چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
نگاه جامعه به کتاب پس از انقلاب تغییر کرده است

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه فرهنگی خانه کتاب عنوان کرد: تبدیل کتابخانه‌ها به باشگاه فرهنگی، تاسیس جایزه کتاب سال و خانه کتاب در سال‌های پس از انقلاب نشان دهنده ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی و تغییر نگاه جامعه به کتاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، برنامه «خیابان انقلاب» ویژه پیروزی انقلاب اسلامی در ارتباط تلفنی با نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب روی آنتن «رادیو گفت‌و‌گو» رفت.

نیکنام حسینی‌پور در ابتدا با بیان اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی شخصیتی فرهنگی بود، اظهار کرد: امام خمینی(ره) اهل قلم بودند و حتی منتقد کتاب محسوب می‌شدند. علاوه بر ایشان جانشین برحقشان یعنی مقام معظم رهبری هم یک کتاب‌شناس و کتاب‌خوان حرفه‌ای هستند.

وی به نهادسازی در حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب کتابخانه‌های عمومی گسترش یافت و امروز تعداد زیادی کتابخانه در سراسر کشور در حال مدیریت است که نگاه مردم به کتابخانه را از قرائتخانه به باشگاه فرهنگی تغییر داده‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: پس از انقلاب موسساتی تاسیس شد که اکنون در حال مدیریت حوزه کتاب‌اند؛ از جمله این سازمان‌ها می‌توان به خانه کتاب اشاره کرد که در حال اداره بانک کتاب ایران است. همچنین بنیاد شعر و ادبیات داستانی، خبرگزاری ایبنا، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و نهادهای هنری و ادبی دیگر نیز در این حوزه تشکیل شده است.

حسینی‌پور فعالیت‌های چشمگیر در حوزه نشر را برشمرد و بیان کرد: بیش از یک میلیون و 400هزار عنوان کتاب پس از انقلاب در بانک اطلاعات خانه کتاب ثبت شده که شاید در جهان بی‌سابقه باشد. جالب است بدانید که بیش از 60 درصد از آنها چاپ اول هستند.

وی افزود: نزدیک به 900هزار کتاب توسط نویسندگان ایرانی تالیف شده و بخشی از آن نیز ترجمه‌ای است که با فضای مناسبی که در اختیار مترجمان قرار گرفته، برای ارتقا و انتقال دانش از کشورهای دیگر به ایران به کار گرفته شده است.

مدیرعامل خانه کتاب ایران در ادامه برنامه «خیابان انقلاب» خاطرنشان کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب، نمایشگاه بین‌المللی کتاب از یک فروشگاه به باشگاه فرهنگی ارتقا یافته است و از نظر وسعت و جمعیت یکی از بزرگترین‌ها در جهان است.

حسینی‌پور در خصوص جوایز کتاب گفت: پس از انقلاب در سال‌های اوج جنگ تحمیلی، جایزه کتاب سال با نگاه فرهنگی تاسیس شد که اهمیت کتاب و کتابخوانی در انقلاب اسلامی را مشخص می‌کند و در روزهای گذشته سی‌و‌هفتمین دوره آن برگزار شد.

وی در پایان مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو خاطر نشان کرد: سالانه بیش از 35 جشنواره کتاب در کشور با همکاری بخش خصوصی و دولتی در حوزه‌های مقاومت، دفاع مقدس، کودک و نوجوان و سایر حوزه‌ها برگزار می‌شود که نشان‌دهنده جایگاه خوب کتاب در میان مخاطبان ایرانی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها