یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی آتش کشیدن کتاب مرجع پزشکی را محکوم کرد

در پی انتشار فیلمی از آتش زدن کتاب طب هاریسون (کتاب پزشکی داخلی) توسط فردی به نام تبریزیان که به عنوان استاد طب اسلامی مشهور است، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با صدور بیانیه‌ای این اقدام ناپسند را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن این بیانیه آمده است:

«بر هیچ انسان آگاه و منصفی در گستره جهان پوشیده نیست که علمای گرانقدر اسلام به تاسی از پیامبر اکرم(ص) که فرموده است: «به جست‌وجوی دانش بروید ولو در چین باشد»، همواره بر کسب علم و معرفت از نقاط مختلف جهان تاکید نموده‌اند. در طول سده‌های متمادی، کتب علمی فراوانی میان ملل مختلف جهان مبادله و ترجمه شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

ایران از دیرباز مهد علم‌آموزی و دانش‌پژوهی بوده و خدمات فراوانی به گسترش دایره علم در جهان نموده است. ضمن اینکه دانشمندان ایرانی دستاوردهای علمی سایر ملل نیز بهره جسته‌اند. این سنت همیشگی عرصه علم و دانش بوده که اصحاب علم و معرفت پیوسته نموده‌اند تا از یافته‌های علمی دیگران استفاده نمایند. دانش امروز جهان، حاصل و برآیند تلاش دانشمندان در گوشه و کنار جهان و میراث همه جهانیان است و در مرزهای جغرافیایی خاصی محصور نمی‌شود و پیوسته در مسیر تکامل ره می‌پوید.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، نهضتی فراگیر در زمینه گسترش دایره علم و دانش شکل گرفت که نتایج خیره‌کننده و افتخارآفرینی در عرصه‌های مختلف به دنبال داشته است.

تعامل و داد و ستد علمی دانشمندان متعهد ایران و جهان همواره منافعی دو سویه داشته است؛ هم به رشد علمی کشور و تربیت متخصصین کمک کرده و هم باعث گردیده که با پردازش داده‌ها و کشف یافته‌های جدید علمی توسط دانشمندان ایرانی و عرضه آن در مجامع علمی بین‌المللی، تراز علم در جهان ارتقاء یابد.

در این میان در حوزه پزشکی کشور جهش قابل ملاحظه‌ای پدید آمده و امروزه یافته‌های علمی و تجارب درمانی پزشکان مبرز ایرانی، جایگاهی جهانی و در خور ستایش یافته است.

متخصصین علوم پزشکی ما به خوبی از علوم روز دنیا بهره گرفته‌اند و متقابلا به گسترش دایره آن در مقیاس جهانی کمک نموده‌اند.»

در ادامه این بیانیه آمده است:

«در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در مصاف با استکبار جهانی است و مجموعه معاندین و بدخواهان، شبانه‌روز تلاش می‌نمایند تا با بهره‌گیری از امکانات گسترده رسانه‌ای، به زعم خویش چهره‌ای مشوه از نظام مقدس به جهانیان نشان دهند؛ متاسفانه شاهد به آتش کشیدن یک کتاب مرجع پزشکی که مورد تایید و مراجعه مستمر متخصصین این رشته در نقاط مختلف جهان ازجمله ایران می‌باشد هستیم.

خوشبختانه این حرکت ناپسند نه تنها با موج وسیعی از اعتراض و محکومیت از سوی علما و اساتید حوزه و دانشگاه و مجموعه اصحاب دانش و معرفت قرار گرفت بلکه افکار عمومی جامعه نیز آن را نپسندید و نکوهش نمود و این نکته دقیقا بیانگر بروز و ظهور یکی از مولفه‌های ممتاز فرهنگ عمومی ایرانیان است که برای حریم علم و دانش ارزش و اعتبار خاصی قائل هستند مردم نگاهی جامع به مسائل دارند و حرکت‌های افراطی از این دست را برنمی‌تابند آنان ضمن اینکه از طب جدید بهره می‌جویند در جای خود به طب سنتی توجه دارند.

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن محکوم نمودن این اقدام ناپسند امیدوار است شرایطی فراهم شود که از این پس شاهد تکرار حوادث تلخی از این دست نباشیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها