یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
پویش معرفی ده کتاب برتر با محبوبه حاجی‌مرتضایی

کتاب «هستی» فرهاد حسن‌زاده را خیلی دوست دارم‌. هستی دختری که شجاع‌تر از پدرش هست. همین خیلی قصه‌را قشنگ کرده.

ایسنا نوشت: محبوبه حاجی‌مرتضایی از اهالی فرهنگ و ادبیات قم، ده کتاب را برای مطالعه عیدانه به مردم پیشنهاد می‌دهد.
این روزها کشور عزیزمان و جهانی که سخاوتمندانه به ما مجال زیستن داده‌ است گرفتار بلیه‌ای همه‌گیر شده‌ است. شیوع کرونا در این روزها منجر به ایجاد وضعیت حاد شده و عمده‌ترین توصیه‌اکه جهت کاهش شیوع آن گفته می‌شود، ماندن در خانه است.
تحمل قرنطینه خانگی که این روزها مصادف شده با تعطیلات نوروزی ما ایرانیان، برای عده‌ای دشوار است ولی می‌تواند تبدیل به فرصت مناسبی جهت احیای یک سنت واجب جهانی است؛ یعنی سنت کتاب‌خوانی!
در همین راستا کمپین‌ها و چالش‌هایی با عناوینی همچون در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم ، ده کتاب ده روز، در خانه می‌مانیم و جنبش‌هایی از این دست در شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام راه افتاده‌است.
از سویی در پی مبارزه با افزایش شیوع کرونا و از سویی جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و تبدیل این تهدید به فرصت، به سراغ نویسندگان و شاعران مطرح و توانای قمی رفتیم و از آن‌ها خواستیم تا ده کتاب از میان بهترین کتاب‌هایی که خوانده‌اند را با توضیحی کوتاه معرفی کنند و اولویت خود را در معرفی کتب، به آثار معاصر اختصاص دهند.
به عنوان پنجمین نفر در پنجمین روز به سراغ محبوبه حاجی‌مرتضایی ، نویسنده، مدرس داستان و سرپرست کانون ادبی صبح اشراق نابینایان رفتیم.
 محبوبه حاجی‌مرتضایی متولد ۱۸ اردیبهشت ۵۷ از شهر قم و دارای مدرک کارشناسی‌ارشد ادبیات فارسی است. مهم‌ترین اثرش داستان بلندی به نام‌سعیر(آتش سوزان) است که توسط کافه رمان پارسی چاپ شد. وی همچنین یکی از نویسندگان مجموعه داستان «یخ در بهشت» است که درباره دفاع مقدس نوشته‌ شده‌است.
حاجی‌مرتضایی در خصوص رمان سعیر گفت: «سعیر» داستان بلندی است درباره قتلی که در سال ۵۷ اتفاق افتاده و قضیه در سال ۸۹ زنده می شود. قاتل بر می‌گردد و بین اعضای خانواده مقتول با قاتل کشمکش‌هایی رخ می دهد.
 از او خواستیم تا آثاری که به مخاطبان پیشنهاد می‌کند را عنوان کند که در ذیل به این ده کتاب می پردازیم:
اول؛ هستی: کتاب «هستی» فرهاد حسن‌زاده را خیلی دوست دارم‌. هستی دختری که شجاع‌تر از پدرش هست. همین خیلی قصه‌را  قشنگ کرده.
دوم؛ تولد در لس‌آنجلس: خاطرات محمد عرب به کوشش بهزاد دانشگر. من این کتاب را به خاطر  روایت صادقانه‌اش از زندگی در آمریکا و لذت‌ها و دغدغه‌هایش دوست داشتم.
سوم؛ قاف: کتاب «قاف» یاسین حجازی‌ را به‌خاطر سندهای متقن و دقیقی که زندگی پیامبر روایت کرده‌است، بسیار پسندیدم. بعضی فضاهای این رمان داستان‌های هری پاتر را تداعی می‌کند. معجزات پیامبر(ص)را هم اهل تسنن هم شیعه روایت کرده‌اند که در این اثر به خوبی بازنمون شده‌است.
چهارم؛ از باغ‌ها به بعد: کتاب «از باغ‌ها به بعد» اثر معصومه میرابوطالبی درباره دختر بچه‌ای است که وظیفه سخت پرستاری از زنی پیر را دارد. دخترک همدلی و همراهی عجیبی با پیرزن آلزایمری دارد. داستان پر کشش هست. من هنوز فضاهایی که دخترک کشف می‌کند را در ذهنم دارم.
پنجم؛ کنسرو غول: «کنسرو غول» اثر مهدی رجبی هم خیلی کتاب جالبی است. قصه پسر بچه ای که از درس ریاضی متنفر است و در خیالات خودش سیر می کند...
ششم؛ لیلی آذر: کتاب شعر «لیلی آذر» اثر اعظم سعادتمند را چند مرتبه باید خواند. بهترین و کوتاه‌ترین معرفی از این مجموعه شعر آنست که؛ غزل‌هایی که از دل ادبیات کلاسیک ریشه گرفته‌اند اما حال و هوا و بیانش امروزی است:
خواستم تنها عبادتگاه من باشی ولی افسوس
مسجد جامع! دعا کن گاه‌گاهی بانی خود را
هفتم؛ به نام یونس: رمان « به نام یونس» اثر علی آرمین است. این کتاب درباره مردم یک روستاست که می‌خواهند مبلغشان‌ را دک کنند و در همین راستا مبلغ بنده خدا را حسابی آزار و اذیت می‌دهند و اتفاقات جالبی می افتد. نثر و قصه عالی و پر کشش است.
هشتم؛ روزهای بی‌آینه: «روزهای بی‌آینه» خاطرات همسری است که ۱۸ سال منتظر شوهرش بود.
نهم؛ ۴۶۱۰ : کتاب «۴۶۱۰» خاطرات خلبانی است که ۱۸ سال اسارتش در عراق طول کشید.
دو کتاب دیگر در حوزه دفاع مقدس مکمل هم هستند.
 کتاب اول پر از احساسات زنانه است و کتاب دوم پر از حرف‌های مردانه و در لفافه.هر دو کتاب به من آموختند پایان شب سیه سپید است.
دهم؛ کفش‌های سرگردان: کتاب دیگری که خیلی دوست داشتم کتابی درباره پرستاران زمان جنگ هست به نام «کفش های سرگردان». خاطرات خودنگاشت خانم سهیلا فرجامی پرستار آبادانی است. هم حس زنانه داشت هم نثر شفاف و هنرمندانه بود. خواندن این خاطرات از جنگ روح‌ هر خواننده‌اب‌را رشد می‌دهد.
گفتنی است محبوبه حاجی‌مرتضایی در چندین جشنواره کشوری در بخش داستان کوتاه و مقاله و فیلم‌نامه صاحب رتبه است و عضو گروه نویسندگان داستان شهدای طلبه است و هم‌اکنون نیز مشغول نوشتن روایت مستندی درباره دنیای نابینایان است.
تاکنون مرضیه نفری، حامد حجتی، فاطمه دولتی و علی‌اصغر عزتی‌پاک لیست‌های ده‌گانه خودرا در روزی‌های گذشته معرفی کرده‌اند.
در روزهای آتی به معرفی سایر نویسندگان و شاعران شهر قم و پیشنهادات ده‌گانه آن‌ها جهت مطالعه‌ کتاب در ایام تعطیلات کرونایی نوروز را خواهیم داشت.
 
  •  
     

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها