یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
تصویب یک فوریت طرح الزام شهرداری به نصب تابلوهای ناشران و کتابفروشی‌ها

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به طرح الزام شهردری تهران به نصب تابلوهای راهنمای ناشران و کتابفروشی‌ها در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران با قید یک فوریت موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)،  یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به نصب تابلوهای راهنمای ناشران و کتابفروشی‌ها در یکصد و نود و یکمین جلسه شورا در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در دستور بررسی قرار گرفت.

محمد‌جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره  دلایل یک فوریت این طرح گفت: درخواست اتحادیه ناشران و کتابفروشان، نتایج موفقیت آمیز اجرای پایلوت این طرح در منطقه ۲، تقویت هویت محله‌ای و رونق‌بخشی به کتابفروشی‌ها به‌عنوان پاتوق فرهنگی، کمک به شکل‌گیری خوشه‌ها و راسته‌ها و پاتوق‌های فرهنگی توسعه بازارهای فرهنگی و توجه به اقتصاد فرهنگ در سطح شهر، ارتقاء سرانه‌های کتابخوانی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و کمک به مبارزه با قاچاق کتاب از‌جمله دلایل یک فوریت این طرح است.

وی افزود: با توجه به کاهش قابل‌توجه شمارگان کتاب‌ و همچنین کاهش سرانه مطالعه متاسفانه شاهد کم رونق شدن و بی‌توجهی جامعه به‌ویژه جوانان به امر کتاب و کتابخوانی هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، ادامه داد: از مدت‌ها پیش نصب تابلو ار سوی اتحادیه ناشران و موسسه خانه کتاب مطالبه شده است تا شهرداری به شناسایی و معرفی ناشران و کتابفروشی‌های تهران کمک کنند. اجرای این طرح به مردم و اهالی محل فرصت قابل‌توجهی برای توجه به کتاب و کتابخوانی فراهم می‌کند.

حق‌شناس، افزایش سرانه مطالعه به واسطه نصب تابلو راهنمای را راهی برای مبارزه با پدیده قاچاق  کتاب دانست و افزود: اگر بتوانیم بین جامعه و کتاب ارتباط برقرار کنیم می‌توانیم هر چه بیشتر به مبارزه با قاچاق کتاب امید ببندیم و شاهد کاهش این ناهنجاری فرهنگی باشیم.

در ادامه احمد‌مسجد جامعی به نقش شورایاری‌ها در شناسایی کتاب‌فروشی‌های محلی اشاره کرد و گفت: جریان شناسایی کتاب‌فروشی‌ها با کمک شورایاری‌ها دشوار نیست و مناطق خواسته‌ایم شناسایی کتابفروشی‌های محله و منطقه را ازجمله برنامه‌های خود قرار دهند؛ به‌نظر می‌رسد؛ امکان استفاده سازمان زیباسازی شهرداری تهران از این مدل برای شناسایی اصناف دیگر وجود دارد.

مسجد‌جامعی به توجه دولت هاشمی رفسنجانی از حوزه نشر اشاره و تاکید کرد: توجه به چنین فعالیت‌هایی در زمینه فرهنگی و هنری در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی را تجربه کرده‌ایم. این نگاه نافذ و اعتقاد ایشان از جنس بسترهای پایه در حوزه فرهنگی موجب شد تا رویداد‌های مختلف کتاب‌محور از‌جمله انتخاب ناشر نمونه سال، شکل بگیرد که همچنان ادامه دارد؛ بنابراین شهرداری تهران نیز می‌تواند به موضوع کتاب‌فروشی‌ها ورود کند.  

 ساز و کار نصب تابلوهای راهنما مشخص باشد
زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز در مخالفت با فوریت این دستور، گفت: نصب تابلوهای راهنما برای یکی از اصناف امکان اعتراض دیگر صنوفرا فراهم مِی‌کند؛ به‌عنوان مثال، سینماداران بگویند که برای معرفی ما نیز شهرداری تابلوهای راهنما نصب کند.

وی با تأکید بر اینکه نصب تابلوهای راهنما نیاز به ساز و کار مناسب دارد، گفت: اگر در یک معبری چند کتابفروشی وجود داشته باشد، برای جلوگیری از اغتشاش بصری نیاز است که ساز و کار نصب تابلوهای راهنما مشخص باشد.

بعد از طرح دلایل فوریت و دفاع اعضای شورا، در نهایت یک فوریت این طرح با اکثریت آرا به تصویب رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها