دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
شیراز تا 1400 پایتخت کتاب ایران باشد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، گفت: در صورت ادامه کرونا از مسئولان طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، می‌خواهم که فراخوان پایتختی کتاب جدید ندهند و سال 1400 هم ادامه پایتختی کتاب شیراز باشد، تا این شهر بتواند برنامه‌های خود را اجرایی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، روح‌الله منوچهری امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران پیرامون نقش کووید 19 در فعالیت کتابخانه‌های عمومی فارس، عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی با توجه به تصویب ستاد ملی کرونا از هفته اول اسفند ماه تعطیل شد، اما فعالیت‌های کتابخوانی همچنان ادامه دارد، پویش‌های مختلف برگزار شد، نمونه آن پویش «مرا بخوان» بود که در این پویش هر کسی می‌توانست یک فیلم یک دقیقه‌ای را تهیه کند و کتابی را که خوانده است، معرفی کند، مخاطب باید فیلم را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کند و با هشتگ معرفی شده آن را برای داوری به ما برساند، در این طرح افراد کتاب‌هایی که خوانده‌اند را به مردم معرفی می‌کنند.
 
وی ادامه داد: پویش‌های مختلفی نظیر نقاشی «کرونا را شکست می‌دهیم» برای کودکان، «هرکتابدار یک کتابخوان» و «هر خانه یک کتابخانه» هم برگزار شد که هر کدام شرایط آن اعلام شده بود و اکنون در حال داوری است البته مهمترین هدف ما این بود که مردم که در خانه ماندن بتوانند به خوبی در خانه ماندن را تحمل کنند.
 
به گفته منوچهری، طرح «مرور نویسی» را برای همکاران کتابخانه‌های عمومی فارس اجرا شد و با توجه به اینکه یکی از نقاطی احتمال می‌رفت باعث شیوع کرونا شود، کتابخانه‌های عمومی بود که دلیل آن هم رد و بدل کتاب‌ها بود، برای اعضای فعال کتابخانه‌ها هم با تفاهم نامه‌ای با اپلیکیشن «طاقچه» بستیم که با دریافت نام کاربری به صورت رایگان می‌توانند از کتاب‌های این اپلیکیشن استفاده کنند که از اول اردیبهشت ماه این طرح اجرا شده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، افزود: 2 کانال در نرم‌افزار «بله» راه‌اندازی کردیم که کانال‌های «کتابداران» و «کتابخوانان» است و به طور مداوم اطلاعات زیادی در حوزه ترویجی و کتابخوانی در این کانال‌ها منتشر می‌شود.
 
وی اضافه کرد: با توجه به شرایط بومی در شهرستان‌ها، گروه‌هایی ایجاد شده که ترویج کتابخوانی را اجرا می‌کنند و همکاران ما هم به صورت مهمان در این گروه‌ها و همچنین در کلاس‌های مجازی حضور می‌یابند و به کتابخوانی، قصه‌خوانی و گلستان‌خوانی می‌پردازند.
 
منوچهری گریزی به پروژه‌های کتابخانه‌ای هم زد و اعلام کرد: مناقصه کتابخانه شهید آیت الله دستغیب انجام شده بود و اکنون مراحل بهسازی آن در حال اجراست؛ برای کتابخانه مرکزی هم جلسات متعددی در استانداری و اداره کل راه و شهرسازی، گرفته شد در پایان به یک زمین رسیدیم که زمین به نسبت زمین‌هایی که قبلا دیده بودیم، زمین خوبی است و در مراحل تحویل زمین هستیم و مجموعه استانداری و شخص استاندار فارس همراهی خیلی خوبی در این راستا دارند.
 
وی روند رساندن و پس گرفتن کتاب در دوره کرونا را مورد اشاره قرار داد و گفت: تا 19 اردیبهشت ماه کتابخانه‌ها تعطیل هستند و به صورت مجازی فعالیت می‎کنند اما یک کارگروه تشکیل شده که بررسی شود که به چه شیوه‌ای می‌توانیم این حرکت را اجرا کنیم.
 
به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، کشور ما تنها درگیر کرونا نیست و سایر کشورها هم درگیر هستند و در سایر کشورها هم مثل ایران کتابخانه‌های عمومی تعطیل هستند، شرایط بحران مشخص است و نمی‌توان از پیش مسائل را مشخص کرد، پیش‌بینی‌هایی انجام شده و در صورت وقوع هر رویدادی موضوع پیش بینی شده را به اجرا خواهیم رساند.
 
منوچهری در ادامه با بیان اینکه حدود 45 روز از آغاز عنوان شیراز، پایتخت کتاب ایران می‌گذرد، افزود: هر دستگاه طرح‌ها و برنامه‌هایی را برای پایتختی کتاب ارائه کرد که یک تعهد سازمانی است، تعهداتی ما داریم و تعهداتی ارشاد و شهرداری دارند که شهرداری عمده تعهدات را به عهده دارد.
 
وی یادآوری کرد: ساخت کتابخانه مرکزی و کتابخانه «شهید دستغیب» جز تعهدات ما بود که روند خوبی دارد، شهرداری متعهد شده که کارهایی را انجام دهد، الان هم هزینه‌های مازادی بر سازمان‌ها به ویژه شهرداری تحمیل شده و اولویت‌هایی تغییر کرده است، ما به تعهدات خود پایبند هستیم و پیگیر هستیم که تعهدات سایر سازمان را تا جایی که می‌توانیم اجرایی کنیم.
 
منوچهری ادامه داد: انتظار داشتیم و پیش‌بینی می‌کردیم که اگر کرونا نیامده بود برای روز شیراز اتفاقات زیادی روی دهد؛ 20 برنامه داشتیم تاکنون حداقل 2 کار افتتاح شده بود اما کرونا همه مسائل را تحت الشعاع قرار داده است؛ یکی از تعهدات این بود که 3 اتوبوس به عنوان کتابخانه سیار راه‌اندازی شود که شهرداری طرح آن را آماده کرده بود اما کرونا آمد و همه موارد را تحت الشعاع قرار داد، پیش‌بینی‌هایی که می‌کردیم تغییر کرد یکی از پیش‌بینی‌ها افزایش امانت کتاب و افزایش اعضا بود که با توجه به شرایط موجود باید نوع امانت دهی را عوض کنیم.

وی تصریح کرد: اگر روند کرونا بخواهد به همین شکل باشد از مسئولان انتخاب پایتختی کتاب، می‌خواهم که فراخوان پایتختی کتاب جدید را نزنند و سال 1400 هم ادامه پایتختی کتاب شیراز باشد، تا تعهدات اجرا شود چرا که اکنون هزینه‌های شهرداری زیاد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها