چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
​آغاز داوری ششمین پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب

داوری ششمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب و ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی رویداد‌های ترویج کتابخوانی، ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام خبر آغاز داوری‌ ششمین دوره جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب و ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران گفت: داوری‌ها در دو مرحله انجام می‌شود، در مرحله نخست از میان آثار رسیده در جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب قریب هفتاد روستا به عنوان  نامزد مرحله نیمه‌نهایی معرفی خواهند شد و از میان آثار و فعالیت‌های ترویجی این شمار از روستا‌ها، ده روستا برگزیده و ده روستای تقدیری در مراسم پایانی معرفی خواهند شد.

وی افزود: همچنین در این رقابت، جایزه بخش استمرار به روستایی تعلق می‌گیرد که فعالیت‌های ترویج کتابخوانی را از ادوار گذشته تاکنون با کیفیت و به نحو موثری انجام داده است. همچنین در برنامه انتخاب معرفی پایتخت کتاب ایران در بخش نیمه‌نهایی بیست شهر به عنوان نامزد و در نهایت از میان این بیست شهر، پنج شهر نامزد نهایی و یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی خواهد شد.

حیدری درباره آثار رسیده به جشنواره بیان کرد: در این دوره ما شاهد افزایش کمی و کیفی مشارکت شهر‌ها و روستا‌ها در رویداد‌های ترویج کتابخوانی بودیم. در اداوار مختلف برگزاری این جشنواره‌ها و پیش از آن فعالان ترویج کتابخوانی، مدیران فرهنگی و شهری در حوزه‌های برنامه‌ریزی فرهنگی، مستند‌سازی فعالیت‌ها به‌طور جدی ضعف داشتند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اما در این سال‌ها با برگزاری دوره‌های آموزشی-کارگاهی برای فعالان فرهنگی، مروجان کتابخوانی، مدیران فرهنگی، شهری و همچنین نهاد‌های و مراکز بخش خصوصی کمک کردیم ضعف‌های موجود در این عرصه برطرف شود. با ارزبایی آثار رسیده در  دوره ششم جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب و برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران شاهد رشد چشم‌گیر در زمینه برنامه‌ریزی فرهنگی و همچنین مستند‌سازی فعالیت‌ها هستیم.

دبیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب عنوان کرد: تنوع در آثار و برنامه‌های رسیده، همچنین الگوبرداری شهر‌ها  از یک‌دیگر، رشد و تعالی ایده‌های خلاقانه در ترویج کتابخوانی، استمرار فعالیت‌ها و برنامه‌های کتابخوانی، انجام فعالیت‌های متعدد فرهنگی و هنری با محوریت کتاب و کتابخوانی از دیگر تاثیر‌های این رویداد است.

وی با اشاره به اینکه بازتاب رشد و ترویج کتابخوانی را می‌توان در آثار رسیده دید، اظهار کرد: همچنین نکته مهم دیگر طراحی و تدوین برنامه‌های مشترک فرهنگی با همکاری نهاد‌های فرهنگی و اجرایی شهری و نیز جلب و مشارکت‌های مردمی و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی از دیگر وجه مثبت و موثر برنامه‌های این دوره از رویداد‌های یاد شده است.

حیدری افزود: این برنامه‌ها منجر به هم‌افزایی نهادی فرهنگی و شهری اعم از مسئولان اداره‌های فرهنگی و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها با شهرداری شده است. چالش عمده ما، یعنی جزیره‌ای عمل کردن در حوزه فرهنگ در سطح شهر‌ها و روستا‌ها تا حد بسیار زیادی مرتفع شده است.

دبیر پایتخت کتاب ایران گفت: تمام گروه‌های ذینفع اعم از شهرداری، دهیاری، فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد‌های متولی امور دینی و مذهبی، بخش خصوصی و فعالان فرهنگی و تشکل‌های مردم‌نهاد با چشم‌انداز‌های مشترک و مسنجم و مدون در شهر و روستا با محوریت کتاب فعالیت‌های مختلف فرهنگی را سامان می‌دهند و به انجام می‌رسانند.

وی اشاره کرد: فهرست‌وار می‌توان به رشد برنامه‌ریزی مشارکتی، جذب سرمایه‌های مادی و معنوی بخش خصوصی در ترویج کتاب‌خوانی، گسترش فعالیت‌های داوطلبانه، هم افزایی نهاد‌های متعدد اشاره کرد.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف جشنواره، کاهش تبعیض فرهنگی و گسترش و تقویت عدالت در زمینه زیر‌ ساخت‌های فرهنگی است، خاطرنشان کرد: تاکنون به این اهداف دست یافته‌ایم. در چهار حوزه ایجاد، تجهیز، ترمیم و تعمیق زیر ساخت‌های فرهنگی در مناطق مختلف روستایی فعالیت‌های متعددی انجام شده است.

حیدری ادامه داد: از آن جمله می‌توان به احداث کتابخانه‌های عمومی روستایی، کتابخانه مساجد و مدارس اشاره کرد و همچنین تجهیز این کتابخانه‌ها و نیز ترمیم و بازسازی شمار زیادی از آن‌ها از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در گسترش زیر‌ ساخت‌های فرهنگی در مناطق روستایی و شهری است. همچنین تامین منابع موثر و سامان‌دهی بهتر و استفاده بهینه‌تر از منابع موجود نیز به تعمیق و عمق‌بخشی فعالیت‌های زیرساختی کتابخوانی کمک کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها