یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
گزارش طرح«پاییزه کتاب۹۸» منتشر شد

گزارش طرح«پاییزه کتاب۹۸» از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، «پاییزه کتاب ۱۳۹۸»، دوازدهمین دوره طرح «توزیع یارانه کتاب از طریق کتاب‌فروشی‌ها» بود که با شعار «حالِ خوشِ خواندن » به مدت ۱۳ روز از تاریخ ۲۳ آبان تا ۵ آذر ۱۳۹۸ در کتابفروشی‌های کشور و از ۲۳ آبان تا ۸ آذر به مدت ۱۶ روز در شهر مشهد برگزار شد. در این دوره ۶۵۱ کتابفروشی ثبت‌نام کردند، اما ۵۸۵ کتا بفروشی فعّال بودند.

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در مقدمه این گزارش با اشاره به پیشینه اجرای طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها نوشته است: «این طرح‌ها با هدف تقویت جریان توزیع و فروش کتاب از طریق چرخه حرفه‌ای و اصولی نشر، در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت و نخستین‌بار با عنوان «کتابفروشی به وسعت ایران» در پاییزه ۱۳۹۴ اجرا شد.

اگرچه در دوره‌های اخیر به دلیل محدودیت منابع مالی، اختصاص یارانه کاهش یافته و به تبع آن اجرای طرح با مشکلاتی مواجه شد؛ اما به دلیل تأثیرگذاری بالای این طرح‌ها و همچنین مطالبه کتابفروشان و خریداران کتاب، خانه کتاب، کوشید منابع مالی جدیدی برای آن بیابد که خوشبختانه در دوازدهمین دوره یعنی پاییزه کتاب ۱۳۹۸ این تلاش‌ها محقق شد و در دو شهر تهران و مشهد، شهرداری در راستای مسئولیت اجتماعی خود تأمین بودجه یارانه کتاب‌فروشی‌های این دو شهر را بر عهده گرفت.

این رویکرد مشارکتی جدید الگویی است که می‌تواند هم در شهرهای دیگر، دست کم کلان شهرها به کار گرفته شود و هم  می‌تواند منابع مالی دیگری را به مشارکت بطلبد.
 
مشارکت شهرداری‌های تهران و مشهد در برگزاری طرح پاییزه کتاب بیش از آن‌که الگوی نوینی از تأمین یارانه باشد نشان از توجه ویژه این نهادهای شهری به حوزه فرهنگ و شهروند دانا‌محور دارد. امیدواریم که این‌گونه مشارکت‌ها در طرح‌های بعدی نیز تکرار شده و سایر نهادها در تمام استان‌های کشور سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ را در برنامه ریزی‌های خود بگنجانند.»

در این گزارش، آمار کلی گزارش‌ها،  آمار موضوعات پرفروش، پرفروش‌ترین‌های «پاییزه کتاب» و آمار فروش استانی درقالب جدول و نمودار عرضه شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند فایل پی دی اف این گزارش را از لینک http://www.ketab.ir/Images/Pa-98.pdf دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها