چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
بار همراه مسافر در قطار شامل چیست؟

در این گزارش مطلبی با موضوع «بار همراه مسافر در قطار شامل چیست؟» به بررسی وسایل مجاز و غیر مجاز در قطار پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ همانطور که هر مسافر با خرید بلیط هواپیما می‌تواند مقدار مشخصی بار را با خود به داخل کابین ببرد، همین شرایط نیز به شکل مشابهی برای مسافران قطار وجود دارد. به همین خاطر نیز خریدارانی که برای رزرو بلیط قطار اقدام می‌کنند نیز می‌تواند مواردی را به عنوان بار همراه با خود به داخل کوپه یا سالن قطار ببرند. البته این بار، وزن و ابعاد مشخصی دارد و مثلاً یک مسافر نمی‌تواند بگوید چون نردبان من دارای محدوده وزنی مجاز بار در قطار است آن را با خود به داخل سالن مسافران می‌برم. چرا که همانطور که گفتیم شرط ابعاد نیز در خصوص این بارها اهمیت دارد. علاوه بر اینها ممکن است وسایل دیگری همراه مسافر باشد که نه وزن آنها از مقدار بار مجاز همراه مسافر تجاوز کند و نه اندازه آنها به گونه‌ای باشد که برای سایر مسافرین مزاحمتی را ایجاد نماید با این وجود فرد مجاز به حمل آن وسیله نباشد. چرا؟ چون در قطار نیز همانند سایر وسایل نقلیه، وسایلی وجود دارند که حمل آنها اساسا غیر مجاز است. در ادامه مطلب " بار همراه مسافر در قطار شامل چیست؟ " به بررسی بیشتر وسایل مجاز و غیر مجاز در قطار می‌پردازیم؛ با قاصدک 24 همراه باشید.

بار همراه چیست و چه تفاوتی با توشه دارد؟

پیش از اینکه بخواهیم موارد مجاز و غیر مجاز بار قطار را بررسی کنیم بهتر است اول با اصطلاح بار همراه و توشه در قطار آشنا شویم. هر مسافر با رزرو بلیط قطار می‌تواند در حدود 150 کیلوگرم بار را با خود به مقصد حمل کند. حال اگر این بلیط یک بلیط تمام بها باشد 30 کیلوگرم از این بار، بار همراه تلقی شده و حمل آن برای مسافر رایگان می‌باشد و مقدار وزن باقی مانده را می‌تواند به عنوان توشه یا بار غیر همراه با خود به سفر ببرد. برای کسانی که بلیط نیم بها خریداری می‌کنند نیز مقدار بار مجاز مسافر برای بردن به داخل سالن 20 کیلوگرم است و مسافر می‌تواند در صورت نیاز به همراه داشتن بار بیشتر، با پرداخت هزینه از بار غیر همراه یا توشه استفاده نماید. بنابراین بار همراه باری است که مسافر می‌تواند آن را در محدوده وزنی مجاز و به صورت رایگان با خود به داخل قطار ببرد و توشه، باری است که از محدوده وزنی بار مجاز بیشتر است و باید با پرداخت کرایه به باجه بار موجود در ایستگاه راه آهن تحویل داده شود. لازم به ذکر است برای آشنایی با شرایط حمل بار توسط مسافران خردسال نیز می‌توانید مطلبی با عنوان «بار مجاز کودکان و نوزادان در سفر با هواپیما و قطار چقدر است؟» را در قاصدک 24 بخوانید.
 



بار مجاز و غیر مجاز در قطار

هر مسافر می‌تواند با رزرو بلیط قطار از یک سامانه آنلاین فروش بلیط نظیر قاصدک 24 و آگاهی از قوانین سفر، اشیاء شخصی و مورد نیاز خود در سفر را به صورت یک ساک دستی کوچک با قطار حمل کند.این ساک باید ابعادی کوچکتر یا مساوی با 75 سانتی متر داشته باشد و می‌تواند لوازمی چون بسته‌های کوچک میوه و خوراکی، ویلچر بیمار، کالسکه بچه و حتی قفس کوچک پرندگان که ابعاد آن بزرگتر از 40 سانتی متر نباشد را در بربگیرد. به عبارت دیگر لوازم شخصی مسافر و سایر موارد گفته شده، لوازمی هستند که هر مسافر می‌تواند به عنوان وسایل مجاز با خود به داخل قطار ببرد. در ادامه باید بگوییم همانطور که یک مسافر با خرید بلیط اتوبوس قاصدک 24 مجاز به حمل برخی از وسایل با این وسیله نقلیه نیست، مسافران قطار نیز نباید لوازمی چون اسلحه، مهمات و مواد منفجره را با خود به داخل قطار ببرند.

ناگفته نماند که حمل کالای قاچاق، مواد سمی و اسیدی، لوازم بدبو یا بیماری زا، پیک نیک مسافرتی و حیوانات وحشی و اهلی نیز به داخل قطار ممنوع است. لیست وسایل غیر مجاز قطار، بسته‌های بزرگ و حجیم، صندوق‌های میوه و کارتن را نیز شامل می‌شود و به عبارت دیگر هر وسیله‌ای که حمل آن به داخل قطار موجب سد راه سایر مسافرین یا ایجاد مزاحمت و ناراحتی برای آنها شود، ممنوع است و مامور قطار از ورود این وسایل به داخل کوپه یا سالن جلوگیری خواهد کرد.

حمل خودرو با قطار

حال که شرایط بار مجاز و غیر مجاز در قطار را بررسی کردیم باید بگوییم که حمل توشه با قطار نیز قوانین خاص خود را دارد. مثلاً توشه مسافر می‌بایست حداکثر در 5 بسته تحویل باجه بار شود که ابعاد آنها از 2 متر بیشتر نبوده و بیش از 200 کیلوگرم نیز وزن نداشته باشد. به عبارت دیگر توشه باید به گونه‌ای باشد که حمل، بارگیری و تخلیه‌ آن بدون جرثقیل ممکن بوده و مشکلی را از این بابت ایجاد ننماید. با این حال این قوانین شامل حمل خودرو با قطار نمی‌شود و مسافرانی که مایل هستند در مقصد با خودروی خود رانندگی نمایند، می‌تواند از این قابلیت در قطار استفاده کنند.

برای حمل خودرو با قطار، شما می‌بایست خودروی خود را حداکثر تا سه ساعت مانده به زمان حرکت، به انبار مربوطه تحویل دهید. فراموش نکنید که در هنگام تحویل خودرو باید حداکثر به اندازه ¼ ظرفیت باک خود در آن بنزین بریزید و برای ایمنی بیشتر سر باتری‌ها را در مبدا از خودرو جدا کرده و آنها را مجدد در مقصد به باتری خودروی خود وصل نمایید. همچنین ارتفاع خودرو شما باید کمتر از 158 سانتی متر باشد چرا که در غیر این صورت امکان حمل آن با قطار وجود نخواهد داشت. در نهایت بهتر است داخل خودرو و صندوق آن را از بار تخلیه کنید تا مشمول پرداخت جریمه اضافه بار نیز در قطار نشوید.


در پایان یادآور می‌شویم که انواع بلیط سفر اعم از بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس را می‌توانید از وب سایت یا اپلیکیشن قاصدک 24 خریداری نمایید. همچنین برای اطمینان خاطر در سفر می‌توانید از خدمات این مجموعه در زمینه خرید آنلاین بیمه مسافرتی نیز بهره بگیرید. در نهایت برای رزرو اقامتگاه خود نیز می‌توانید با مراجعه به بخش رزرو هتل در سایت قاصدک 24، هتل مورد نظر خود را نیز در سراسر ایران رزرو نمایید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها