگارش مرورها در جشنواره
فایل کتاب‌های پیشنهادی برای نگارش مرورها در جشنواره از طریق «کتابخانه الکترونیکی» در اختیار تمامی شرکت‌کنندگان است تا به انتخاب و مطالعه و مرورنویسی آن بپردازند. شرکت‌کنندگان با برگزیدن فقط یک کتاب مورد علاقه خود از میان عنوان‌های پیشنهادی، می‌توانند پس از مطالعه، با بهره‌مندی از مهارت‌های پیشین و یا آموزه‌های کسب‌شده از مسیر دوره آموزشی یا مراجعه به دو منبع پیشنهادی (مطابق آنچه در بخش نخست ارائه شده است) به نگارش یک مرور (کوتاه یا کامل)، یک گزارمان و یا هردو (یک مرور و یک گزارمان) در قالب کاربرگه ذیل («ب») اقدام کنند. استفاده از کاربرگه پیوست («ج») نیز برای تحلیل پیش ‌از مرورنویسی کتاب‌های داستانی پیشنهاد می‌شود.
 
یادآوری (۳): معرفی اجمالی منابع پیشنهادی
آخرین یادآوری سومین اطلاعیه، دبیرخانه «مسابقه آموزشی و جشنواره مرور نویسی» به معرفی مختصری از منابع پیشنهادی اختصاص یافته است.
نحوه ارسال آثار به جشنواره
طبق اطلاعیه سوم دبیرخانه «مسابقه آموزشی و جشنواره مرور نویسی» شرکت‌کنندگان باید گزارمان، مرور کوتاه و یا مرور کامل‌ خود را با قلم BNazanian و اندازه ۱۲در قالب فایل Word تنظیم  و سپس فایل گزارمان‌نوشت یا مرورنوشت خود را با شماره کد ملی‌تان ذخیره کنند.
در مرحله بعد به کلاس «مرورنویسی برای مشاوره خوانندگان(۱): کلیات، کتاب‌های داستانی» در سامانه یادگیری الکترونیکی وارد شده و پس از رفتن به بخش «پروژه»، فایل موردنظر را از طریق این قسمت ارسال کنند.
 
مهلت ارسال
در بخش پایانی این اطلاعیه آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره مرورنویسی، یکشنبه اول تیرماه عنوان شده است.
 
گفتنی است «مسابقه آموزشی و جشنواره مرور نویسی» با توجه به تعطیلی موقت کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و با هدف استفاده از ظرفیت فضای مجازی در ترویج فرهنگ مطالعه با مشارکت ادارات‌ کل آموزش و پژوهش، تأمین منابع و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها